Njut av William Wylers Oscarsbelönade mästerverk "De bästa åren"
Ett unikt tidsdokument.
Johan Andreasson från "Everdahl & Karlssons film TV" lyfter fram William Wylers mästerliga drama "De bästa åren". Filmen handlar om tre soldater som försöker återvända till vardagen efter andra världskrigets slut. Det är ett tidsdokument av sällan skådat slag.
I en av de första scenerna i Malcolm & Marie, som nu finns att se på Netflix, beklagar sig den unge svarte filmregissören Malcolm över att ständigt bli jämförd med Spike Lee och Barry Jenkins. Varför, undrar han, jämför ingen honom med William Wyler, regissören bakom klassikern De bästa åren.
Både Malcolm och hans film är fiktiva, så dem kan vi lämna därhän, men den som vill jämföra något annat med De bästa åren – eller bara se en av alla tiders bästa filmer – har ett gyllene tillfälle nu: Wylers mästerverk är tillgängligt på SVT Play till och med den 5 mars.
En realistisk skildring av hemvändande soldaters svårigheter.
De bästa åren hade premiär 1946, året efter att andra världskriget slutade, och filmen är en realistisk skildring av de svårigheter som tre hemvändande soldater: Fred, Al och Homer, möter när de ska återförenas med sina familjer och återvända till sina gamla jobb. Erfarenheterna från kriget har förändrat dem i grunden och återanpassningen går sådär.
Det är inte bara soldaterna som har förändrats. Under kriget har kvinnorna på hemmaplan blivit mer självständiga. De har börjat jobba och det är de som har hållit ihop tillvaron medan männen var borta. Det visar sig snart att det även när kriget är över är de som får ta ansvaret för familjerna medan de trasiga männen försöker återfå fotfästet i tillvaron.
Al, den äldste av soldaterna, har varit gift länge och hans äktenskap känns stabilt också efter kriget, även om hans fru oroar sig över att han verkar vara på väg att bli alkoholist. Homer, som tjänstgjort i flottan, har förlorat sina händer i en brand och tror att hans flickvän inte längre ska vilja vara tillsammans med honom – men han har tack och lov bekymrat sig i onödan. Bombflygaren Freds äktenskap går dock inte att rädda. Under kriget har han gift sig med en kvinna som han bara känt några veckor, och när de ska leva tillsammans upptäcker de att de helt enkelt inte passar ihop.
Filmens titel, De bästa åren, syftar inte på ett den handlar om de bästa åren i någon av huvudpersonernas liv. I stället kommer den från Freds fru, som konstaterar att hon har kastat bort de bästa åren av sitt liv på ett misslyckat äktenskap.
Det är inte bara Freds fru som uppvisar en krass syn på livet. När någon frågar Homer om allt fantastiskt han måste ha sett under kriget svarar han att han inte såg något alls. Han tjänstgjorde under däck på ett fartyg som började brinna och vaknade på ett sjukhus med amputerade händer – mer än så såg han inte av kriget.
En ekonomisk dundersuccé.
Samtidigt med det råa och krassa är De bästa åren också en lågmäld skildring av hur saker och ting sakta blir mer normala utan att nånsin kunna bli som förr. Den har inte samma känslomässiga utspel som Frank Capras Livet är underbart, den mest berömda filmen av en regissör som själv tjänstgjort under andra världskriget. Ingen i De bästa åren hotar att ta livet av sig och ingen räddande ängel dyker upp. Folk biter ihop, dricker kanske lite för mycket och skiljer sig, men tillvaron lunkar på. Filmen är lång, två timmar och 43 minuter och berättad i ett lugnt tempo. Man får tillbringa så mycket tid med var och en av soldaterna att man verkligen lär känna dem.
Skildringen av andra världskriget på film blev snabbt starkt romantiserad och sedd med dagens ögon är De bästa åren häpnadsväckande osminkad. Wyler har sagt att filmen skulle ha varit omöjlig att göra bara några år senare, och han har förmodligen rätt. Det dröjde inte så länge förrän soldaterna från andra världskriget var ”the greatest generation”, punkt slut, men omedelbart efter kriget fanns det en stor hunger efter en film som sade som det var.
De bästa åren blev en enorm framgång hos både publik och kritiker. Den belönades med åtta Oscars 1947 och drog en så stor publik att den blev 1940-talets mest ekonomiskt framgångsrika film – i många år var det bara Borta med vinden från 1939 som hade sålt fler biljetter.
MER LÄSNING: Filmtopps recension av De bästa åren!
Harold Russell, som spelade Homer, är den enda person som har fått två Oscars för samma roll. Eftersom han inte var professionell skådespelare ansågs han, trots sin nominering, inte ha en chans att vinna priset för bästa manliga biroll. Därför fick han först ett specialpris för en rolltolkning som gav hopp åt andra veteraner med svåra krigsskador – men sen fick han också, till sin egen förvåning, birollspriset. Hans tacktal när han fick den andra statyetten är ett av historiens kortaste: ”Thank you very much. Two in a night is just too much! Thanks a lot.”
Att det blev just William Wyler som gjorde filmen är ingen slump. När USA trädde in i andra världskriget anmälde sig Wyler frivilligt som dokumentärfilmare och tillbringade de följande åren ombord på amerikanska bombplan. På många sätt delade han soldaternas erfarenheter och han har sagt att de tre soldaterna i filmen representerar olika delar av honom själv: i likhet med Al var han i äldsta laget för att tjänstgöra, i likhet med Fred hamnade han i flygvapnet och i likhet med Homer drabbades han av en krigsskada – Wyler blev nästan helt döv av bullret i bombplanen.
15 andra sevärda filmer av William Wyler:
Skilsmässoadvokaten (Counsellor at Law, 1933)
Dramakomedi med John Barrymore i högform som kulsprutesnabbt pratande advokat. Jag vet inte om någon har sett filmen med tidtagarur i handen, men det påstås ibland att dialogen är ännu snabbare än den i Howard Hawks Det ligger i blodet. Tillgänglig på DVD.
De tre (These Three, 1936)
Lillian Hellmans pjäs The Children's Hour från 1934, som filmen bygger på, handlar om två lärare som anklagas för att ha ett lesbiskt förhållande. De lesbiska inslagen fick tonas ner i den här versionen, som trots det är bättre än Wylers egen nyinspelning från 1961. Tillgänglig på DVD.
Varför byta männen hustru? (Dodsworth, 1936)
Bygger på Sinclair Lewis roman Dodsworth om en amerikansk biltillverkare som reser till Europa och får problem i sitt äktenskap. Kritiker som är skeptiska till William Wyler (såna finns märkligt nog) brukar tycka att det här är hans enda film av verkligt värde. Walter Huston är hur som helst magnifik i huvudrollen. Tillgänglig på DVD och blu-ray.
I skyskrapornas skugga (Dead End, 1937)
Gangsterfilm med manus av Lillian Hellman som kretsar kring Humphrey Bogart och ett kriminellt ungdomsgäng. Tillgänglig på DVD.
Skandalen kring Julie (Jezebel, 1938)
Skandalen är att Julie (Bette Davis, som fick Oscar för bästa kvinnliga huvudroll) kommer till en bal iklädd en röd klänning i stället för en vit, som alla i New Orleans på 1800-talet vet är det enda passande. Det låter kanske inte så upphetsande, men i Wylers händer blir det lika spännande som Borta med vinden, som filmen påminner en hel del om. Kan hyras på Google Play.
Brevet (The Letter, 1940)
Bygger på en pjäs av Somerset Maugham. Bette Davis spelar en plantageägarhustru som dödar sin älskare och hamnar inför rätta. För att hennes otrohet inte ska upptäckas blir hon tvungen att köpa tillbaka ett brev som hon har skrivit. Davis Oscarsnominerades åter för bästa kvinnliga huvudroll, men den här gången vann hon inte. Kan hyras på Google Play och iTunes.
Kvinnan utan nåd (The Little Foxes, 1941)
Bygger på Lillian Hellmans pjäs The Little Foxes om en dysfunktionell familj i amerikanska södern i början av 1900-talet. I flera av sina filmer (även De bästa åren) samarbetade Wyler med fotografen Gregg Toland, mest känd för Citizen Kane. Tolands stil med långa tagningar och foto som behåller skärpan i alla bildplan är nästan ännu mer imponerande här. Tillgänglig på DVD.
Mrs. Miniver (1942)
Den mest berömda och kanske mest effektiva propagandafilmen från andra världskriget, med Greer Garson som en brittisk hemmafru som tappert tar hand om familjen medan hennes man (Walter Pidgeon) slåss mot Hitler. Kan hyras på iTunes.
The Memphis Belle: A Story of a Flying Fortress (1944)
Wylers mest kända dokumentärfilm från andra världskriget handlar om bombplanet Memphis Belle och dess tjugofemte och sista uppdrag innan både besättning och flygplan fick återvända hem till USA. Kan ses på Netflix.
Arvtagerskan (The Heiress, 1949)
Filmatisering av pjäsen The Heiress, som i sin tur bygger på Henry James roman Washington Square. Olivia de Havilland fick en Oscar för sin roll som en arvtagerska som uppvaktas av en sol-och-vårare, spelad av Montgomery Clift. Tillgänglig på DVD och blu-ray.
Prinsessa på vift (Roman Holliday, 1953)
Audrey Hepburn fick sitt genombrott i denna charmiga romantiska komedi om en prinsessa som gör uppror mot sina plikter, upptäcker Rom på egen hand och blir kär i Gregory Peck. Kan hyras på många olika streamingtjänster.
Det stora landet (The Big Country, 1958)
Westernfilm med Gregory Peck som en ranchägare som ligger i fejd med sina grannar. Höjdpunkten är en lång slagsmålsscen som, originellt nog, inte utspelar sig inne i en saloon utan ute i guds fria natur. Kan hyras på Google Play och iTunes.
Ben-Hur (1959)
Mastodontfilm som det regnade Oscars över. Har bibliskt motiv, Charlton Heston i huvudrollen och är mest berömd för en hästkapplöpning som Wyler – ointresserad av action – inte regisserade själv. Kan hyras på många olika streamingtjänster.
Samlaren (The Collector, 1965)
Filmatisering av John Fowles roman om en fjärilssamlare som kidnappar en ung kvinna. Tillgänglig på blu-ray.
Hur man stjäl en miljon (How to Steal a Million, 1966)
Komedi med Audrey Hepburn och Peter O'Toole som glamorösa förbrytare. Filmen utspelar sig och spelades in i Frankrike, men är helt engelskspråkig. Kan hyras på Google Play och iTunes.
TIPS: Streama klassiker gratis på Filmtopp!
Här hittar du det senaste nytt från Everdahl & Karlssons film TV!