Hasse Ekmans bästa filmer – 11 vassa tips!
Upptäck en av de stora mästarna
Under 1940-talet var Hasse Ekman svensk films fräscha röst, men sen hamnade han i Ingmar Bergmans skugga. Synd det, säger Eric Diedrichs som menar att Hasse var en svensk films stora mästare. Därför har han satt ihop en lista med Hasse Ekmans bästa filmer.
Hasse Ekman har länge varit en av svensk films osjungna hjältar. Med ett sylvasst, gräns-pushande 1940-tal och ett lättsmält, men ack så trevligt 50-tal, gjorde han några av den svenska filmhistoriens främsta verk. Överskuggad av Ingmar Bergman hamnade han i periferin för att sedan glömmas bort av den breda massan.
På senare år har det däremot hänt någonting. Hasse, son till Gösta Ekman den äldre och pappa till Gösta Ekman den yngre, har fått en revival genom digitaliserade nyutgåvor av stora delar av sin katalog. Vad många kanske inte tror är att de yngre cineasterna har börjat se honom som en stilbildande ikon – exempelvis skapades Ekmansällskapet, som arbetar för att lyfta fram Hasse och Gösta d.ä., av den då 27-åriga Jennifer Vintkvist.
Det är dags att dra sitt strå i stacken och efter att ha tuggat igenom merparten av Hasses filmografi under de gångna månaderna (och läst Mikaela Kindbloms biografi) listar jag här hans elva bästa filmer. Kronologiskt givetvis, för att ranka dem vore helt idiotiskt. De flesta filmerna finns tillgängliga på DVD, vissa går att hyra hos diverse streamingtjänster.
Hasse Ekmans 11 bästa filmer
Ombyte av tåg (1943)
Genre: Drama
Med: Hasse Ekman, Sonja Wigert, Georg Rydberg m.fl.
Handling: Av en slump möts Inga och Joakim på en järnvägsstation. De tar en kaffe tillsammans och snart inser vi att de en gång i tiden var ett älskande par. Vad som sedan följer är historien om deras historia.
Omdöme: Ombyte av tåg är en stillsam och vacker berättelse, inte riktigt lika mycket av ett melodram som många av Hasses tidigare filmer. Jag sugs in och jag älskar det jag ser. Tankarna förs givetvis åt Brief Encounter, men Hasses film är inte någon kopia. Hantverket är top notch. Dessutom är det ett nöje att se Sonja Wigert i sitt esse, en fantastisk skådespelerska med ett liv som slår det mesta. Hon var nämligen norsk spion under andra världskriget, alltså samtidigt som den här filmen spelades in.
Kungliga patrasket (1945)
Genre: Komedi
Med: Edvin Adolphson, Hasse Ekman, Eva Henning, Gudron Brost m.fl.
Handling: Teaterfamiljen Anker är kungar på Dramaten men när pappan (Edvin Adolphson) förälskar sig i en ung kvinna börjar han tappa greppet om sina pjäser. Samtidigt vill sonen (Hasse Ekman) bryta familjetraditionen och bli teaterkritiker istället för skådespelare.
Omdöme: Kungliga patrasket är en väldigt rolig och charmig film med stor inspiration från Hasse Ekmans egna familj. Särskilt underbar är en scen där pappan (som alltså ska föreställa Gösta Ekman d.ä.) kommer hem mitt i natten och blir besviken när hans hustru lagat kalvstek istället för den där biffen han blivit lovad. Förmodligen den bästa ingången till Hasses filmografi.
Medan porten var stängd (1946)
Genre: Drama
Med: Inga Landgré, Gunn Wållgren, Gunnar Björnstrand, Hasse Ekman, Hjördis Pettersson m.fl.
Handling: En herrans massa liv korsas i ett lägenhetshus under en stockholmsnatt. Det bjuds på lika stora delar komik som tragik. Dessutom spelar Ekman en av sina bästa slemproppar. Och det säger inte lite det, för var det något Hasse var duktig på så var det att spela självupptagna män.
Omdöme: Medan porten var stängd är vansinnigt snygg och underhållande. Tveklöst en av Ekmans bästa filmer. Det är liksom mosaikfilm långt innan Robert Altman gjorde genren bred på 70-talet. En svensk klassiker som måste ses och tåls att ses om – från den underbara inledande kameraåkningen till sista bildrutan.
Möte i natten (1946)
Genre: Komedi, Thriller
Med: Hasse Ekman, Eva Dahlbeck, Ulf Palme m.fl.
Handling: Efter att ha skrivit en kritisk artikel om hur hårda fängelserna är får en journalist sparken. Han bestämmer sig för att fejka ett mord, spärras in och skriva ett hejdundrandes reportage som får redaktören att kräla tillbaka efter honom. Inget går som planerat!
Omdöme: Möte i natten är en extremt charmig historia som blandar allt från romantik till spänning, humor till drama. Det är lustfyllt från första till sista bildrutan. Slutet lär vara något av en vattendelare, men Hasse drar konceptet ett steg längre och får det i min mening att fungera.
