Därför älskar jag Spirited Away – Hayao Miyazakis mästerverk

Därför älskar jag Spirited Away – Hayao Miyazakis mästerverk

29 oktober 2023 kl. 08:00
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Ett mästerverk för höstmörkret

Den 24 november har, vad ryktas vara Hayao Miyazakis sista film, “Pojken och Hägern” svensk premiär. Med spökena och demonernas högtid framför oss vill vi hylla den älskade animatören och filmregissören genom att lyfta hans mest internationellt framgångsrika film – "Spirtied Away".

Studio Ghibli grundades 1985 av animatörerna Isao Takahanta och Hayao Miyazaki och har under sin tid producerat 22 långfilmer, varav många vunnit åtskilliga priser och uppmärksammats av filmkritiker och animationsspecialister runt om i världen – men ingen har varit så framgångsrik som Spirited Away (2001). Spirited Away belönades med Guldbjörnen för Bästa långfilm vid och vann dessutom en Oscar samma år för Bästa animerade långfilm, vilket gjorde den till den första, och hittills enda, handritade och icke-engelskspråkiga animerade film att vinna priset.

Spirited Away
Chihiro vägrar att äta när hennes föräldrar glufsar i sig mat från en obemannad restaurang. Foto: Tōhō

Spirited Away - en internationell succé

Chihiro och hennes föräldrar flyttar till en liten japansk stad på landsbygden. Något som Chihiro själv inte är speciellt glad över. På vägen till deras nya hem svänger Chihiros pappa fel och kör nedför en enslig väg som mynnar ut i en  återvändsgränd framför en tunnel. Föräldrarna bestämmer sig för att stanna bilen och utforska området. De går genom tunneln och hittar en övergiven nöjespark med en egen liten stad. När hennes föräldrar ser en restaurang med väldoftande mat, men ingen personal, bestämmer de sig för att äta och betala senare. Chihiro vägrar dock att äta och bestämmer sig för att utforska nöjesparken lite mer.

Hon träffar pojken Haku, som berättar för henne att Chihiro och hennes föräldrar är i fara, och att de måste lämna området omedelbart. Hon springer till restaurangen och upptäcker att hennes föräldrar har förvandlats till grisar. Dessutom visar sig nöjesparken vara en stad bebodd av demoner, andar och onda gudar. I centrum finns ett badhus dit dessa varelser går för att koppla av. Ägaren till badhuset är den onda häxan Yubaba, som har för avsikt att hålla alla inkräktare som slavarbetare, inklusive Chihiro. Chihiro måste lita på Haku för att rädda sina föräldrar i hopp om att återvända till deras värld.

Spirited Away
Foto: Tōhō

Är överväldigad av tvivel

Spirited Away är en manifestation av rädsla och ångest berättad ur perspektivet av den unga kvinnliga karaktären Chihiro. Chihiros reaktion på de ständigt föränderliga omständigheterna runt henne är vad som definierar filmens centrala moral. Det är den universala rädslan som alla barn kan uppleva – att separeras från sina föräldrar – men det är att övervinna denna rädsla och återfinna sina föräldrar som pushar Chihiros resa in i vuxenlivet.

När Chihiro först erbjuds att jobba i badhuset är hon överväldigad av tvivel. I början av filmen ser vi Chihiro svansa efter sina föräldrar, hållandes sin mammas arm i ett krampartat grepp, men mot slutet är det Chihiro som leder sina föräldrar ut ur badhuset, över bron och tillbaka till den mänskliga världen. Under resans gång samlar Chihiro det mod, och finner sin egen självständighet och potential, som behövs för att korsa den metaforiska bron från barn till vuxen.

Med hjälp av Haku inser Chihiro att ens uppväxt inte handlar så mycket om ens ålder utom hur man älskar, förstår och visar medkänsla för andra. Det är Chihiros kärlek till Haku som i slutet räddar dem när hon trotsar Yubaba och riskerar sitt liv för att återlämna ett stulet föremål.

Spirited Away
Chihiro och "No-Face". Foto: Tōhō 

Fysiska manifestationer av barndoms rädslor

Trots att Spirited Away i sin grund är en animerad film centrerad kring de praktiska frågorna kring en ung flickas moraliska etik och rädslor är Miyazaki inte rädd för att använda sig av skräck- och fantasyelement för att punktera dessa problem. En av de mer skrämmande manifestationerna är oro-anden "No-Face" – en mångfacetterad entitet som representerar så mycket av Chihiros rädsla för övergivenhet, ensamhet och identitet. Mitt uppe i en flytt till en främmande stad speglas Chihiros kris i No-Face och att No-Face, efter att ha blivit avvisad, konsumerar både mat och människor i löftet om obegränsat guld kan ses som en direkt parallell till Chihiros egna behov av att fylla sin ensamhet.

Medan Chihiro avvisar det bottenlösa guld som No-Face erbjuder henne utvisar hon rädslan för att vara ensam på ett djupare plan — för att vara okänd för sig själv och andra. Yubaba, som också har en tvilling, använder hotet om identitet för att kontrollera Chihiro tillsammans med de andra arbetarna i badhuset och det är inte förrän Chihiro finner sig själv som hon lyckas bryta sig fri från Yubabas klor. Som en sista motstånds- och kärlekshandling ger Chihiro Haku tillbaka sin identitet. Att ta tillbaka hennes och Hakus identitet från Yubaba blir en symbol för autonomi och mognad som färdigställer Chihiros övergång till vuxenlivet.

Spirited Away
Foto: Tōhō

Den universella övergången mellan barn och vuxen

Drivkraften bakom Spirited Away är inte bara berättelsens fantastiska huvudkaraktär utan viljan att Chihiro ska vinna trots sina omständigheter. Det är hennes motståndskraft som lyfter filmen till sin höjd och har gjort den till en internationell klassiker. Människor dras till Spirited Away för igenkännelsen till sin egen barndom, den där ständiga oron över att bli oälskad, övergiven, dömd eller kritiserad, som gömde sig i ungdomens skugga. Vi bär alla på ett inre barn, oavsett vår fysiska ålder, som delar samma rädslor, orosmoment och milstolpar. Dessa kan alla manifesteras och ta olika former, och de tar inte nödvändigtvis slut bara för att vi når vuxen ålder. Vi tröstas därför av det faktum att Chihiros lyckas övervinna sina rädslor och korsa bron och att vi själva fylls av hopp om att vi kanske har en chans trots allt.

Så om jumpscares, slashers eller thrillers inte är något för dig så rekommenderar jag starkt att ge Ghibli, speciellt Spirited Away, en chans i höstmörkret. En visuellt vacker film som roar barn samtidigt som den erbjuder något djupare för äldre att ta till sig. Men en bra film är alltid en bra film oavsett åldersgrupp och Studio Ghibli med sin Spirited Away är absolut med på listan.

Här streamar du Spirited Away.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL