10 filmer för dig som vill se mer av Michael Curtiz efter Casablanca
Från Robin Hood till benhårda gangsters.
Förra veckan snackade Everdahl & Karlssons Film TV om mångas favoritfilm, Casablanca, men regissören Michael Curtiz är i dag närmast bortglömd trots en lång och framgångsrik karriär. Kanske var han för produktiv för sitt eget bästa. Han regisserade mer än hundra filmer i Hollywood, och alla är naturligtvis inte bra, men många av dem tillhör de bästa från Hollywoods gyllene era på 1930- och 40-talet.
Ungraren Michael Curtiz (ursprungligen Manó Kaminer) hade en gedigen karriär – fler än 60 filmer – bakom sig när han kom till Hollywood som 39-åring på 1920-talet och bakgrunden inom europeisk stumfilm syns. Få regissörer älskade expressionistiska skuggor lika mycket som Michael Curtiz.
Curtiz var en motsägelsefull person. Han var känd för att jobba effektivt och hålla sina budgetar, men han drev samtidigt sina producenter – speciellt Hal Wallis på Warner Brothers – till vansinne genom att lägga till komplicerade tagningar som inte stod i manus för att uppnå ett konstnärligt resultat.
Men eftersom Michael Curtiz inte bara höll budget, utan dessutom ofta gjorde filmer som spelade in väldigt mycket pengar, hade han och Wallis huvudsakligen en vänskaplig relation. Detsamma kan inte sägas om Curtiz, känd som en tyrann under sina inspelningar, och skådespelarna i hans filmer.
Michael Curtiz och Erroll Flynn gjorde tolv filmer tillsammans och tycks ha avskytt varandra från första stund. Bette Davis hade en viss professionell respekt för Curtiz, men så fort hon blev en tillräckligt stor stjärna för att själv få välja sina regissörer så vägrade hon att jobba med honom.
Här är en lista på tio sevärda filmer ur hans rika produktion. Jag har i första hand försökt välja filmer som finns tillgängliga på olika streamingtjänster, men har också lagt till några personliga favoriter som bara finns på import-DVD/Blu-ray.
Mildred Pierce (1945)
Förmodligen Curtiz näst bästa film (den bästa är naturligtvis Casablanca). Precis som Casablanca en perfekt blandning av melodram och film noir. Trots att filmen avviker rejält från James M. Cains roman med samma namn så är den till stämningen mycket mer Caine (mest känd för The Postman Always Rings Twice) än den trogna men stela HBO-serien från 2011. Rimligtvis en av de värsta konflikter mellan mor och dotter som skådats på film och både Joan Crawford, som den uppoffrande modern (hon fick en Oscar för rollen), och Ann Blyth, som den ofattbart bortskämda och föraktfulla dottern, är lysande.
Finns på Blu-ray från Criterion men också på vanlig import-DVD.
The Breaking Point (1950)
Kan möjligen konkurrera med Mildred Pierce om titeln som näst bästa Curtiz-film. Det finns en intressant koppling till Casablanca: 1944 filmatiserade Howard Hawks Ernest Hemingways roman Att ha och inte ha, men struntade helt i bokens handling och gjorde i princip en nyinspelning av Casablanca. The Breaking Point är däremot en rätt trogen version av Hemingways berättelse och handlar faktiskt om en fiskare med ekonomiska problem. John Garfield i huvudrollen har aldrig varit bättre, men Garfield blev också ett problem för filmen. Han råkade illa ut under 1950-talets jakt på skådespelare med vänsteråsikter och The Breaking Point, en av hans sista filmer innan han blev svartlistad, fick en mycket begränsad distribution.
Även denna film finns på Blu-ray från Criterion.
Robin Hoods äventyr/The Adventures of Robin Hood (1938)
Kanske Curtiz mest kända film efter Casablanca, trots att han bara är en av två regissörer (den andra är William Keighley). Det var inte ovanligt att Curtiz, som alltid var beredd att spela in film även under de mest besvärliga omständigheter, blev anlitad för att rädda produktioner som drabbats av problem. Bolaget Warner Brothers satsade stort på Robin Hoods äventyr med Technicolor och en stjärnspäckad rollista, men tyckte att Keighleys actionscener var för tråkiga. Curtiz hoppade in och lyckades så bra att Robin Hoods äventyr brukar betraktas som den ultimata matinéfilmen. Den kan bitvis vara svårsmält för en modern publik med sin naivitet och frejdighet, men för den som är beredd att se den med Karl-Bertil Jonssons ögon är den mycket medryckande.
Kan hyras på Viaplay Store, Blockbuster och Rakuten TV.
MER LÄSNING: Filmtopps kärleksbrev till Errol Flynn.
Panik i gangstervärlden/Angels with Dirty Faces (1938)
Warner Brothers, där Michael Curtiz var verksam under större delen av sin Hollywood-karriär, var mest känt för sina gangsterfilmer, och det här är en av de bästa och mest typiska. En präst (Pat O'Brien) och en gangster (James Cagney i en av sina paradroller), som vuxit upp tillsammans i slummen, försöker med gemensamma krafter se till att ett ungdomsgäng inte ska få gangstern som idol. Michael Curtiz briljerar med sin förmåga att få en starkt genrebunden historia att kännas helt realistisk.
Tillgänglig på import-DVD.
Kapten Blod/Captain Blood (1935)
Curtiz kommersiella genombrott och filmen som gjorde Erroll Flynn till stjärna. Här bildades en sorts team med regissören Curtiz, skådespelarna Flynn, Olivia de Havilland och Basil Rathbone och kompositören Erich Wolfgang Korngold, som skulle komma att göra flera filmer tillsammans. Actionscenerna blev gradvis mer påkostade i Robin Hoods äventyr och Slaghöken, men det här är ett mycket charmigt sjöäventyr om en pirat med hjärtat på rätta stället.
Kan hyras på Google Play.
TIPS: Den som gillar Kapten Blod bör även se Slaghöken/The Sea Hawk, som finns på import-DVD och Blu-ray.
En boxare bland gangsters/Kid Galahad (1938)
Livfullt drama om en naiv boxare (Wayne Morris) och hans halvskumme manager (Edward G. Robinson, ännu bättre än vanligt) som försöker hålla en moraliskt någorlunda rak kurs i en genomrutten bransch, representerad av Humphrey Bogarts gangster. Curtiz strävade alltid efter realism och både urspårade gangsterfester och brutala boxningsmatcher känns överraskande äkta.
Kan hyras på Google Play och iTunes.
Marked Woman (1937)
Bette Davis hade nyligen stämt sitt filmbolag Warner Brothers, som hon tyckte gav henne för dåliga manus. Hon förlorade visserligen rättegången, men fick publiken med sig och Warners insåg att de borde skärpa sig. Marked Woman, skriven av Robert Rossen och Abem Finkel, och regisserad av Michael Curtiz, blev hennes första film när hon återvände till arbetet, och hon var, av goda skäl, mycket nöjd med resultatet.
I likhet med många av Warners 30-talsfilmer har intrigen verklighetsbakgrund och bygger på en rättegång mot gangstern Lucky Luciano. Ytterligare en stor stjärna medverkar: Humphrey Bogart, som för ovanlighetens skull spelar åklagare och inte gangster.
Finns att hyra på Google Play och iTunes.
Female (1933)
Hejdlöst kul och snygg komedi från den så kallade pre-code-eran i början av 1930-talet när det som vi är vana vid att tänka på som Hollywoods normala moralbegrepp kunde ställas på huvudet rejält. Ruth Chatterton spelar med liv och lust en amoralisk affärskvinna med obegränsad aptit på män, pengar och sprit. Hon går loss så till den milda grad att man till och med på den här tiden kände sig tvungna att klämma in ett slut där hon bättrar sig – men det kan man lugnt strunta i. Tillgänglig på import-DVD.
Kinesiska rummets hemlighet/The Kennel Murder Case (1933)
Mycket trevlig gammaldags pusseldeckare med William Powell. Utan klassiska filmpartnern Myrna Loy blir det inte riktigt lika vasst som Gäckande skuggan-filmerna, men ändå klart sevärt tack vare ett bra manus och fin regi av Curtiz.
Kan ses på Viaplay.
Pappa och vi/Life With Father (1947)
Bygger på en Broadwaypjäs, men med moderna ögon ser den mest ut som en föregångare till TV:s sitcoms. Men ingen sitcom har någonsin varit så här påkostad eller haft skådespelare som William Powell, Irene Dunne och Elizabeth Taylor i rollerna. Oöverträffat rolig och trivsam film om en familj som styrs av en tyrannisk pappa som nog i grund och botten trots allt är en rätt okej snubbe.
Tillgänglig på Amazon Prime.
Du hittar Everdahl & Karlssons film TV:s Casablanca-avsnitt här!