Banketten (1948)
Genre: Drama
Med: Ernst Eklund, Eva Henning, Sture Lagerwall, Hasse Ekman, Birger Malmsten m.fl.
Handling: En rik bankman närmar sig sin 60-årsfest, men han är orolig över att ingen av hans söner vill ta över hans verksamhet. Den ena sonen är kommunist och den andre en bortskämd parasit som inte backar för att stjäla från sin egna mamma.
Omdöme: Banketten är Hasse Ekmans bästa film hands down. Fotot är löjligt snyggt, skådespelet på topp – jag menar Sture Lagerwall är helt underbar som den förskräcklige brodern Pierre och Hasse gör kanske sin sliskigaste roll någonsin!
Flickan från tredje raden (1949)
Genre: Drama, Komedi
Med: Eva Henning, Hasse Ekman, Gunnar Björnstrand m.fl.
Handling: En märklig ring passerar många händer. Den hittas och förloras av många människor men den ger alltid sin bärare nytt hopp för framtiden. En ängel (Eva Henning) övervakar dess lopp och berättar ringens historia för teatermannen Sture Anker (Hasse Ekman).
Omdöme: Flickan från tredje raden är en av Hasses mest berömda och hyllade verk – med all rätt. Det finns några exempel på grundkonceptet med att binda samman olika människoöden med ett föremål som byter ägare, men jag har inte sett ett tidigare än detta. Här finns också en briljant försök-till-självmord-scen som för tankarna till Stadens ljus, men med en lite annorlunda twist, och ett nervkittlande parti roulette. Hasse i toppform!
Flicka och hyacinter (1950)
Genre: Drama
Med: Eva Henning, Ulf Palme, Anders Ek m.fl.
Handling: Efter att en ung kvinna tar livet av sig börjar hennes grannar pussla ihop hennes mystiska livsöde.
Omdöme: Det är svårt att diskutera Flicka och hyacinter utan att spola filmens stora överraskning, det är nämligen den som har gjort filmen så pass omtalad. Utan att säga för mycket är det en svensk klassiker, som många gånger klassas som en av de bästa genom tiderna. Så bra är den inte, men den är smått lysande.
Gabrielle (1954)
Genre: Drama
Med: Eva Henning, Birger Malmsten, Hasse Ekman m.fl.
Handling: Svårt plågad av svartsjuka går en man in på en bar och berättar historien om sitt förhållande med mystiska Gabrielle.
Omdöme: Ekman fortsätter att utforska människans psykologi i ett drama som ska vara inspirerat av hans egna äktenskap med Eva Henning. Mycket bra och välspelat, med en bitterljuv final som länge stannar kvar.
Jazzgossen (1958)
Genre: Drama
Med: Hasse Ekman, Maj-Britt Nilsson, Bengt Ekerot m.fl.
Handling: Affärsmannen Teddy Anker investerar i teatern under 20-talet men bestämmer sig sen för att göra ljudfilm när han gifter sig med en dansare. Det blir en historia om fritt fall och kanske det närmaste Citizen Kane vi har gjort här i Sverige. Men med en stor del romantik och inte alls med samma hopplöshet.
Omdöme: Jazzgossen är underbar att titta på. Den är inte riktigt lika bra som Göran Genteles Frökan april från samma år som bjöd på ännu bättre dansnummer. Men allt flyter på så himla galant att det är en ren njutning att ta del av. Detta är klassisk Hollywoodfilm på svenska.
Fröken Chic (1959)
Genre: Komedi
Med: Sickan Carlsson, Hasse Ekman, Sif Ruud, Hjördis Pettersson, Stig Järrel m.fl.
Handling: Med Kronofogdens kniv mot strupen måste en stjärnagent hitta sitt nästa stora fynd. När han ser Isabella Linder framföra en schlager på TV i ett frågesportsprogram börjar dollartecken rulla framför ögonen. Men Isabella är inte sugen på att bli kändis.
Omdöme: Hasse Ekman gjorde flera filmer med Sickan Carlsson, men detta är i särklass den bästa. Jag skulle till och med gå så långt och säga att detta är en av de bästa svenska komedierna som gjorts. Allt är så sanslöst följsamt, trevligt och välregisserat så att man baxnar.
På en bänk i en park (1960)
Genre: Thriller
Med: Hasse Ekman, Sigge Fürst, Bengt Ekerot m.fl.
Handling: En förrymd mentalpatient beger sig till Stockholm för att mörda mannen han hatar – teaterdirektören Stig Brender, men i stridens hetta blir istället Stig den som dräper. Han bestämmer sig för att gömma liket, men dagen efter kommer polisen på besök.
Omdöme: Även om den efterföljande thrillern Stöten är klart sevärd med sina flirtar till franska nya vågen, är På en bänk i en park Hasse Ekmans sista riktigt bra film. Det är en tät och välregisserad historia, med flera intensiva känslor och en smart upplösning.
Med dessa tips på Hasse Ekmans bästa filmer hoppas jag att du tar chansen till att upptäcka en av svensk films osjungna hjältar.