Invasion av superhjältar och uppföljare i filmbranschen

Invasion av superhjältar och uppföljare i filmbranschen

Uppdaterad 12 december 2019 kl. 17:37 | Publicerad 03 mars 2015 kl. 09:58
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Även i Sverige hakar man på trenden

Under de senaste åren har vi gjort oss bekanta med ett relativ nytt begrepp inom filmvärlden: franchise-filmer. Antingen är dessa filmer uppföljare eller skapade i syfte att filmbolagen ska kunna göra så kallade ”spin-offs”.

Invasion av superhjältar och uppföljare i filmbranschen

Enligt en undersökning av tidningen Grantland är så många som 102 franchise-filmer och uppföljare planerade fram till 2020. Med andra ord kommer en potential blockbuster var tredje vecka. Hur ska vi hinna med?

Ve och fasa tänker en del medan andra välkomnar det. Star Wars VII, Jurassic Park 4, Terminator 5Fast and Furious 7 (!), Pirates of Caribbean 5... den närmaste tiden svämmar det över med uppföljare på våra biografer.

I Grantland menar kulturjournalisten Mark Harris att uppföljare och blockbusters är stommen inom filmbranschen. Det som får verksamheten att gå runt. SVT:s filmkritiker Kristoffer Viita har en annan mening kring utvecklingen.

– “Som filmkritiker blir man trött när man ser siffrorna. Det är ett kvitto på att man ska skriva samma recension om och om igen de närmaste åren.”

Oscarsvinnaren Birdman hade sin poäng om filmbranschen

Invasion av superhjältar och uppföljare i filmbranschen

I filmen Birdman (2014) ställdes huvudpersonen (spelad av Michael Keaton) inför ett val att göra om sin roll som superhjälten Birdman i film efter film eller bli dumpad på ”elefantkyrkogården”. Är det inte såhär som filmbranschens verklighet ser ut? Hörde jag någon säga Johnny Depp och Robert Downey Jr? Av förra årets 14 bäst säljande filmer i USA var 12 av dem uppföljare, enligt Mark Harris.

Enligt  Kristoffer Viita beror utvecklingen delvis på att de stora filmstudio-cheferna saknar bakgrund inom filmvärlden. De kommer istället från finansvärlden där företagens egenintresse handlar om att tjäna ”snabba cash”.

Liknade utveckling sker i den svenska filmbranschen

På tal om ”Snabba Cash” så är filmen Snabba Cash ett exempel på en liknande utveckling som pågår i Sverige. Enlig Viita är utvecklingen präglad av att filmbranschen baserar sina filmer på litterära förlagor, mer än att göra superhjälte-filmer.

“-Man tar helt enkelt gamla idéer och upprepar dem. Man gör om ”Jönsson-ligan” eller gör film av ”Cirkeln”-böckerna.” — Kristoffer Viita

En sak är säkert, så länge franchise-filmer generar pengar finns det inte någon större anledning för filmbolagen att slå av på takten. Enligt vissa kritiker kommer det innebära smalare filmer, på grund av sitt konstnärskap, bli allt mer sällsynta.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL