En studie i mode: Kostymer vi minns från film
Vi studerar karaktärernas olika stilar.
För en en man är kostym alltid ett säkert val. Det finns ingenting bättre än att känna sig stilig i spegeln och att presentera sig själv iförd en riktigt snygg kavaj med byxor i samma stuk. Filmtopp har plockat fram kostymplaggen vi minns från filmer vi aldrig glömmer.
Andy Garcia, som Vincent 'Vinnie' Mancini (till vänster) i "Gudfadern III" (1991).
I den sista delen av Gudfadern-trilogin ser vi Vincent Mancini, son till Sonny Corleone, som snabbt stiger upp inom amerikanska fraktionen av La Cosa Nostra. Som protegé till Don (Michael) Corleone ökar Vincents makt, men karriären kommer mellan Vincent och kvinnan han älskar; Mary, Don Corelones dotter.
En ljusbrun kostym med tvåknäppt kavaj och finstickad långärmad pikétröja. Ett avslappnat men finare plagg för en semester vid Medelhavet. Här på bilden, under ett möte på Sicilien.
Leonardo DiCaprio, som Jack Dawson i "Titanic" (1997).
Året är 1912. Ombord på RMS Titanic denna afton vankas det festligheter på oceanångarens allra förnämaste restaurang. Av en ren slump så är äventyraren Jack Dawson från tredje klass inbjuden för att äta, men hur kommer det egentligen att gå för den unge herr Dawson? Kommer han att lyckas charma den angloamerikanska societeten? Eller har Jack istället en helt annan person i tankarna för kvällen?
Svart frack, vit skjorta med fluga i samma färg som helt korrekt syns utanför frackkragens snibbar. En klassisk högtidsdräkt för den Edvardianska tiden innan Första världskrigets utbrott, fortfarande det självfallna valet av plagg för Nobelfesten eller liknande festmåltid.
Al Pacino som Antonio Montana (till vänster) i "Scarface" (1983).
En vitrandig kostym, kavaj med rödmönstrad näsduk synlig i bröstfickan, öppen röd skjorta som blottar två pansarkedjor i guld runt halsen. Smalt brunt bälte med gyllene spänne och rödbruna läderskor med särskilt hög klack. Ytterligare assessorer som ring, iögonfallande klocka eller armlänk syns allt eftersom filmens gång.
Det här är en svår stil att sno. Attityden "The World is Yours" syns tydligt i det här plagget, buret av Montana, här på besök hos Alejandro Sosa (spelad av Paul Shenar) i Bolivia 1983.
Från det osäkra livet som kubansk flykting i Miami till toppen av Floridas droghandel, vare sig ni väljer att kalla klädstilen för vulgär eller för fräck, så hamnar Antonio Montanas garderob på minnet.
Det är en nyrik, skrikig klädstil med klara inslag från Latinamerika. Starka färger, flashiga smycken och feminina skor uppmuntras gärna. Ett mode igenkännbart från Netflixserien Narcos, som utspelar sig i Colombia under samma tid.
Från ett liv av champagne och kokain till den fullständiga undergången. Manusförfattaren Oliver Stone förklarar berättelsen bakom Montanas uppgång och fall i Brian De Palmas Scarface.
"Tony når den amerikanska drömmen, men den är ihålig, den är tom och det finns ingenting där, det finns ingen kärlek och han kan inte älska Elvira. Hans förmåga för kärlek bortom den utifrån sig själv förstörs av materialismen runtom sig, han klarar inte av det, vilket förstör honom".
Christian Bale, som Patrick Bateman i "American Psycho" (2000).
För att hitta den kanske hetaste karaktären från åttiotalet vänder vi oss nu till en film som gjordes långt efter det färgglada decenniet. Kanske kan det verka som ett slöseri att plocka fram den ikonisk Yuppie-stilen i en film från 2000-talet, men i och med tidsskillnaden så har skaparna bakom filmen, med briljanta regissören Mary Harron i främsta ledet, haft tid för att reflektera över 80-talets alla trender och stilar för att kunna skapa en helhetsbild av decenniets mode inför filmen.
I American Psycho bjuds vi in för en exklusiv återblick till färggranna nattklubbar, stilrena kostymer, Rolexklockor, blankpolerade Oxfordskor, svarta cocktailklänningar, pärlhalsband och kreoler i guld.
En skräddarsydd kritstrecksrandig mörk kostym, blårandig skjorta med vit krage och rödmönstrad slips med den ikoniska Rolex Datejust i guld på vänsterhanden. I första bilden ser vi Bateman, då med kavajjackan av, i ett par blå hänglsen med läderstroppar, en klassisk kostymaccessoar som enkelt håller byxorna uppe genom att hänga på axlarna. Manhattan, sent 80-tal.
Denzel Washington, som Frank Lucas i "American Gangster" (2007).
I American Gangster får vi följa den hänsynslösa mellanhanden Frank Lucas, som med hjälp av sina bröder snabbt lyckas stiga i heroinhandelns hierarki genom att gå direkt till distributören i Sydostasien för att ta full kontroll över Harlems knarkhandel, New York tidigt 70-tal.
Den så brutalt snygga filmen är en nostalgitripp tillbaka till det amerikanska 70-talet där flera kaxiga plagg syns, allt från pälsar, utsvängda byxor, overaller, läderjackor till Tweedkostymer med polotröjor och överdådiga skjortor.
En mörk kritstrecksrandig kostym, dubbelknäppt kavaj med sex knappar, skjorta och bröstnäsduk i samma färg samt mönstrad slips. Ett formellt såväl som respektingivande plagg, det självklara valet för en ordentlig affärsman.
Under inspelningen av filmen träffade Denzel Washington, här i ett samtal med regissören Ridley Scott, flera gånger den riktiga Frank Lucas.
"Berättelsen bakom filmen intresserade mig, det handlade inte om att glorifiera droghandel, det sa jag till Frank när vi träffades. Det som fascinerande mig var att Frank Lucas bara satt i fängelset i 15 år efter att han åkt fast, hans straff reducerades efter att han angav de korrupta poliser som tagit emot hans mutor.
Frank är väldigt charmig, väldigt ödmjuk och vid dagens slut så kommer han ha anställt dig. Han är en kraft, en naturlig ledare. Precis som sägs i filmen, hade han blivit läkare hade alla hans bröder blivit läkare, hade han jobbat på en kemtvätt hade de följt honom dit också, precis så följde de honom in i droghandeln."
Marcello Mastorianni, som Marcello Rubini i "La Dolce Vita" (1960)
Svart kostym, vit skjorta och svart slips. Med de stora solglasögonen av Cubitts och med cigaretten i handen blir Marcello en modeikon.
I den italienska huvudstadens societet glider författaren Marcello omkring, i den sorglösa tillvaron som journalist för en kvällstidning fördriver han tiden med att skriva sensationsreportage. Filmen innehåller ovärderliga bilder av stilrena kostymer, vackra klänningar, konst, musik, dans och scener från vackra Rom med dess vackra människor, levande i ett nytt Italien efter andra världskriget.
La Dolce Vita är en guldkälla för älskare av filmkonst och som förgylls av scenen med svenska Anita Ekberg från Malmö, badande i Fontana di Trevi tillsammans med Marcello. Rom, tidigt 60-tal.
I Anita Ekbergs sommarprogram i Sveriges Radio från 2005 avslöjar Ekberg mer om den legendomspunna scenen från Federico Fellinis mästerverk.
"Marcello han var rädd för att gå ner i fontänen, jag kan förstå honom väldigt väl, men jag hade ju nakna ben och en aftonklänning, han hade sin kostym, men under sina långbyxor hade han även dessa gummistövlar, som sportsfiskare har. Men han var fortfarande rädd att gå i detta iskalla vatten" (meningen fortsätter med häppnadsveckande information om kvinnokarlen Marcello, lyssna på programmet!).
Tom Cruise och Dustin Hoffman, som bröderna Charlie och Raymond Babbit i "Rain Man" (1988).
Kostymer i gråbrun beige, Hoffman med dubbelknäppt och Cruise i enkel, båda två i vita skjortor knäppta hela vägen till kragen. Las Vegas, sent 80-tal.
Berättelsen om Raymond och Charlie Babbit, bröderna som träffas i vuxna livet först efter den kylige faderns död, sent 80-tal. När det står klart att Raymond ärver hela faderns förmögenhet kidnappas han av Charlie utan större invändningar och de båda bröderna börjar en galen resa med bil genom USA. Raymond, som har savantsyndrom, har bott på vårdhem hela sitt liv och har extrema svårigheter med att kommunicera men även att överlag visa känslor. Någonting som skapar svårigheter för Charlie som själv har egna bekymmer och som egentligen inte helt förstår Raymonds tillstånd.
I Rain Man får vi se flera plagg, både för herrar och damer, utmärkande för det amerikanska 80-talet. Allt från Levis Jeans med hög midja, till färgstarka klänningar, kostymer med axelvaddar och tvådelade kombinationer för kvinnor.
Lästips! Recension: Star Wars – The Rise of Skywalker (2019)