Disneyvärldens hjältinnor - våra favoriter!
Prinsessa, katt, eller häxa? Det finns många Disneytjejer som vi gillar
Disney+ har knappt hunnit rullas ut på skärmar i Sverige, men Disneyfebern märks tydligt var man än vänder sig. Givetvis har vi disneyälskare redan bläddrat igenom det stora utbudet för att se om vår barndomsfavorit finns med i den stora och nostalgiska tjänsten. På plattformen finns mängder av härliga kvinnor, stora som små, som inspirerar och visar var skåpet ska stå.
Genom åren har vi matats med mängder av sköna, sjungande, och sköna karaktärer från de stora musöronen. Ända sedan 1930-talet har de klassiska prinsesshistorierna avlöst varandra – hjälplösa prinsessor i torn, farliga drakar, en modig prins utan förnamn, och så vidare i oändlighet. Passivt och könsstereotypt, medan jag har velat klättra in i skärmen och skaka om de försynta flickorna som sjunger med fåglar.
Men visst går utvecklingen framåt. Trots att Disney är ett massivt maskineri med drömmar om världsdominans så vågar de ändå testa nya vägar då och då. I en allt mer inkluderande värld får vi numera se fler hudfärger än blekvit, och mer fokus på äventyr, familjekärlek och självständighet, än en passiv roll vars högsta dröm att gifta sig med mannen hon träffade för 10 minuter sen.
Nu när Disney snart har köpt upp hela världen måste vi ända begränsa denna lista, någon måtta får det vara. I och med Disney nu äger filmbolagsjätten 21 Century Fox så kan man argumentera för att allt ifrån Lisa Simpson till Xenomorphen i Aliens nu är Disneyprinsessor. Men jag väljer att gå på det klassiska spåret – de animerade superhjältinnor vi alla känner igen. Det finns krut i våra kungligheter!
Disneyvärldens hjältinnor vi älskar
Tiana och Charlotte från Prinsessan och Grodan (2009)
Den jazzinfluerade filmen berättar historien om unga Tiana som en händelse kysser fel groda och förvandlas själv till en likadan, grönslemmig filur. I sann Disneyanda bygger den på den uråldriga och välkända sagan om prinsessan och grodan, men med en modern twist. Förutom om den massivt banbrytande idén med en svart Disneyprinsessa, är Tiana unik på fler sätt. Tiana är en av de första prinsessorna att försörja sig med en egen karriär och har dessutom ett stort ekonomiskt mål i sikte – att köpa och driva sin alldeles egna restaurang.
Tiana kommer från enkla, vanliga, förhållanden i södra USA. Hon är knappast född med tiaran på huvudet utan det är först i slutskedet hon råkar gifta sig med en prins. Hon visar att vem som helst kan lyckas med lite passion, ansträngning, och öppenhet för kärlek. Det är ett inspirerande budskap som gör henne perfekt för hur en modern prinsessa bör vara.
Birollen Charlotte, som är Tianas bästa vän, är också en karaktär att hålla ögonen på. Hon får inte den prinsen hon hade hoppas på, men hon rycker på axlarna och ser sig om efter någon annan. Det finns fler fiskar i havet resonerar hon enkelt, och gläds istället åt att se sin bästa vän lycklig.
Ariel från Lilla sjöjungfrun (1989)
På tal om fiskar i havet, är en av mina favoriter den energiska Ariel. Vår lilla sjöjungfru lever under stränga Kung Triton, men vill helst ta sig upp till ytan snarare än att botten är toppen. Förutom att sjunga en av mina absolut favoritlåtar från Disney, Part of Your World, är Ariel ett energiknippe vars nyfikenhet aldrig stillas.
Hon simmar inte med strömmen den där Ariel, och att hon får ett kärleksintresse tror jag snarare är av fascination än av riktig kärlek. Ärligt talat så tror jag personligen inte att det kommer att hålla för Ariel och Eric – hon är alldeles för äventyrslysten för att bindas ner så snabbt. Det finns ju hela planeten att vandra runt på när man äntligen fått ben att stå på!
