Klassiker: Nils Poppes bästa filmer
Utforska Nils Poppes filmografi!
Gästskribent Oskar guidar oss genom Nils Poppes filmografi – här lyfter han fram några av legendarens främsta guldkorn, tillsammans med en hel del spännande kuriosa.
Ett av de stora namnen inom svensk film under 1940- och 50-talet var Nils Poppe. Den Malmöfödda skådespelaren var den stora stjärnan i en stor mängd filmer, kanske främst inom komik men även i roller åt det mer seriösa hållet. Inom Poppes filmografi finns mycket sevärt och här kommer ett urval av det bästa.
Blåjackor (1945)
Det första av många samarbeten mellan Poppe och Annalisa Ericson på filmduken. En ljuvlig sommarfilm med en rad fina och lekfulla dans- och sångnummer som baserades på operetten med samma namn. Ericson och Poppe hade tidigare spelat den på Oscarsteatern inför fulla salonger innan den filmatiserades. Koreografen Albert Gaubier skapade dansnumren och filmen fick ett gott mottagande hos publiken.
I övriga roller syntes Karl-Arne Holmsten som en charmig sjöofficer och den oefterhärmlige John Botvid medverkar ytterst lite men hinner skapa komisk kvalité med sitt unika spelsätt.
Soldat Bom (1948)
Den första av sju filmer där den pedanten Fabian Bom dyker upp. På Trämåla järnvägsstation sköter sig Fabian Bom exemplariskt, men vad händer när han blir förälskad och börjar tjänstgöra i armén? Befälen, speciellt furir Berglund (Gunnar Björnstrand), blir vansinniga på hans punktlighet och likaså hans medsoldater. Poppe gör i denna filmen sin klassiska scen i leran där han med glädje tar emot sin straffexercis.
Filmen är en komediklassiker i svensk filmhistoria och tåls att se flera gånger och roas av Poppes fysiska komik. Rollfiguren Fabian Bom återkommer som nämnt i totalt sju filmer där han har olika yrken; bland annat auktionsförrättare, tullöverkontrollör, kypare och borgmästare.
Pengar - en tragikomisk saga (1946)
Poppes stora mästerverk som regisserades av honom själv och ledde till internationell uppmärksamhet. Filmen skildrar vagabonden Harry Orvar Larssons liv som till en början är nattsvart och gör att han försöker ta sitt liv. Repet han försöker hänga sig i brister och han kommer på andra tankar när han börjar arbeta som skogshuggare. Poppes blivande fru, Inga Landgré, spelar Maria som Harry genast blir förälskad i. Samtidigt får Harry ett arv från en släkting och behöver sticka ifrån sitt arbete.
Filmen är inte enbart sorglig och stundtals komisk utan även djupt filosofisk. En fråga man som publik får är vad pengar egentligen har för betydelse i livet. Det sägs även att självaste Charlie Chaplin hade ett exemplar av filmen i sin privata filmsamling.
Det sjunde inseglet (1957)
En av Ingmar Bergmans mest klassiska filmer där Poppe gör en av birollerna. Tillsammans med Mia (Bibi Andersson) åker gycklaren Jof (Poppe) runt under medeltidens mörka period då digerdöden härjar för fullt. Jof får flera uppenbarelser och tar på sig rollen som filmens optimist i kontrast till det cyniska och dystopiska. Filmen är idag en av de riktiga klassikerna inom svensk film och Poppe fick fina vitsord efter premiären då han fick visa prov på seriöst skådespeleri.
Samarbetet med Bergman fortsatte även i Djävulens öga (1960).
Sten Stensson kommer till stan (1945)
Poppe iklär sig rollen som den skånsktalande juridikstudenten Sten Stensson Stéen. Vi får möta den omåttligt begåvade studenten som reser till huvudstaden för att bekämpa brott och omoral. Han får uppleva kärlek när han träffar Inga Bohrn (Lill Arncloo) och dras samtidigt in i en stöld där han får sätta sina kunskaper på prov.
Poppes karaktär Sten Stensson Stéen återkom även i Sten Stensson kommer tillbaka (1963) och i pjäsen Sten Stensson går igen (1981) på Fredriksdalsteatern i Helsingborg.
Greven från gränden (1949)
Ett lyckopiller som gjorde succé såväl på scen som på film. Ännu en gång gör Poppe och Ericson huvudrollerna i en film där dansen och musiken står i fokus. Fundamentet grundar sig i operetten Lorden från gränden som tidigare spelats på scen och som sedan prövades på filmduken där succén var lika stor.
Gamla stan i Stockholm är platsen där filmen utspelar sig – där planerar fotografen Tiburtius ”Tibbe” Pettersson och servitrisen Maja Sjöblom att gifta sig, men kommer de ha råd? Mitt i romantiken får Tibbe ett stort arv och måste samtidigt göra allt han kan för att behålla sin stora kärlek som finns i Maja, då hon har börjat bli uppvaktad av en annan man.