8 av Buster Keatons bästa filmer
Streamingguide till några av Keatons allra bästa filmer.
Buster Keaton är både en av filmhistoriens kändaste och viktigaste individer. Hans många filmer beundras än i dag och har inspirerat en hel del moderna filmskapare. Är du nyfiken på Keatons verk, så har Johan Andreasson knåpat ihop en streamingguide till några av legendarens bästa filmer.
Buster Keaton föddes 1897, två år efter bröderna Lumières första officiella filmvisning. Båda hans föräldrar var komiker och Buster började uppträda tillsammans med dem redan vid tre års ålder under namnet ”De tre Keatons”. Den mest berömda delen av familjens scenföreställning gick ut på att Buster var ett olydigt barn som hans pappa straffade genom att kasta runt honom på scenen, ner i orkesterdiket och ut bland publiken. Buster märkte att han fick mer skratt om han inte reagerade alls under luftfärderna utan behöll ett neutralt ansiktsuttryck. Den lärdomen tog han med sig när han började göra film som vuxen, och han blev känd som komikern som aldrig skrattar, ”The Great Stoneface”.
Han började göra film tillsammans med Fatty Arbuckle, en av den tidens största komiker, 1917 och regisserade sina första kortfilmer 1920. På mindre än ett decennium, från 1920 till 1928, skapade han en serie filmer som fortfarande hör till det roligaste man kan se.
Buster Keaton, Charlie Chaplin och Harold Lloyd brukar räknas som de tre största stumfilmskomikerna. De hade distinkt olika stilar. Det sägs ofta att Charlie Chaplin tog 1800-talets sentimentala berättelser i Charles Dickens anda till filmen, Harold Lloyd med sin gåpåaranda låg exakt i takt med det optimistiska 1920-talet och Buster Keaton, som inte rörde en min och lät publiken stå för känslorna, var långt före sin tid.
Glädjande många av Keatons filmer finns på streaming. Här är några rekommendationer.
Så går det till i krig/The General (1926)
The General betraktas allmänt som Keatons mästerverk och när tidningen Sight & Sound 2012 bjöd in regissörer och filmkritiker för att rösta fram tidernas bästa filmer hamnade den bland de 50 främsta. Filmen bygger på boken The Great Locomotive Chase där lokföraren William Pittenger berättar om sina upplevelser under amerikanska inbördeskriget och är på många sätt historiskt korrekt. Den var en av 1920-talets dyraste filmer, med hundratals statister, farliga stunts (utförda av Keaton själv, som aldrig anlitade stuntmän) och ett äkta gammalt ånglok som faller från en brinnande bro ner i en ravin.
Filmen börjar med att amerikanska inbördeskriget bryter ut. Johnny Gray (Keaton) vill bli officer i sydstaternas armé men får nobben eftersom han anses vara mer värdefull som lokförare. Hans flickvän Annabelle är inte imponerad av tåg och avvisar honom med orden: ”Prata inte med mig igen förrän du är klädd i uniform.” Fler bekymmer följer. Johnnys ånglok, The General, blir stulet av spioner från nordstaterna och Johnny jagar det till fots, med dressin, på cykel och slutligen med ett annat lok. Man skulle kunna tro att det är svårt att göra en jakt med rälsbundna fordon spännande, men Keaton utmanar och besegrar fysikens och logikens lagar i den ena halsbrytande scenen efter den andra.
Tillgänglig på: Cineasterna, Blockbuster, Rakuten TV, TriArtPlay, SF Anytime och iTunes.
Fart, flickor och faror/Sherlock, Jr. (1924)
Buster Keatons tredje långfilm är, trots att den bara är 45 minuter lång, en av hans bästa och mest berömda. Keaton var intresserad av filmteknik och det här är fortfarande en av de tekniskt mest avancerade filmer som nånsin gjorts. Buster spelar en biografmaskinist som blir falskt anklagad för stöld. Medan han dagdrömmer om att bli en stor detektiv och ställa allt tillrätta somnar han bredvid projektorn och i drömmen hamnar han i filmen han projicerar. Här börjar en lek med dröm och verklighet som många har försökt sig på efter honom – mest känd är kanske Woody Allens Kairos röda ros – men ingen har gjort det roligare och mer uppfinningsrikt.
Tillgänglig på: Cineasterna, Blockbuster, Rakuten TV, TriArtPlay, SF Anytime och iTunes.
Skepp ohoj!/The Navigator (1924)
Buster Keaton spelade för det mesta en sympatisk och påhittig ung man utan pengar, men i The Navigator, som blev en av hans största kommersiella framgångar, gör han en annorlunda figur. Rollo Treadway är en korkad miljonär som hamnat ute på Stilla havet på ett fartyg utan besättning. Hans enda sällskap är den lika aningslösa arvtagerskan Kathryn McGuire (Betsy O'Brien). O'Brien är förmodligen Keatons bästa kvinnliga motspelare och tillsammans hanterar de skeppsbrott, onda andar och kannibalattacker med fenomenal komisk timing.
