Det mörka tornet – Stephen Kings ultimata knytpunkt
Hur bra blir "Det mörka tornet"?
Med tanke på att filmatiseringen av Stephen Kings romansvit "The Dark Tower" har premiär i slutet av sommaren, tycker vi på Filmtopp att det är på sin plats att belysa detta verk, som är den främsta av alla författarens knytpunkter. Här möts flera av de element som återkommer i hans verk.
Stephen King har skrivit femtiofyra böcker och över tvåhundra noveller. Många av hans böcker är sammankopplade via städer som Castle Rock, fängelset Shawshank och ett antal karaktärer. Den absolut främsta knytpunkten är dock Det mörka tornet, som är centralt för romansviten med samma namn. Tornets existens är stöpt i mystik, men tjänar ett syfte som ett sorts försvar mot The Crimson King, en ond varelse som ämnar att förstöra alla de världar som skyddas av Tornet.
Medan både Castle Rock och Shawshank-fängelset har refererats till i flera av de filmatiseringar som har gjorts av Stephen Kings böcker, har de flesta kopplingar till Tornet lyst med sin frånvaro. Vi har dock fått se glimtar av dessa element i ett par filmer. Min förhoppning är att dessa element kommer att utvecklas och få det utrymme de förtjänar i The Dark Tower. I denna korta lista utgår jag från filmer som i någon mån kan refereras till Tornet och som innehåller element jag hoppas att de bygger vidare på i den kommande filmen.
”Låga” män
"Hearts of Atlantis" är den film som hittills borde ha haft den starkaste kopplingen till Tornet. Egentligen är det en filmatisering av en kortroman som heter Low Men in Yellow Coats (Hearts in Atlantis är en annan kortroman). Titeln refererar till en ras som kallas can-toi, som tjänar The Crimson King och är en slags fotsoldater. De är antropomorfiska varelser som bär människodräkter. De har alltså gula rockar och kör även extremt pråliga bilar; en 70-talshallick skulle bli grön av avund om han såg dem. De är ”låga” i många bemärkelser, både i hierarkin de ingår i och i sitt beteende.
I filmen Hearts in Atlantis valde filmmakarna att ta bort referensen till Tornet och gjorde om de ”låga” männen till mer traditionella CIA-liknande figurer. I The Dark Tower förväntar jag mig att få mig en ordentlig titt på en mer trogen inkarnation av karaktärerna. Om de lyckas, kommer jag troligtvis att ångra mig, eftersom de är riktigt mariga. Men det är ju lite det som är tjusningen med Stephen King; man vill se, men vet inte om man vågar.
Mannen i svart
Mannen i Svart har dykt upp i många av Stephen Kings verk. Han har haft många namn, inklusive Walter O’Dim och Marten Broadcloak. Han är nog annars mest känd under namnet Randall Flagg, vilket är det namn han bär när han är den huvudsakliga antagonisten i Pestens tid, som gjordes till miniserie 1994, då med Jamey Sheridan i rollen som Flagg. Han är en ond och mäktig magiker, som, likt Jokern i The Dark Knight, har förintelse och kaos som främsta syfte.
Vi vet redan att vi kommer få se Mannen i svart i den kommande filmen, där han spelas av Matthew McConaughey. Han utmålas som huvudkaraktären Rolands ärkefiende. Detta stämmer någorlunda väl överens med böckerna. Visserligen är The Crimson King den ultimata fienden. Mannen i svart är dock den fiende som mest gäckar Roland och hans följeslagare. Med tanke på de prestationer McConaughey har levererat sedan han bestämde sig för att frångå sin charmknutte-image, ska det bli intressant att se honom tolka denna ultimata skurk.
”Det finns andra världar än dessa”
Tornet utgör mittpunkten för ett antal ”beams” (strålar), som går genom olika världar, inklusive vår egen och Rolands. Med hjälp av speciella dörrar går det att ta sig mellan dessa världar och till olika tidpunkter i samma värld. Vi får se smakprov på detta i den första trailern till The Dark Tower, där Jake Chambers reser från vår värld till Rolands. Det närmaste en film har kommit att porträttera dessa multipla världar är i The Mist, där en spricka öppnas till en annan värld, vilket gör att vår värld invaderas av monster, som tar sig fram genom den tjocka dimman. King är varken den första eller sista författaren att leka med multipla världar och tidsresor, men det är verkligen något jag skulle vilja se göras i Kings anda.
Min högsta önskan är, så klart, inte bara att de element som jag nämnt ovan utvecklas i The Dark Tower, utan, framför allt, att det görs bra. För det hade varit värre med ”låga” män som är fåniga än inga ”låga” män alls. Om McConaughey inte ger oss en trovärdig Man in Black, kan han lika gärna gå tillbaka till att göra kassa romantiska komedier. Och om de många världarna inte görs bra, kunde de lika gärna ha hållit sig till en värld. Eller låtit bli att göra filmen överhuvudtaget.