Åtta gånger Oscarjuryns val har kritiserats
Så här i efterhand kan man fundera hur juryn tänkte i vissa av dessa fall.
Ofta kan det kännas som att det är helt rätt vinnare som plockar hem stayetterna. Men vid vissa tillfällen har Oscarjuryns val kritiserats rätt hårt. Nedan listar vi åtta olika tillfällen som de utsedda pristagarna fått folk att höja på ögonbrynen.
Shakespeare in Love (1998) – Bästa film
Trots att "Shakespeare in Love" blev en stor biosuccé som drog in över 289 miljoner dollar världen över och nominerades till hela 13 Oscars, höjde folk på ögonbrynen när den romantiska komedin plockade hem vinsten för Bästa film över Steven Spielbergs krigsdrama, Rädda menige Ryan. Spielberg vann själv för Bästa regi och hans film fick också pris inom fyra andra kategorier, bland annat för Bästa foto och Bästa ljudeffekt.
Shakespeare in Love plockade hem totalt sju Oscars för bland annat Gwyneth Paltrows kvinnliga huvudroll, scenografin och kostymerna.
Forrest Gump(1994) – Bästa film/Bästa regi
Det är inget snack om saken att Robert Zemeckis "Forrest Gump" är en fantastisk film som helt klart förtjänade sina tretton nomineringar. Tom Hanks gör en av mina personliga favoritprestationer och handlingen berör mig varje gång. MEN, vi får inte glömma att det här var samma år som de två mästerverken, Quentin Tarantinos Pulp Fiction och Frank Darabonts Nyckeln till frihet hade premiär.
Personligen anser jag att Pulp Fiction var det rättmätige vinnaren i båda kategorierna. Tarantino har hittills inte vunnit någon Oscar för sin regi, men två för sina originalmanus för just Pulp Fiction, samt Django Unchained (2012).
Sean Penn, Mystic River (2003) – Bästa manliga huvudroll
Trots en imponerande insats av Sean Penn i "Mystic River", regisserad av Clint Eastwood, anser flera att Bill Murray egentligen borde ha kammat hem statyetten. Hans medverkan i Sofia Coppolas Lost in Translation hyllades stort och det har spekulerats i att förlusten berodde på att det var svårt att acceptera den vanligtvis komiska skådespelaren i en så pass seriös roll.
Mystic River vann en Oscar till för Bästa manliga biroll genom Tim Robbins, och Lost in Translation vann för Coppolas originalmanus.
Cabaret (1972) – Bästa regi
Oscarsgalan år 1973 var en duell mellan filmerna "Cabaret", i regi av Bob Fosse, och Gudfadern av Francis Ford Coppola, med tio respektive elva nomineringar. Cabaret gick ut som segrare med hela åtta statyetter för bland annat Liza Minnellis huvudroll och för Fosses regi. Men flera ansåg att Coppola egentligen var den sanna vinnaren och upprördes över att maffiafilmen bara vann totalt tre priser. Gudfadern vann emellertid för Bästa film och för Marlon Brandos manliga huvudroll.
Idag ligger Gudfadern på #2 plats på IMDb:s 250 top rated movies-lista. Cabaret är inte ens med.
Rocky (1976) – Bästa film
Detta är nog ett av de mest kritiserade valen från juryn. Visst, Rocky är en bra film, men den kan inte riktigt mäta sig med Martin Scorseses Taxi Driver eller Sidney Lumets Network. Många trodde att Taxi Driver skulle plocka hem vinsten, men precis som i de övriga tre kategorierna den nominerades till, blev den vinstlös. Däremot vann Network fyra statyetter, för bland annat båda huvudrollerna.
Dansar med vargar (1990) – Bästa film/Bästa regi
Martin Scorseses gangsterrulle "Maffiabröder" förväntades vinna för både Bästa film och Bästa regi på galan år 1991. Men priserna gick istället till Kevin Costners västerndrama, Dansar med vargar, om en utposterad soldat som blir vän med en indianstam under amerikanska inbördeskriget.
Costners film vann totalt sju priser medan Scorseses fick nöja sig med blott en, Bästa manliga biroll tilldelad Joe Pesci.
Scorsese vann till slut Bästa regi för "The Departed" (2006), 30 år efter sin första nominering. Nedan kan du se hur giganterna Francis Ford Coppola, George Lucas och Steven Spielberg delar ut priset. Notera Scorseses skepticism när han tar emot priset.
Sean Penn, Milk(2008) – Bästa manliga huvudroll
Även när Sean Penn tog hem sin andra Oscar, den här gången för biografin "Milk", blev folk besvikna över juryns beslut. Många menade att Mickey Rourke var den rättmätiga vinnaren för sin insats i The Wrestler. Rourke hade redan vunnit både en Golden Globe och en BAFTA Award för sin roll, vilket gjorde honom favorittippad inför Oscarsgalan 2009.
Kramer mot Kramer (1979) – Bästa regi
Det var mycket snack efter galan år 1980 om de utsedda vinnarna. Jag tror alla kan enas om att Kramer mot Kramer är en otroligt vacker och gripande film som helt klart förtjänade sina nio nomineringar. Av de nio resulterade fem i vinst, bland annat för Bästa Film, Bästa regi, samt Huvudroll och Biroll av Dustin Hoffman och Meryl Streep.
Men samma år var även det episka krigsdramat Apocalypse Now nominerad åtta gånger, men vann bara för Bästa foto och Bästa ljud. Personligen anser jag att Francis Ford Coppolas regi var snäppet vassare och förtjänade statyetten.
MER LÄSNING: