Star är Disneys nådastöt i streamingkriget
Disney går hårt in i streamingkriget.
Streamingkriget fortsätter som aldrig förr. När Disney i veckan släppte tillskottet Star visade man att man minsann menar allvar i kriget mot sina konkurrenter.
När Disney+ lanserades i Sverige i september skakades landets streamingutbud om rejält. Utbudet var välkänt, släppet efterlängtat och förväntningarna höga. Då tjänsten redan lanserats i bland annat USA ett bra tag innan vi i norra Europa fick ta del av tjänsten när hajpen hög. När tjänsten väl blev tillgänglig till oss i Sverige flockades svenskarna som på kommando till tjänsten. Detta trots att många av oss redan hade ett flertal prenumerationer på streamingtjänster.
Det blev startskottet för ännu ett slag i det stora streamingkriget. Ett krig som drog igång redan 2009 när Voddler föddes och öppnade våra ögon för det där med video on demand. Därefter har den ena tjänsten efter den andra kommit till den svenska marknaden. C More, Viaplay, SF Anytime, SVT Play, TV4 Play, ComHem Play, Apple TV+, Draken och Netflix är bara några av alla tjänster som finns. Sen kom alltså Disney och fick konkurrenterna att darra.
MER LÄSNING: Streamingkriget – Dessa tjänster överväger svenskarna att lämna!
Omåttligt populärt utbud.
Jag kommer ihåg hur jag satt och scrollade igenom Disney+ utbud första dagen. För varje älskad barndomsfavorit, bortglömda guldkorn och storfilm som passerade i flödet blev mina ögon större och mitt leende bredare. Det kändes som att allt jag velat ha, men inte vetat om att jag ville ha, fanns i den enorma katalogen.
Många känner nog igen sig. Vill jag tro. För Disney+ utbud innehöll, utan tvekan, en hel del mycket populära och älskade titlar redan från första dagen. Oavsett om du gillade Marvels storslagna CGI-fyllda filmer, Pixars familjevänliga klassiker eller National Geographics intressanta dokumentärer, så fanns det där. Jag kan bara tänka mig vilken fasa konkurrenterna kände när de scrollade på tjänsten.
Renskrapar marknaden.
När Disney nu i veckan släppte tillskottet och utökningen Star scrollade jag på nytt igenom utbudet. Återigen blev mina ögon större och jag upptäckte titlar som jag inte visste att jag varken saknat eller ville ha. Men det fanns också en hel del titlar som jag kände igen från andra streamingtjänster.
Tillökningen av serier och filmer kommer främst från bolaget 20th Century Fox, som Disney köpte upp för 71,3 miljarder dollar för ett par år sedan. I och med detta finns nu populära serier som Family Guy, How I Met Your Mother och Modern Family även på Disney+. Dessutom har man plockat produktioner från Fox Seachlight, FX, ABC Signature och 20th Television som alla går under Disneys paraply.
Med andra ord finns nu mer eller mindre alla serier och filmer som har någon som helst anknytning till Disney på multimediajättens tjänst. Än så länge finns många av produktionerna kvar på tjänster som Netflix och Viaplay. Men allt fler rykten säger att Disney sakta men säkert kommer att stoppa rättigheterna för sina konkurrenter.
MER LÄSNING: 11 filmer på Star du bara måste se!
Konkurrenterna tappar publik.
Den stora frågan blir då hur detta kommer att påverka streamingtjänster som just nämnda Netflix och Viaplay. Visserligen har dessa två, och många, andra aktörer sina egna produkter. Precis som Disney.
Dessutom har jag svårt att se att en betydande majoritet av till exempel Viaplays prenumeranter endast har Viaplay för att kunna se på Family Guy och How I Met Your Mother. Men om dessa serier skulle försvinna från utbudet så skulle nog många ändå se över sina prenumerationer en extra gång.
Oavsett vad nästa drag i streamingkriget blir kan man konstatera att Disneys lansering av Star var en rejäl offensiv mot konkurrenterna. Disney som redan var starka har blivit än mer konkurrenskraftiga. Quibi var den första tjänsten att kasta in handduken, nu är det bara en tidsfråga tills nästa faller.