Legion

Legion (avsnitt 1-3)

• Action, drama, sci-fi
Uppdaterad 04 december 2019 kl. 17:12 | Publicerad 19 januari 2017 kl. 10:01

Skaparen bakom fantastiska Fargo är äntligen här med sitt nya projekt, Legion. Filmtopp har sett de tre första avsnitten!

Dan Stevens, Rachel Keller, Mackenzie Grey, Scott Lawrence m.fl.

Vi har under de senaste åren fått ta del av Marvels superhjältesatsningar hos Netflix. Daredevil, Jessica Jones och Luke Cage har öppnat upp seriemandatens TV-universum, som snart kommer att få se Iron Fist, The Punisher och The Defenders ansluta sig till mängden. Det som har saknats fram tills nu är en TV-version av Marvels mutantuniversum – ni vet Wolverine, Charles Xavior, Magneto och alla de andra mutanterna som vi har lärt känna genom X-Men. Legion är vår första ingång i den här för oss TV-älskare, nya världen.

Det närmsta vi tidigare har kommit i TV-väg skulle väl vara Heroes som gick för några år sedan och gjorde ett nytt försök med Heroes Reborn i slutet av 2015. Skillnaden med Legion är att den i USA kommer att distribueras av kabel-TV-kanalen FX som är kända för kvalitetsserier som: Fargo, Atlanta, The Americans, It's Always Sunny in Philadelphia, American Crime Story, Louie och Better Things. En av FX:s absolut bästa serier är Fargo från 2014, skapad av Noah Hawley – som nu dessutom är Legions skapare. Med andra ord, det har på förhand funnits väldigt mycket som har talat för att Legion kan bli en av årets mest intressanta nya TV-serier.

Legion är historien om David Haller (Dan Stevens), en psykiskt tyngd ung man som åkt in och ut ur olika behandlingshem och mentalsjukhus under hela sin uppväxt. Han diagnostiserades med schizofreni som barn och har fått lära sig att trycka undan det som har gjort honom speciell. Vi tittare släpps in i Davids historia när han har hunnit passera 30 års-strecket och har förlorat sig själv i en ändlös spiral av: frukost, lunch, middag, terapi, medicinering och sömn. Det är först när en ny patient, Syd (Rachel Keller), introduceras i hans liv som han tvingas inse att rösterna han har hört och visionerna han har sett faktiskt kan vara verkliga.

Det första avsnittet börjar med att vi i snabbt klippta tillbakablickar ser utvalda bilder från Davids liv och hur han hamnade på behandlingshemmet. De intagnas brunorange kläder sätter snabbt tonen och i varje efterföljande scen tycker jag mig kunna se någon eller några av karaktärerna vara klädda i samma färgskala. Det är så påtagligt och estetiskt vackert att jag till och med kommer på mig själv att undra över om jag borde försöka hålla ett extra öga på detta. Ni vet, likt kläderna i HBOs Westworld hade en poäng utöver det rent estetiska. Kan vi se vilka som är goda och vilka som är onda? Markerar det nutid, dåtid och framtid? VAD BETYDER DET?

Nog om kläderna...

De tre första avsnitten kan beskrivas som en salig blandning av Inception (2010), valfri bra X-Men-film och The Babadook (2014). Det spenderas en hel del tid i drömmar, minnen och minnen inom minnen. På olika sätt är tanken att vi ska lära oss mer om David Haller samtidigt som han själv lär sig vem han egentligen är – en slags fördröjd origin story. Med totalt åtta avsnitt hoppas jag vänligt men bestämt att origin story-biten inom kort är avklarad så att stödhjulen åker av.

Avsnitten är oerhört välproducerade och det skriker kvalité i scen efter scen. FX och Marvel verkar ha givit Noah Hawley kreativ frihet. En viktig karaktär, som ni inte kommer att hitta i rollistorna, är den fantastiska musiken. Om ni har sett Noah Hawleys Fargo, vet ni att han mer än gärna låter musiken ta en stor plats i skapandet. Han har plockat med sig samma kompositör från Fargo till Legion - tvåfaldigt Emmynominerade, Jeff Russo. Filmtopp intervjuade Jeff inför premiären av The Night Of i somras och det ska mycket till om han inte kniper ytterligare en Emmynominering i år för sitt arbete med Legion.

Betygsmässigt sätter jag i nuläget årets hittills starkaste fyra av fem. Om serien forsätter att växa under de avslutande fem avsnitten är ett ännu högre betyg inte långt ifrån.

Legion dyker upp hos FOX Sverige den 9:e februari (dagen efter den amerikanska premiären) kl. 21.55. Innan vi avslutar måste jag dela med mig av några av de fantastiskt vackra bilderna av Legion som gjordes tillgängliga under en presskonferens så sent som i tisdags denna veckan.

Dan Stevens och Rachel Keller som David Haller och Syd Barret

Katie Aselton som Amy Haller

Amber Midthunder som Kerry Loudermilk