Deadline

TIPS: Spana in den svenska katastroffilmen Deadline!

Johan Andreasson
Uppdaterad 13 februari 2021 kl. 13:14 | Publicerad 17 september 2020 kl. 16:00
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Biologiska stridsmedel i svensk kultfilm.

En dödlig dimma, bildad av biologiska stridsmedel, sveper in över den idylliska badorten Mölle på skånska Bjärehalvön i Stellan Olssons Deadline från 1971, som kan ses på SVT Play till den 7 oktober.

När "Deadline" hade nypremiär 2018 var det nog inte många som visste att det ingick en svensk film i 1970-talets stora våg av katastroffilmer. Den kom dessutom tidigt i vågen: året efter Airport (1970), men före giganter i genren som SOS Poseidon (1972) och Skyskrapan brinner (1974).

Den amerikanska film som Deadline påminner mest om är annars Steven Spielbergs Hajen (1975), närmare bestämt första halvan av filmen, inspelad på semesterorten Martha’s Vineyard i ett makligt vardagsrealistiskt tempo och med många amatörer i rollerna. Deadline har gått ännu längre i det avseendet genom att låta riktiga forskare, läkare och poliser i stort sett spela sig själva. Det ställer stora krav på personregin, och ibland sviktar amatörskådespelarna, men det ger också filmen en starkt realistisk prägel.

Det mest utmärkande för Deadline är att den verkligen tar katastrofen på allvar. Jurgen Schildt beskrev det bra i sin uppskattande recension i Aftonbladet:

"Det viktiga i Deadline är karaktären av fysisk och psykisk landskapsbeskrivning. Närmare bestämt Stellan Olssons förmåga att – genom tätheten i bilderna och växelverkan mellan realismen och de svindlande antydningarna – verkligen förmedla till oss den bakteriologiska krigföringens faser och fasor.” 

Påfallande välgjort och riktigt obehagligt.

Deadline
Foto: Pallas Film AB.

Om man ska vara riktigt strikt är Hajen snarare en monsterfilm än en katastroffilm (även om gränsen är flytande), men Deadline håller sig till genrens etablerade ramverk och följer en liten grupp människor som på olika sätt försöker överleva katastrofen. Filmen bygger på noggrann research och sminkningen är mycket övertygande. Enligt regissören ska badgäster i Mölle, som inte visste att det pågick en filminspelning, ha blivit chockade av de otäcka utslagen när de såg skådespelarna utanför ett hotell, och det finns ingen anledning att tvivla på sanningshalten i den uppgiften.

Det långsamma tempot kan möjligen verka avskräckande på en yngre publik, men annars är Deadline på många sätt påfallande välgjord. Den är stundtals riktigt obehaglig, mycket vackert fotograferad i färg och genom att vara inspelad på plats med vanliga människor i de flesta av rollerna, blir det också en fascinerande tidsresa till 1970-talet.

Ett mycket 70-talistiskt inslag är en scen med ett par som har sex alldeles i närheten av Mölle hamn, mitt bland smittade människor på flykt. Även denna scen var ett resultat av Olssons research:

”Den filmade jag inte för att det skulle vara porrigt, utan för att skildra den desperation som kan uppstå när sådana här tragedier inträffar. Det är ett vetenskapligt faktum att människor som tror att de står inför jordens undergång får en impuls att föröka sig i hopp om att deras avkomma ska växa upp i en ny och bättre värld. Vanligt är också att kvinnor i liknande situationer kan inbilla sig att de är gravida av samma anledning.”

Många kände säkert, i likhet med mig, tidigare bara till Stellan Olsson som regissör av klassikern Sven Klangs kvintett (1976), men Deadline är ett unikum i svensk filmhistoria som inte bör missas!

Tre andra bortglömda katastroffilmer:

  • San Francisco från 1936. Spektakulära specialeffekter, storstjärnor som Clark Gable och Spencer Tracy i rollistan och nominerad till sex Oscars. Regi av W.S. Van Dyke, känd från Gäckande skuggan-filmerna. Tillgänglig på iTunes.
  • Mellan himmel och hav (The High and the Mighty) från 1954. John Wayne tar över spakarna i ett olycksdrabbat flygplan och visslar filmens titelmelodi i denna spännande föregångare till Airport. Tillgänglig på import-DVD.
  • Titanics undergång (A Night to Remember) från 1958. Realistisk och påkostad brittisk film med manus av thrillerförfattaren Eric Ambler. Min favorit bland de otaliga Titanic-filmerna. Tillgänglig på Blu-ray.

Vill du läsa mer om katastroffilm? Vulture har sammanställt en underhållande (men inte invändningsfri) lista över de 30 bästa filmerna i genren.

Johan Andreasson

För mer läsning scrolla vidare! Läs också ---> Filmtopps intervju med Roland Emmerich "Kungen av katastroffilmer".

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL