Uppdaterad 08 juli 2021 kl. 13:42 | Publicerad 18 januari 2019 kl. 09:56
Hårdkokta deckare och mörka skuggor dominerar film noir-världen.
"Film noir" är ett stilgrepp som främst är synonymt med de hårdkokta deckarfilmerna som präglade 1940- och 50-talets Hollywood. Precis som det låter myntades begreppet av den franska kritikerkåren, men ursprungligen var det huvudsakligen en benämning på amerikanskt producerade filmer.
I denna artikel presenterar vi utmärkta amerikanska film noir-produktioner från 40- och 50-talet, som en del i vår artikelserie Hollywoods Historia.
Vad kännetecknar film noir?
Exakt hur film noir ska definieras är en ständigt pågående diskussion i filmkretsar. Medan vissa sätter tydliga kriterier för foto, estetik, tematik och karaktärers moral, menar vissa att film noir är en "stämning" och andra att det bara är ett stilistiskt medel. Många gånger behöver inte ens en deckargåta vara i fokus, vilket annars är det mest vanliga.
Något som enar alla dessa filmtyckare är film noirs karaktäristiska foto, som kännetecknas av ett dunkelt ljus och ett fokus på långa skuggor. Bildkompositionen har ofta en kontrastrik och "kylig" ton.
Ofta inspirerades amerikansk film noir av deckarböcker och kiosklitteratur. Raymond Chandler, Mickey Spillane, James M. Cain och Dashiell Hammett är bara några av de författare som skulle vara med och utforma den nya brottsfilmsvågen.
Att den stilistiska inspirationen kom från tysk expressionism är egentligen ganska tydligt. Tysk expressionism, som hade sin storhetstid på 1910- och 1920-talet byggde mycket på just kontrastrikt och närmast spöklikt foto.
Nedan presenteras de bästa amerikanska film noir-filmerna från 1940-1950-talet.
De bästa film noir-filmerna
En sensation! (Citizen Kane, 1941)
Riddarfalken från Malta (The Maltese Falcon, 1941)
Att ha och inte ha (To Have and Have Not, 1944)
Kvinna utan samvete (Double Indemnity, 1944)
Gasljus (Gaslight, 1944)
Skuggan av ett tvivel (Shadow of a Doubt, 1944)
Laura (1944)
Kvinnan i fönstret (The Woman in the Window, 1944)
Gilda (1946)
Vilse (The Postman Always Rings Twice, 1946)
Främlingen (The Stranger, 1946)
Utpressning (The Big Sleep, 1946)
Anklagad (Kiss of Death, 1947)
Kvinnan från Shanghai (The Lady From Shanghai, 1947)