De sämsta filmerna 2016 – Filmtopp gräver fram bottenskrapet
Det kanske inte blev helt som planerat med dessa filmer.
Ännu ett år har gått och många filmer har det blivit. En hel del bra, men också ett och annat bottenskrap. Här listar vi på Filmtopp de största stolpskotten som vi har recenserat under årets lopp.
Följande kriterier måste uppfyllas för att filmen ska kvala in på listan:
- Den måste ha fått max 1,5 i betyg av Filmtopp.
- Den måste ha haft svensk premiär under 2016. Detta kan innebära att vissa filmer som tidigare har haft premiär utomlands slinker med.
- Det måste vara en långfilm.
Eftersom detta inte är en individuell lista utan alla de filmer som Filmtopp har sågat under årets gång, är filmerna sorterade efter bokstavsordning och betyg.
LÄS MER: De bästa filmerna 2016
Alice i Spegellandet
Regi: James Bobin
Med: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Sacha Baron Cohen m.fl.
Genre: Äventyr
Handling: Efter att Alice (Mia Wasikowska) har återvänt från en handelsresa med sina fars fartyg, försöker Hamish tvinga henne att skriva över skeppet till honom. Om hon vägrar, förlorar hennes mor sitt hus. När Alice är som mest förtvivlad hittar hon en magisk spegel som visar sig vara en portal tillbaka till Underlandet.
Filmtopps dom: Om du bortser från Wasikowska, som åtminstone lyckas vara någorlunda charmig, hör skådespelarinsatserna hemma på ett studentspex på fyllan. Inte minst Johnny Depps som är förvånansvärt själlöst.
Ghostbusters
Regi: Paul Feig
Med: Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon, Leslie Jones, Chris Hemsworth m.fl.
Genre: Sci-fi, Drama
Handling: Berättelsen handlar om den paranormala forskaren Abby Yates (McCarthy) och hennes kumpan Jillian Holtzmann (Kate McKinnon), som sammanslår sig med den vetenskapligt inriktade Erin Gilbert (Wiig) och den tuffa tunnelbanearbetaren Patty Tolan (Leslie Jones). Tillsammans bildar kvinnorna spökförbundet ”Ghostbusters” i syfte att bevisa att spöken faktiskt existerar. Allt eftersom inser gänget att staden New York behöver räddas ifrån ett stort andligt hot.
Filmtopps dom: Ghostbusters kan liknas vid förra årets Adam Sandler-flopp Pixels. Monster är lösa i staden och några osannolika hjältar måste komma till undsättning. Det haglar av plumpa skämt samtidigt som båda filmerna har en liknande visuell stil och historierna förs framåt i ungefär samma dåsiga, dimmiga halvfart. I Pixels sköt ett par män ner CGI-skapade arkadfigurer med laserpistoler. Här skjuter ett par kvinnor CGI-skapade spökbanditer med laserpistoler. Om det inte finns hjärta och hjärna i grundhistorien spelar det ingen roll om en film har en budget på över 100 miljoner dollar. Nej, det råder ideligen idétorka i Hollywood.
Gods of Egypt
Regi: Alex Proyas
Med: Gerard Butler, Nikolaj Coster-Waldau, Brenton Thwaites m.fl.
Genren: Äventyr, Drama
Handling: När solguden Ra skapade världen blev resultatet alldeles bedårande. Han lät sina två söner härska och leva bland människorna i Egypten. Den ena var Osiris, fruktbarhetens gud, som kom att personifiera pånyttfödelsen och därmed älskades av folket. Den andra var Set, härskaren över ödemärken, och den raka motsatsen till brodern Osiris. Efter att Osiris utropar sin son Horder som arvtagare till Egypten flaggar brodern Set för maktkamp, eftersom han själv anser sig vara den sanna härskaren och avbryter kröningen.
Filmtopps dom: Den största delen av filmens budget är uppenbarligen avsatt till filmens animationer och fightingscener. Detta på bekostnad av ett uselt manuset och en rätt B-betonade roll-lista, vilket också märks. Det finns igen bra kemi mellan karaktärerna och jag känner inget engagemang till filmens berättelse och dess universum. Faktiskt är samspelet mellan filmens två huvudpersoner, Nikolaj Coster-Waldau och Brenton Thwaites, på samma nivå som TV-serien Xena krigarprinsessan. Ganska pajig och barnslig med andra ord.
London has Fallen
Regi: Babak Najafi
Med: Gerard Butler, Morgan Freeman, Aaron Eckhart m.fl.
Genre: Action
Handling: Den brittiska premiärminister avlider hastigt i en förmodad hjärtattack och världens ledare måste bege sig till London för den statliga begravningsceremonin. För Scotland Yards del innebär invasionen av presidenter och premiärministrar ett enorm säkerhetspådrag för statsmakten. Många personer och särintressen skall skyddas under tillställningen vars hotbild är kraftigt, speciellt med tanke på den ökade mängden terrorbrott runt om i världen. Efter mycket om och men beslutar sig den amerikanska presidenten att närvara vid begravningen. Ett beslut han inom något dygn ska få ångra.
Filmtopps dom: Den ena punchlinen är sämre än den andra och inte blir saken bättre av att skådespelarinsatserna är riktigt kemilösa. Gerard Butler framställs som en plastig actionfigur vars primära funktion är att se skitnödig ut, medan han har ihjäl den ena stuntmannen efter den andra, frammanades på motorcyklar.
Why Him?
Regi: John Hamburg
Med: Bryan C
ranston, James Franco, Zoey Deutch, Keegan-Michael Key m.fl.
Genre: Komedi
Handling: Stanfordstudenten Stephanie Fleming bjuder med sin familj till Kalifornien för att fira jul tillsammans med hennes nya pojkvän, den excentriska tech-miljonären Laird Mayhew. Stephanies pappa Ned, som jobbar inom pappersindustrin, blir inte glad när Laird berättar att han – om Ned ger sin välsignelse – tänker fria till hans dotter.
Filmtopps dom: Why Him? är en julfilm som man snabbt glömmer bort och som knappast kommer att bli någon tradition att se under kommande jular. Storyn är tunn och konventionell, manuset för det mesta torftigt och regin saknar någon som helst stil, vilket främst ger en tevekänsla. Inte ens cameoroller av Elon Musk, Steve Aoki och Gene Simmons kan räta upp situationen.
The 5th Wave
Regi: J Blakeson
Med: Chloë Grace Moretz, Liev Schreiber, Nick Robinson
Genre: Äventyr
Handling: Jorden befinner sig under hot av utomjordingar och närmar sig sitt slut. Vi får följa överlevaren Cassie (Grace Moretz) i sitt sökande efter sin försvunna bror. Utomjordingarnas attacker kommer i vågor i form av naturkatastrofer. Efter fyra förödande stormningar väntas en femte, men i vilken skepnad kommer den att ske?
Filmtopps dom: Blakesons film är trendig och mixar du de vanligaste katastroffilmsklischéerna – den separerade familjens kamp om att återförenas, en mystisk och onaturlig kraft som orsakar dystopi, tonårsromansen och så vidare – får du The 5th Wave.
Bad Santa 2
Genre: Komedi
Med: Billy Bob Thornton, Tony Cox, Kathy Bates, Christina Hendricks m.fl.
Handling: Efter tretton år av frånvaro är den sunkigaste jultomten i mannaminne tillbaka. Nu ska den alkoholiserade slusken Willie och hans kortväxte kompanjon Marcus återförenas för att råna en välgörenhetsorganisation i Chicago – även denna gången under juletid. Fast det är en sak som förändrar allt. Ingen mindre än Willies hårdnackade morsa Sunny (Kathy Bates) ska organisera stöten.
Filmtopps dom: När inte ens skådespelarna verkar ha kul kan man fråga sig för vilka Bad Santa 2 är gjord för. Ämnar den värva nya och yngre fans? Förväntar sig produktionsbolaget att publiken som underhölls av originalfilmen för ett decennium sedan kommer att uppskatta denna Not Another Teen Movie om alkoholister i julkostymer? Har svårt att tro det. Jag som ändå envisas med att rota fram Bad Santa varenda jul är inte det minsta road.
Elvis & Nixon
Regi: Liza Johnson
Med: Michael Shannon, Colin Hanks, Kevin Spacey, Johnny Knoxville m.fl.
Genre: Komedi
Handling: Elvis & Nixon berättar det vi inte känner till bakom det historiska mötet mellan rockikonen Elvis Presley och U.S.A.:s dåvarande president Richard Nixon. Bilden där de skakar hand i Vita Huset är världshistoriens mest efterfrågade foto.
LÄS MER: De bästa TV-serierna 2016
Filmtopps dom: Likt en smörkniv saknar Elvis & Nixon vassa kanter. Som drama lyckas inte filmen engagera och som komedi småler jag knappt. Berättelsen har svårt att hitta rätt och skjuter hej vilt åt olika riktningar, den fäster inte tag vid någon tydlig linje. Utöver ett virrigt berättande känns filmens händelseförlopp fattigt.
Knight of Cups
Regi: Terrence Malick
Med: Christian Bale, Cate Blanchett, Natalie Portman m.fl.
Genre: Drama
Handling: Berättelsen centrerar runt Rick (Christian Bale), en skicklig manusskrivare i Hollywood. Han är i full färd med att landa ett riktigt saftigt jobb, men är trots det olycklig och har tydliga problem med sig själv. I flera akter vandrar Bale, likt en pilgrim, genom livet sökandes efter kärleken och sig själv. Utifrån kvinnorna han möter, sin fru eller möjliga älskarinnor, skapas det drömska sekvenser.
Filmtopps dom: Knight of Cups är bara obegriplig. Jag försöker gång på gång, under dess otroligt långa timmar, att verkligen leva mig in i förutsättningarna och gripa tag i materialet, men det förblir en omöjlig uppgift. Stundtals spårar filmen ur i total abstraktion och det konstnärliga skapandet förvandlas till parodi. Från ingenstans kan vi vara på en strand, i en öken, under vattenytan i en pool, för att sedan se Bale kraftigt insnöad och förvirrad.
Mother's Day
Regi: Garry Marshall
Med: Julia Roberts, Jennifer Aniston, Kate Hudson m.fl.
Genre: Komedi
Handling: Julia Roberts spelar en karriärkvinna innanför TV-shop-världen, Jennifer Aniston spelar en frånskild två barnmors och framgångsrik interiördesigner och Kate Hudson är dottern som lämnar allt och gifter sig med sin man från en annan kultur och så vidare.
Filmtopps dom: I likhet med föregångare till filmer är Mother’s Day som gjord för att gå på kontinuerligt i repris på diverse undangömda TV-kanaler i all oändlighet tills inte ens TV4-Komedi orkar med att visa produktionen länge. Mother’s Day, med ett lika bra underhållningsvärde som ett tiotimmars inspelat akvarium på DVD har, är utan tvekan ett platt fall på många plan.
X-Men: Apocalypse
Manus: Simon Kinberg
Med: Michael Fassbender, Oscar Isaac, James McAvoy, Jennifer Lawrence, Tye Sheridan, Nicholas Hoult m.fl.
Genre: Action
Speltid: 2h 27min
Handling: Efter att ha varit levande begravd i tusentals år vaknar världens första mutant, En Sabah Nur (Oscar Isaac), upp på 1980-talet redo att återigen härska över människorna. Det är en splittrad värld En Sabah Nur möter. Människorna leds av ”falska gudar” och mutanterna lever i skymundan.
Filmtopps dom: På många sätt förkroppsligar Apocalypse det värsta jag vet med high concept-filmer. Hollywoodstjärnor pressas in i diverse småroller och behöver knappt spela mot varandra. Välbekanta referenser används som billig comic relief – denna gång är det lite smått och gott från 80-talet som står för underhållningen. Klyschor staplas på klyschor i en redan utpräglad historia, speltiden är tillräckligt utdragen för att tillsammans med undermålig 3D kunna pressa upp biobiljettpriset och filmens klimax är en actionspäckad evighetsfinal i ren och skär CGI-onani.
Central Intelligence
Genre: Komedi
Handling: Året är 1996. Den ena, Calvin Joyner (Kevin Hart), är skolans kung och omtyckt av alla, den andra, Bob Stone (Dwayne Johnsen), är skolans hackkyckling och mobboffer. Tjugo år senare krossars deras vägar igen när skolan anordnar en återträff. Bob och Calvin har en trevlig kväll tillsammans, så pass att Bob bjuder in sig själv för att sova över hos Calvin. Följande morgon får Calvin sitt livs chock. En grupp CIA-agenter tänker storma huset eftersom de tror att spionmördaren Bob befinner sig där.
Filmtopps dom: Tänk dig en film utan direkt handling, med överspelande revyskådisar i huvudrollerna, serverad med så låg ”highschool-humor” att American Pie-filmerna är Oscarsmaterial i jämförelse och du får den totalt intelligens befriande filmen Central Intelligence. Den här ”komedin” brister på så många plan att det nästan är omöjligt att klargöra varför du aldrig ska se den.