Mulan från Mulan (1998 + 2020)
Och när vi är inne på ämnet äventyrslysten, så finns det en kinesisk kvinna som är en av de modigaste jag sett på film. Mulan är egentligen ingen Disneyprinsessa – hon är varken av kungligt blod eller gifter sig med en prins, men hon har ändå cementerat sig i historien som riktig Disneyprinsessa. Man kan vara lika respektingivande som en kunglighet, bara man är tillräckligt cool i sig.
I korta drag handlar den kinesiska historien om flickan Mulan, som tar värvning i kriget under förklädnad som man. Egentligen skulle filmen ha ett mer kolonialt perspektiv där Mulan skulle varit en förtryckt kinesisk kvinna som flyr till Europa för att gifta sig, men Disney skrotade den idén för ett mer självständigt perspektiv. Smart drag, Disney.
Jag gillar tanken med en aktiv ung kvinna, som visar att list är minst lika viktigt som starka muskler. Förutom styrkan i Mulan själv, så är hela filmen en fin inblick i något annat än västerländsk kultur.
Anna & Elsa från Frost (2013)
Det finns snart inte en plastpryl i världen som inte existerar i en turkosblå version med snöflingor på. I den snöiga världen i Arendal, där vår Frost utspelar sig, lurar det både snömonster och lömska bedragare och våra Disneyprinsessor, Elsa och Anna, kämpar både med sig själva och på sin relation sinsemellan. Äldsta systern Elsa är självständigheten själv, här ska minsann ingen man komma och sätta käppar i hjulet i deras kungadöme.
Utan tvekan är det Elsa som blev mest känd ur den här frostbitna sagan, men jag vill också slå ett slag för lillasyster Anna. Hon är minstingen som motvilligt isolerats i ett slott, men visar på en kämparglädje som redan för länge sedan hade försvunnit ur mig i en liknande situation. Hennes naiva kärleksval blir heller inget hon klandras för, utan hon framställs kärleksfull med rätt dos av lekfullhet. Filmens kontenta är vackert nog syskon- och familjekärlek, en version av kärlek som är minst lika viktigt som romantik.
Maleficent från Törnrosa (1959) samt Maleficent (2014), Maleficent II (2019)
Fiender och skurkar finns det många av i Disneys värld, men få är så komplexa som den onda häxan i Törnrosa. Initialt bara porträtterad som enkelsidig och hatisk i Törnrosa från 1959, fick Maleficent två egna filmer att stå på. Med en ikonisk Angelina Jolie i huvudrollen var det inget snack om saken – myntet har två sidor, och det finns anledningar till den mörka sidan.
I Maleficents första egna film finns det ett par scener som allegoriska för våldtäkt, när hon blir bortlurad och får sina vingar avskurna. Jolie porträtterar henne fantastisk och visar att sin karaktär är lika mångsidig som hon är som skådespelare. Det är sällan man sympatiserar och lider med en antagonist i Disneys värld – vare sig det är jägaren i Bambi eller Scar i Lejonkungen – men Maleficents smärta kändes ända in i hjärtat.
Marie från Aristocats (1970)
Wildcardet här i slutet är den bortskämda primadonnan Marie ifrån Aristocats. Hon är en av kattmamman Duchess tre kattungar, som alla hamnar i onåd när de orättvist blir utslängda på Paris gator. Hon är döpt efter franska drottningen Marie Antoinette, som även hon älskade vackra och dyrbara saker, men som definitivt fick ett, ehm, värre slut än vad Marie fick i Aristocats.
Marie älskar romantik, rosa fluff och ser upp till sin mamma. Hon ser ut som sockervadd, men skenet bedrar och hon kan vara riktigt smart och listig. Med citat som ”Damer startar inga bråk, men de vet hur man avslutar dem!”, så är hon om någon en riktigt liten, något fluffig, Disneyprinsessa.
(Film-quizets svar hittar du här!)
Får du inte heller nog av Disney Plus? Läs om våra pärlor som du troligen inte har sett!