Marlon Brando – 5 ikoniska roller från en av historiens bästa skådespelare

Marlon Brando – 5 ikoniska roller från en av historiens bästa skådespelare

26 februari 2023 kl. 12:00

Hänförande, övertygande, chockande…

Marlon Brando anses av många som en av de bästa skådespelarna genom tiderna. Om inte en av de bästa så är han en av de mest inflytelserika skådespelarna.

Första gången jag såg Marlon Brando var i mitt barndomshem på min lilla tjock-tv. En natt visades Vild ungdom (1953) och på skärmen såg jag en kaxig Marlon körandes på en motorcykel iklädd läderjacka. Han var nog vid den tiden det snyggaste 15-åriga jag hade sett. Var det en av de bästa filmer jag sett? Svar nej. Var Marlon i rollen som Johnny Strabler ikonisk? Svar ja.

Här kommer en lista på fem av Marlon Brandos mest ikoniska roller.

Stanley Kowalski, Linje lusta (1951)

Regi: Elia Kazan
Med: Vivien Leigh, Kim Hunter, Karl Malden m.fl.

Enligt mig går det inte att nämna Marlon Brando utan att tänka på hans roll som den brutale Stanley Kowalski i Linje Lusta. I filmen får vi följa Blanche (Vivien Leigh) som flyttar in hos sin gravida syster, Stella (Kim Hunter) och hennes man Stanley. Systerns man och Blanche förstår inte alls varandra, vilket gör deras relation ansträngd. Stanley blir en kväll så arg att han slår sin gravida fru som stormar ut och tar skydd hos en granne. Det är då Marlon Brando ger oss den berömda scenen där vi ser en man som förtvivlat ropar efter sin fru. Stella tar därefter sin man tillbaka, till sin systers förtvivlan.

Stanley Kowalski skulle jag inte beskriva som en bra eller problemfri man, men Brando briljerar i sin gestaltning av den giftige Stanley. 

Överste Walter E. Kurtz, Apocalypse Now (1979)

Regi: Francis Ford Coppola
Med: Martin Sheen, Robert Duvall, Frederic Forrest m.fl.

Filmen utspelar sig under Vietnamkriget där Kapten Willard (Martin Sheen) skickas på ett hemligt uppdrag för att döda överste Walter Kurtz (Marlon Brando) som anses ha blivit galen. 

Marlon gick in i rollen oförberedd och improviserade många av sina repliker – ändå blev hans insats mästerlig. En av Brandos improviserade repliker är “you’re an errand boy, sent by the grocery clerks, to collect a bill”. Hans roll som Kurtz är oförglömlig!

Terry Malloy, Storstadshamn (1954)

Regi: Elia Kazan
Med: Karl Malden, Lee J. Kobb, Rod Steiger m.fl.

I Storstadshamn får vi följa boxaren och hamnarbetaren Terry Malloy (Marlon Brando) som bevittnar ett mord beställt av den korrupte chefen i hamnen. Terry möter den döde mannens syster och Father Barry (Karl Malden) som tillsammans försöker åstadkomma rättvisa.

Jag tycker skådespelaren Edward Norton sätter huvudet på spiken i en intervju med Joe Rogan där han beskriver hur irriterad han blir över att människor ser Marlon som den brutale och maskuline Stanley Kowalski utan att se hur Marlon glänste som skådespelare när han porträtterade trasiga karaktärer.

– Där han utmärker sig är i den trasiga känsligheten som han hade. “I could have been a contender” talas inte av en machokille, det är motsatsen, det är en trasig machokille. Det är i stort sett en gråtande man som säger “du var min bror och du skulle ha tagit hand om mig”, säger Edward om Marlons roll som Terry Malloy.

Paul, Sista tangon i Paris (1972)

Regi: Bernardo Bertolucci
Med: Maria Schneider, Maria Michi, Jean-Pierre Léaud m.fl.

När Jeanne (Maria Schneider) letar efter en lägenhet möter hon Paul (Marlon Brando), en mystisk man som sörjer sin nyligen bortgångna fru. De inleder en stormig och passionerad kärleksaffär utan att någonsin berätta sina namn för varandra. 

När Sista tangon i Paris släpptes 1972 blev det en stor kontrovers eftersom många tyckte att filmen var pornografisk och vulgär. Jag måste säga att filmen inte har åldrats speciellt bra och om den hade släppts i dag så tror jag att den inte hade tagits emot väl. 

Marlon själv skrev i sin biografi, Songs My Mother Taught Me, att han aldrig skulle göra sig lika sårbar och utlämnad för en roll igen. Jag tycker det säger något om Marlon Brandos skådespeleri och hur djupt han levde sig in i sina karaktärer. 

Vito Corleone, Gudfadern (1972)

Regi: Francis Ford Coppola
Med: Al Pacino, James Caan, Robert Duvall, Diane Keaton m.fl.

Det är omöjligt att skriva om Marlon Brandos mest ikoniska roller utan att nämna den Oscarsbelönade Gudfadern från 1972. Oavsett om du har sett filmen eller ej tror jag att du har hört den klassiska repliken “I’m gonna make him an offer he can’t refuse”, uttryckt av Vito Corleone (Marlon Brando) till sin son Michael (Al Pacino). 

I filmen följer vi den mäktige Don Corleone och hans maffiafamilj i New York som efter narkotikaaffärer ryker ihop med rivaliserande maffiagäng. Intriger, mord, förräderi och hämnd är en handfull motiv av vad Gudfadern ger oss. Första filmen i Gudfadern-trilogin vann tre Oscars varav en var Best Actor som Marlon Brando tog hem under Oscarsgalan 1972. 

Var aldrig förutsägbar

Marlon hade en stor bredd som skådespelare och var en av de första som populariserade Lee Strasbergs så kallade “metodskådespeleri” inom filmindustrin. I sitt stora register av roller lyckades han hänföra, övertyga, chocka och förvåna oss genom att aldrig vara förutsägbar. Jag vill tro att en anledning till Marlon Brandos fantastiska skådespeleri var att han inte bara spelade roller utan att han först och främst spelade människor. Trovärdiga, äkta människor och kanske en bit av honom fick ta plats i varenda en av dem.

Marlon Brando var ikonisk!

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL