Dagen jag insåg att Oscarn för Bästa regi är ett skämt
Filmtopps chefredaktör genomgår en inre kris
Snart är det dags för årets upplaga av Oscarsgalan. Filmtopps Eric Diedrichs scrollar igenom tidigare galor och undrar vilka det egentligen är som vinner priset för Bästa regi, för inte är det de givna kandidaterna i vart fall.
Låt oss börja med en kluring: Vad har följande herrar (och damer) gemensamt? Ledtråd: Det är två saker.
- Alfred Hitchcock
- Stanley Kubrick
- Robert Altman
- David Lynch
- Agnes Varda
- Akira Kurosawa
- Andrei Tarkovsky
- David Fincher
- Christopher Nolan
- Quentin Tarantino
- Paul Thomas Anderson
- Ingmar Bergman
- Federico Fellini
- Sofia Coppola
- Ridley Scott
- Sergio Leone
- Hayao Miyazaki
- Vera Chytilova
- Orson Welles
- Sidney Lumet
- Wes Anderson
- Pedro Almodóvar
- Fritz Lang
- Michael Haneke
- François Truffaut
- Howard Hawks
- Werner Herzog
- Sam Peckinpah
- Jean Renoir
- Jane Campion
SVAR: Alla dessa personer har 1) brutit ny mark i filmhistorien, 2) aldrig vunnit en Oscar. Med facit i hand är det ett bedrövligt resultat. Jag menar, Orson "Citizen Kane" Welles, Stanley f-cking Kubrick? HITCHCOCK?! Det tycks inte heller ha blivit bättre med åren. I dag är de flesta överens om att Quentin Tarantino, Paul Thomas Anderson, David Lynch, Wes Anderson och Sofia Coppola är typ bäst i branschen. Ändå har de på sin höjd fått förbereda tacktal. Jösses, Ridley Scott har inte ens fått en symbolisk Oscar för sin långa tjänst i filmens namn.
Så vilka är det som vinner?
Tidigare i dag scrollade jag igenom en sammanställning över alla vinnare och kunde konstatera följande: med undantag för några givna mästare (Steven Spielberg, Woody Allen, Billy Wilder, John Ford, Frank Capra etc.) är det färdigtuggad filmkonst som ligger nära till hands. Och i ärlighetens namn har även de bästa som vunnit – hur mycket jag än beundrar dem – gjort väldigt klassisk film, svår att sätta sig emot.
Sug på denna: Ron Howard (aka "Spielberg-light") har vunnit, likaså Sam Mendes och Anthony Minghella (är det någon som orkar ta sig igenom Den engelske patienten?). Dessutom har både Alejandro González Iñárritu och Alfonso Cuarón tagit hem två stycken vardera… TVÅ STYCKEN? Visst, de är duktiga filmskapare och har gjort några utmärkta filmer, men Children of Men är den enda titeln i deras gemensamma filmografier som kommer att bli en klassiker. Roma faller snart i glömska, likaså sanslöst överskattade Gravity. Då har jag inte ens gått in på att Guillermo del Toro prisades för sin "copy pasteade" fiskromans: The Shape of Water.
Och så kommer psykbrytet…
RÖSTEN I MITT HUVUD: Okej, Eric, tänk efter nu. Det måste vara någonting som händer här som du inte riktigt förstår. Typ som "The Wilhem Scream" – when you've heard it, you can't unhear it. Hela Hollywood fattar grejen, världspressen… ALLA utom du. Det finns så klart en anledning till att de revolutionerande regissörer du listade ovan inte har vunnit någon Oscar för Bästa regi. Är du trög eller?
JAG: …t-t-trög?
RÖSTEN I MITT HUVUD: Scrolla igenom listan igen så kommer du att förstå varför vare sig Kurosawa eller den där förbannade Bergman som du alltid tjatar om aldrig belönades.
*scrollar frenetiskt*
*scrollar ett varv till*
*Ser Damien Chazelles namn poppa upp*
JAG: Nu ser jag! Priset för Bästa regi är ett skämt!
På något magiskt vis tar min inre röst fysisk form framför mig, på andra sidan skrivbordet som… Billy Wilder. Han håller upp sina sex stycken Oscarsstatyetter och drar till med sin mest ikoniska replik: "Well, nobody's perfect". "PRECIS SOM OSCARSGALAN!" utbrister jag med samma energi som Arkimedes sägs ha haft när han spritt språngande naken sprang längs gator torget och maniskt ropade "Eureka!". Billy ger mig ett varmt leende och går upp i rök.
Mer läsning:
- Här streamar du Oscarsgalan 2022
- Så många Oscarsnomineringar har streamingtjäsnterna
- 9 filmer som borde nominerats till Bästa film 2022