De 9 bästa Bröderna Marx-filmerna
Filmerna som inspirerat flera generationer
Bröderna Marx blev populära i samband med att Hollywood övergick från stumfilmer till filmer med ljud. De fick kontrakt med både Paramount och MGM och därefter skapades historia som än i dag inspirerar till smarta och skruvade komedier.
Bröderna Marx var en amerikansk komedigrupp beståendes främst av de tre bröderna Groucho, Chico och Harpo, men även Zeppo och Gummo. De gjorde sig kända för sina komedishower med inslag av musik, även kallat vaudeville, där de gjorde satir på de rika.
Efter att ha inlett ett samarbete med Paramount Pictures började de att producera filmer på vita duken som till en början främst var humoristiska utan någon riktig handling, men som senare kom att utvecklas till mer genomtänkta berättelser. De övergick senare till Metro-Goldwyn-Mayer (MGM).
Snabba comebacks och rappa förolämpningar
På grund av sina tidigare komedishower på Broadway, spelade Groucho, Chico och Harpo oftast samma karaktärer i alla deras filmer. Det var endast namnen som ändrades. Groucho, med sin påmålade mustasch, var den mest vältaliga av de tre. Med snabba comebacks och rappa men genomtänkta förolämpningar lekte han med ord som fick Chico, som alltid talade med italiensk brytning, att missförstå varenda mening som i sin tur resulterade i underhållning utan dess like.
Harpo, däremot, spelade stum och tvingades därför kommunicera med hjälp av tutor, visslingar och gester, vilket bjöd på en himla många roliga ögonblick när Chico gjorde allt i sin makt för att försöka tyda vad Harpo faktiskt försökte säga.
Rättstvisten med Warner Brothers
I "Grouchos memoarer" kan man läsa om hur bröderna bland annat hade en rätts-twist med Warner Brothers som uppstod efter att filmen A Night in Casablanca (1946) hade gjorts. Warner ville stämma bröderna på grund av att de ansåg att namnet var för likt namnet på deras film Casablanca som hade kommit ut bara fyra år tidigare. Stämningsansökan lades dock ned efter att Groucho, genom ett långt och skämtsamt brev, förklarade att de faktiskt var bröder långt innan Warner Brothers startades och att de i så fall skulle stämma tillbaka.
Det finns hur mycket som helst att säga om Bröderna Marx och vad de har betytt för komedi i allmänhet i dag, men vi på Filmtopp tänkte i stället att lista de bästa filmerna med bröderna så du kan få se humorn med egna ögon och själv få avgöra vad du tycker.
På grund av att bröderna sällan följde manus till punkt och pricka är det även värt att nämna det fantastiska jobb som manusförfattarna gjorde när de tvingades ändra manusen på plats vid inspelning.
De 9 bästa Bröderna Marx-filmerna
9. Go West (1940) (MGM)
Regi: Edward Buzzell. Manus: Irving Brecher och Buster Keaton.
Handling: Förskingraren med sitt höga självförtroende, S. Quentin Quale, är på väg västerut för att hitta sin förmögenhet. Han träffar på de listiga men enkla bröderna Joseph och Rusty Panella på en tågstation, där de själ alla hans pengar.
De är dock också på väg västerut vilket gör att de stöter på varandra igen, men den här gången tvingas de arbeta tillsammans för att den onde Red Baxter inte ska lura pengarna av en gammal gruvarbetare.
8. The Big Store (1941) (MGM)
Regi: Charles Reisner. Manus: Sid Kuller, Hal Fimberg och Ray Golden.
Handling: Phelps varuhus är på väg att säljas av sin nya delägare, Tommy Rogers, men den nuvarande chefen vill inte detta eftersom oegentligheterna i böckerna då kommer att dyka upp. När ett försök görs på Tommys liv, anlitas världens sämsta privatdetektiv, Wolf J. Flywheel i hopp om att ta reda på sanningen.
7. At the Circus (1939) (MGM)
Regi: Edward Buzzell. Manus: Irving Brecher, Buster Keaton och Laurence Stallings.
Handling: Jeff Wilson, ägaren till en liten cirkus, är skyldig sin partner Carter 10 000 dollar. Innan Jeff kan betala låter däremot Carter sina medbrottslingar stjäla pengarna för att kunna ta över cirkusen. Pirelli, Punchy och Loophole försöker tillsammans hitta tjuven för att få tillbaka pengarna.
6. Animal Crackers (1930) (Paramount)
Regi: Victor Heerman. manus: George S. Kaufman, Morrie Ryskind och Bert Kalmar.
Handling: Kapten Spaulding, den kända upptäcktsresenären, återvänder från Afrika och deltar i en galafest som hålls av fru Rittenhouse. En målning som visades på den festen blir stulen och bröderna Marx hjälper därför till med att försöka återställa den, även om ordet "hjälper" kanske inte passar in här.
5. Monkey Business (1931) (Paramount)
Regi: Norman Z. McLeod. Manus: S.J. Perelman, Will B. Johnstone och Arthur Sheekman.
Handling: Medan bröderna smugit ombord på en båt till Amerika utan att betala, hamnar de ofrivilligt på varsin sida av ett par grälande gangsters, samtidigt som de desperat försöker undvika fartygets besättning. Efter att båten har anlänt kidnappas en dotter till ena gangstern och det är upp till de osannolika hjältarna att rädda dagen.
4. A Day at the Races (1937) (MGM)
Regi: Sam Wood. Manus: Robert Pirosh, George Seaton och George Oppenheimer.
Handling: Doktor Hugo Hackenbush, Tony och Stuffy försöker rädda Judys pensionat genom att vinna ett hästlopp med en häst som endast vill hoppa. De stöter dock på ytterligare problem när det avslöjas att Hackenbush, som driver en dyr klinik för de rika, har sin medicinska examen som veterinär.
3. Horse Feathers (1932) (Paramount)
Regi: Norman Z. McLeod. Manus: Bert Kalmar, Harry Ruby och S.J. Perelman.
Handling: Professor Quincy Adams Wagstaff har precis blivit ny rektor på Huxley College där hans son går. Det vankas snart en stor amerikansk fotbollstävling som tidigare år vunnits av ett rivaliserande college och det är därför upp till Wagstaff att anställa fotbollsproffs för att Huxley ska kunna vinna detta år.
Tyvärr anställer han dock av misstag de missanpassade Baravelli och Pinky som i sin tur ger sig ut för att försöka kidnappa de "riktiga" spelarna, vilket senare leder till en episk fotbollsfinal som involverar allt möjligt, även lite fotboll.
2. Duck Soup (1933) (Paramount)
Regi: Leo McCarey. Manus: Bert Kalmar, Harry Ruby och Arthur Sheekman.
Handling: Rufus T. Firefly utnämns till diktator för konkurslandet Freedonia och förklarar direkt krig mot grannlandet Sylvania över kärleken till sin förmögna stödjare Mrs. Teasdale. Han brottas även med två odugliga spioner som inte verkar kunna bestämma sig för vilken sida de står på.
1. A Night at the Opera (1935) (MGM)
Regi: Sam Wood och Edmund Goulding. Manus: George S. Kaufman, Morrie Ryskind och James Kevin McGuinness.
Handling: Två älskare, som båda medverkar på operan, hindras från att vara tillsammans på grund av att den ena ej blev antagen till att få bli tenor i nästa stora föreställning. Genom typiska bröderna Marx-handlingar ordnar de så att tenoren som blev antagen får förhinder i hopp om att ge de unga älskarna en ärlig chans.