Efter Asteroid City – Wes Andersons filmer från sämst till bäst!
Vilka är Wes Andersons bästa filmer?
Dags att ranka världens allra mest OCD-stinna regissörs filmer från sämst till bäst. Filmtopp har tagit sig an det svåra uppdraget!
Wes Andersons filmer – Från sämst till bäst!
11. Asteroid City (2023)
Asteroid City utspelas i en solblekt ökenby där några av Hollywoods största stjärnor har flyttat in, däribland Jason Schwartzman, Scarlet Johansson, Matt Dillon, Tom Hanks, Tilda Swinton, Maya Hawke och Steve Carell.
Platsen angränsar inte bara till kärnvapentestning utan är också en sorts knutpunkt för briljanta astronomer och forskare. Vad de inte vet är att de snart kommer att hamna i en livsomvändande situation – om nu någon hade haft ett känsloregister utanför nämnda "oh!?".
10. Bottle Rocket (1996)
Den första Wes Anderson-filmen, och det märks. Bottle Rocket ska ha gått riktigt dåligt när den premiärvisades och trots att den är smått underhållande med en del glimtar om vad som komma skall, går det inte att släppa känslan av att Wes Anderson inte riktigt är helt bekväm med filmskapandet än.
Det finns visserligen en hel del finurlig dialog i denna bankrånarhistoria (”How does an asshole like bob get such a nice kitchen?” är briljant), men varken det visuella eller riktningen som ska komma i senare filmer känns av. Det är inte alls en dålig film, men det måste väl kännas skönt att ha sin karriärs största dipp avklarad fort tänker jag.
9. Moonrise Kingdom (2012)
Wes Andersons andra dipp om du frågar mig. Jag vet att många håller Moonrise Kingdom mycket högre än vad jag gör, men dess minimalistiska scouthistoria lyckas aldrig fånga in mig på samma sätt som hans andra filmer.
Det är visserligen en gullig film med många fina scener, de på stranden är några av hans allra vackraste. Och det skriker Wes Anderson; symmetri har aldrig varit såhär symmetriskt. Fast något med den gör att den aldrig känns särskilt levande eller mångbottnad. "Stil över substans-argumentet" är ett uttjatat och oftast falskt när det kommer till Anderson, men stämmer det in någonstans så är här. Moonrise Kingdom är kanske lite för mycket Wes Anderson, till och med för mig.
8. The Darjeeling Limited (2007)
Nu börjar vi komma till den delen av listan där jag vrider och vänder mig om på natten för att jag tycker att det är så svårt att ranka det hela. The Darjeeling Limited är ju nämligen en film som jag fullkomligt älskar! Trots det hamnar den såhär tidigt på listan – och det säger väl något om kvaliteten på Wes Andersons filmer.
Filmen handlar om en brödratrio som drar till Indien för att återfinna det band som gått förlorat mellan dem sedan deras fars död. Redan där är ju en person som jag, med Ganesha-affischer, rökelse och gamla skumma hinduiska skrifter i lägenheten ganska såld. Lägg därtill dit att de tre huvudkaraktärerna, alla med sina egna små fantastiska quirks, är helt underbara.
7. Isle of Dogs (2018)
Jag fullkomligt älskar Isle of Dogs men konkurrensen är bara så otroligt stark. Filmen, som skildrar ett helt lands avvisade hundars liv på en skräpö i Japan, är sjukligt kreativ, satirisk och har ett enormt stort hjärta. Avskräcks inte – Isle of Dogs (säg det snabbt några gånger och spräng din hjärna när du hör ordleken) är ett måste för Wes-fans.
6. The French Dispatch (2020)
Det senaste Wes Anderson-tillskottet är också kanske den som är allra mest Wes Anderson, egentligen. The French Dispatch hyllades av kritiker världen över men i min egen pseudovetenskapliga undersökning bland referensgruppen "vänner" möttes den av splittrade reaktioner. Vilket är förståeligt, denna potpurri av småfilmer är så proppad av information och visuella intryck att det lätt kan uppfattas som övermäktigt. Men själv älskade jag den och njöt av varje sekund och skulle inte bli förvånad om The French Dispatch klättrar några steg på den här listan när jag sett den ett par gånger och min hjärna till slut, kanske, kan hänga med i det frenetiska tempot.
5. The Life Aquatic with Steve Zissou (2004)
Wes Anderson tar till havs och gör sin, enligt mig, kanske allra roligaste film. Med den klassiska röda mössan leder Bill Murray oss igenom ett skruvat universum med ubåtar, självlysande maneter, trasiga relationer, David Bowie-covers och stop motion-fiskar. Bättre kan det knappast bli. Filmen innehåller dessutom en riktig shoot-out, allt till Iggy & The Stooges rockrökare Search and Destroy. Killen har en känsla för soundtracks, helt klart. Miljöerna är också några av hans allra bästa.
4. Fantastic Mr. Fox (2009)
Wes Andersons första stop motion-film. Ska jag vara helt ärlig så föredrar jag faktiskt när Wes Anderson håller sig till live-action. Jag vet visserligen hur svårt och tidskrävande det är att göra stop motion men jag tycker samtidigt att det är mer imponerande när han lyckas realisera sin färggranna och härligt fyrkantiga stil i vår egen värld.
Men Fantastic Mr. Fox är alldeles för hjärtevärmande för att inte komma så här pass högt upp på listan. Dess orangea toner, flöden av äppelcider, vackra musik och arsenal av lustiga karaktärer kan lysa upp min dag närhelst jag vill och för det är den verkligen guld värd.
3. The Royal Tenenbaums (2001)
Från något glatt till något lite mer tvärtom. Det finns nästan alltid någon eller några slags trasiga relationer i Wes Andersons filmer. I The Royal Tenenbaums dras det till sin spets. Bland denna samling människor finns det väl knappast någon funktionell karaktär, men det är också det som gör den så pass ljuvlig. I sin skörhet, tillsammans med fantastisk musik och faktumet att det uppenbarligen är just här som Wes Anderson börjar hitta sin egen stil, så blir The Royal Tenenbaums något av ett mästerverk.
2. Rushmore (1998)
Det finns karaktärer och sen så finns det karaktärer. Max Fischer är det sistnämnda. Denna lillgamla, karismatiska och otroligt udda tonåring är utan tvekan den bästa karaktären som Wes Anderson någonsin har skapat enligt mig. Hela filmen känns som ett intressant porträtt, som en karaktärsstudie och trots att den där quirky Wes Anderson-stilen inte riktigt har kommit till sin rätta än så tycker jag bara att det lämnar plats för mer andrum och känsla vilket passar Rushmore perfekt. Dessutom går det väl aldrig att få nog av varken Olivia Williams eller Bill Murray?
1. The Grand Budapest Hotel (2014)
Wes Wessigaste film någonsin. Så kanske är jag inkonsekvent när jag klagar på Moonrise Kingdom och hyllar Grand Budapest Hotel, men med en sådan stor skala blir det något helt, helt annat. En grym ensemble, ett helt nytt djup och faktumet att det här var den första Wes Anderson-filmen som jag såg på bio kanske spelar in i att den hamnar när den hamnar, men let’s face it: Filmen är som att äta en en och en halv timme lång semla. Och jag älskar semlor.