Alla som har läst Tintin kommer att känna igen filmens mest berömda scen, där Keaton iförd en antik dykardräkt försöker laga en läcka i skeppets skrov, som Hergé mer eller mindre ritade av i albumet Rackham den rödes skatt.
Tillgänglig på: Blockbuster, TriArtPlay och SF Anytime
Hans son på galejan/Steamboat Bill Jr. (1928)
Filmen är mest känd för den fullständigt livsfarliga scenen där en tung husfasad faller ner över vår hjälte, som bara överlever tack vare ett strategiskt placerat öppet fönster. Men det är bara ett av Keatons många fenomenala stunts i denna film, som är en av hans allra mest lyckade.
Steamboat Bill, Jr. är en Romeo och Julia-liknande kärlekshistoria och dessutom en överraskande känslig berättelse om en tämligen burdus och försumlig far som till slut lär sig att respektera och älska sin son. Bill Sr. (Ernest Torrence) är kapten på en sliten gammal passagerarbåt och har inte träffat sin son sedan pojken var liten. Han hoppas på en karlakarl som kan hjälpa till med jobbet. Men Bill Jr. (Keaton) visar sig vara en ömtålig konstnärssjäl som spelar ukulele och bär en provocerande bohemisk basker. Och för att göra saken ännu värre blir han kär i Kitty (Marion Byron), dotter till JJ King (Tom McGuire), pappans värsta konkurrent om passagerartrafiken. Spoiler alert: allt ordnar sig till slut.
Tillgänglig på: Cineasterna, Blockbuster, TriArtPlay och iTunes.
Krut, kulor och kärlek/Our Hospitality (1923)
Buster Keaton älskade tåg och Our Hospitality kan ses som en föregångare till The General (den är till och med filmad i samma delar av Oregon). Men lokomotivet här är inte ett kraftfullt monster som The General. Istället rullar det på i lugn takt – tillräckligt långsamt för att en hund ska kunna promenera mellan hjulen – vilket är tur eftersom den som lagt rälsen inte besvärat sig med att spränga bort stenar och andra hinder utan låtit den bölja fram över den ojämna terrängen.
Our Hospitality är en av Keatons första långfilmer och inte lika hisnande snabb och uppfinningsrik som några av de senare, men den är mycket charmig. Handlingen kretsar kring en familjefejd och stora delar av familjen Keaton deltar. Det här är den enda av hans filmer där man kan se tre generationer Keaton: både Busters far och hans nyfödda son har biroller. Den kvinnliga huvudrollen spelas dessutom av Buster Keatons dåvarande fru, Natalie Talmadge.
Tillgänglig på: Cineasterna, Blockbuster, TriArtPlay och iTunes.
Busters miljoner/Seven Chances (1925)
Buster Keaton spelar en ungkarl som, enligt villkoren i ett testamente, måste gifta sig för att få ärva en förmögenhet. Seven Chances bygger på en teaterpjäs som Keaton tyckte illa om och filmade bara för att han var skyldig sin producent pengar. Filmen är till en början en rätt ordinär komedi, men avslutas med en fantastiskt koreograferad jaktsekvens, där Buster, på flykt undan en mobb av giftaslystna kvinnor, råkar sätta igång ett jordskred och tvingas uppbåda all sin akrobatiska förmåga för att undvika att träffas av gigantiska stenar som hamnat i rörelse.
Filmens öppningsscener spelades in i en tidig version av Technicolor som kan ses på bolaget Kino Lorbers dvd-utgåva.
Tillgänglig på: Cineasterna, TriArtPlay, Blockbuster och SF Anytime
Kofösaren/Go West (1925)
Den enda filmen där Keaton försökte gå i Chaplins fotspår – att hans rollfigur heter Friendless skvallrar om att det är lite mer sentimentalt än vanligt. Helt utan vänner är han dock bara om vi talar om människor. Friendless lär snabbt känna en ko som blir hans trogna följeslagare. Och så tycks det ha varit även i verkligheten – Keaton talade fortfarande på ålderns höst varmt om kon. Go West är inte ett av hans mästerverk, men filmen är trivsam och innehåller en minnesvärd scen där Friendless lyckas hejda en boskapshjord som är på väg att börja fly i panik genom att klä ut sig till djävulen.
Tillgänglig på: Cineasterna, Blockbuster, TriArtPlay och SF Anytime
Kärlek och lättvikt/Battling Butler (1926)
Ingen utom Buster Keaton själv tycker att den här filmen, om en rik vekling som vill väcka grottmannen inom sig och imponera på en tjej genom att bli boxare, hör till hans bästa. Det tar ett tag för den att komma igång, men när själva boxningen börjar förstår man plötsligt varför Buster är en av Jackie Chans största inspirationskällor, både som actionhjälte och komiker.
Tillgänglig på: Blockbuster, TriArtPlay och SF Anytime