Fem actionfilmer som förtjänar en Oscarsvinst!
Ibland förtjänar även pang-pang en guldgubbe!
Att Oscarsjuryn besitter specifika smaklökar är knappast någon nyhet och en genre som ofta blir orättvist behandlad är action. Därför vill jag idag vill jag rikta rampljuset mot några actionstänkare som faktiskt förtjänar en Oscar!
Filmvärldens mest prestigeladdade firmafest är Oscarsgalan – detta råder det inga som helst tvivel om. Hungern och äran att få sätta sina kreativa tänder i en guldgubbe saknar motsvarighet på filmhimmeln när filmer från höger och vänster går upp i ringen mot varandra.
Dock är alla inte riktigt lika välkomna. Akademin är utrustade med specifika smaklökar och år efter år nomineras filmer figursydda efter en alldeles särskild modell. Visst, nog börjar det luckras upp med en och annan svart panter, galna Max och mainstream-äventyr, men faktum är att genre-filmer förbises av juryn på löpande band och inte minst actionrökare. Nog kan action, sci-fi och thrillers belönas för sina tekniska bedrifter men i de lite "finare" kategorierna himlas det lätt med ögonen. Därför vill jag idag presentera fem actionfilmer som borde belönats med en Oscar!
RoboCop (1987) –Bästa originalmanus
Jag placerar mig omedelbums på stupstocken redo att halshuggas med detta lite makabra val. RoboCop belönades förvisso med en s.k "special achivement award" för sina ljudeffekter men jag siktar högre och vill en gång för alla krossa akademins actionfilmsbias med denna tyngre vinst. Actionfilm kan vara en minst lika själsligt belönande upplevelse som en fem timmar lång fransk stumfilm och RoboCop visar detta i sitt manus.
Jag är en drömmare, jag vet. En underhållningsvåldsälskande dåre utan verklighetsförankring som anser att en film om en cyborgpolis borde knipit Oscarn för sitt manus. Faktum är dock att RoboCop är knivskarp. Paul Verhoevens sci-fi-action är en vässad, svart satir som lyckas inkorperera djuplodade och mänskliga teman om identitet och hämnd av själslig kaliber. Resultatet borde vara en parodisk, sentimental och tondöv smörja. Faktum är dock att Ed Neumeier och Michael Miners manuskript är helt perfekt i sin absurditet. RoboCop borde vunnit bästa originalmanus!
Die Hard (1988) – Bästa manliga huvudroll till Bruce Willis
"Die Hard" är en transformativ actionrulle där hela genren märkte av ett tydligt före och efter. Sprungen ur 80-talets ultramacho-action där Arnold Schwarzenegger och Sylvester Stallones bara och välsvarvade överkoppar utgjorde idealet, bjöd Die Hard på något annorlunda. Publiken var trött på den odödliga hunken. Die Hards hjälte var en barfota och lite tunnhårig snubbe som absolut inte siktade på några hjältedåd – han ville bara försonas med sin fru och fira jul.
Bruce Willis är tidlös i rollen och träffar alla emotionella fullpoängare likväl som den pojkaktiga kaxigheten. Vore det inte uppfräschande om akademin uppmärksammade denna bragd? Istället belönades Dustin Hoffmans prestation i Rain Man och nej, jag har inte totalt mist mitt förstånd och tänker urinera på Hoffens prestation, men känns det inte olidligt oinspirerat att belöna en så pass "Oscar baitig"-roll? Ge actionskådisarna en stund i rampljuset och dra retroaktivt guldgubben ur Hoffmans armar och ge Willis det han förtjänar!
Terminator 2 (1991) – Bästa kvinnliga huvudroll till Linda Hamilton
"Terminator 2" är en uppföljare med extra allt och är en av actionvärldens finaste stunder. Skyhöga produktionsvärden och en ständigt bultande puls är huvudingredienserna till succén och inte minst en Linda Hamilton som är on fire.
Glöm den fumliga, blyga och försynta servitrisen från originalet. Sarah Connor har nu slutfört sin resa till krigshärjad urmoder i uppföljaren och Hamilton är enastående i rollen. Med en animalistisk intensitet, enormt pathos och några ordentliga droppar labilitet kokar Hamilton ihop en imponerande karaktär vars resa borde kännas stressad och påtvingad – men icke! Detta ÄR Oscarsmaterial. Men, vi har ett problem. Vinnaren av guldgubben 1992 var ingen annan än Jodie Foster för sin insats i När lammen tystnar så jag låter nu mina hittills realistiska önskningar gå över i rena fantasier. Faktum kvarstår dock att Hamilton förtjänar en Oscar för Terminator 2!
The Matrix (1999) – Bästa foto
Här kan vi snacka om en film som förändrade hela terrängen i min gråa hjärnmassa. Wachowski-syskonen korsbefruktar klassiska filosofiska idéer med ultra-dystoptisk sci-fi och asiatisk anime. I och med Matrix hände det något med min filmsmak och framför allt blev jag något av en action-diva. Detta tack vare filmens revolutionerande foto och effekter.
Wachowski-syskonen ville verkligen visa koreografi och vältra i mumsigt filmade våldsdanser som var närmast poetiska i sina skildringar. Fotot var nyckeln till dessa ljuvliga spektakel. Ofta sammansvetsades CGI för att skapa något många filmfans hittills bara kunnat läsa om i serietidningar. Akademin borde givetvis noterat denna cinematiska bedrift och klivit ner från sitt elitistiska podium och gett Matrix det den förtjänar: en Oscar för sitt foto.
Logan (2017) – Bästa manliga huvudroll till Hugh Jackman
"Logan" slog knockout på mig 2017. Jag befann mig i ett våldsmarinerat transtillstånd efter James Mangold fantastiska post-moderna western. Vid återtitt är filmen fortfarande grym men långt ifrån felfri med en ganska svag sista akt och lite träig skurk. Dock är en sak bestående: Hugh Jackman är genomgående helt fantastisk!
Logan är en ensemble-driven film och Jackman levererar sin klart starkaste stund som järven. Han är sargad och trasig och resan är en klassisk historia om att återfinna sin sista gnutta mänsklighet även om den är begraven under tonvis av psykiska och fysiska krigsskador. Jackman är direkt obehaglig i sin tolkning. Akademin belönade istället Gary Oldman för sin prestation som Winston Churchill i Darkest Hour vilket går helt i linje med deras modus operandi. Här kunde dock akademin valt att överraska och inte gå på auto-pilot.
Detta var mina fem actionrullar som jag anser förtjänar en Oscar. Håller du med mig?
Läs också om otroliga skådespelare som aldrig vunnit en Oscar.