Krönika: Är det okej att smeta bajs i kritikers ansikten?

Krönika: Är det okej att smeta bajs i kritikers ansikten?

Emil Oscar Rasmussen
Uppdaterad 25 augusti 2024 kl. 10:59 | Publicerad 15 februari 2023 kl. 18:00
Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Så får vi kreatörer och kritiker att sluta hata varandra

Under helgen gick en tysk balettchef till attack mot en kritiker genom att smeta bajs i hennes ansikte. Och nu måste vi givetvis reda ut det här – är det okej att smeta bajs i en kritikers ansikte, eller inte?

"Black Swan" (2011) – balettfilm som inte genererade några bajsattacker. Foto: 20th Century Fox.

Balettregissör smetade bajs i en kritikers ansikte

Det var under söndagskvällen som Marco Goecke, balettchef vid statsoperan i Hannover, fick nog. Premiärkvällen av en ny uppsättning till ära hade Goecke beväpnat sig med en påse hundbajs – som han använde för att gå till attack mot journalisten Wiebke Hüster.

Enligt samstämmiga rapporter ska Goecke ha utfört handlingen som en hämndaktion till följd av en tidigare sågning från Hüster. Goecke ska ha tagit sig mod att konfrontera Hüster under premiäraftonen och bemöts med arrogans. Resonlig som Goecke verkar vara, bestämde han sig då för att smeta bajs från sin tax i ansiktet på journalisten.

Får man verkligen göra så?

Bajs och balett går sällan hand i hand, men när bajs och balettchef denna kväll gjorde precis det har händelsen av naturliga skäl uppmärksammats rejält.

Samtidigt som det är omöjligt att inte förfäras och fascineras av (den förvånansvärt kreativa) hämndaktionen, väcker den faktiskt en intressant fråga.

Hur mycket skit är det okej att en recensent kastar innan hen får vara beredd på att få lite smetat i sitt eget ansikte?

Det korta svaret är att recensenten givetvis ska kunna säga det mesta inom lagens ramar, utan att få taxavföring i nyllet. Det längre svaret landar i precis samma slutsats, men resan dit är aningen snårigare.

Bakom det absurda i Goeckes handling går det ju nämligen att förstå honom. Åtminstone lite? För frågan är om det finns något värre än en kritiker som tar sig själv på alldeles för stort allvar?

The Menu
I "The Menu" (2022) blir en restaurangkritiker offer för en helt annan typ av hämndaktion. Foto: Walt Disney Studios.

Recensionsyrket – för den som vill utveckla ett storhetsvansinne med minimal makt

Det råder en skev maktbalans mellan recensenter och kreatörer. Yrkesgrupperna är beroende av varandra, men medan den förstnämnda av dem fyller en begränsad funktion men ändå kan peka finger bäst den vill, har den sistnämnda ofta inget annat val än att vända andra kinden till.

Något som ofta är lättare sagt än gjort.

Alla som har doppat tårna i ett kreativt yrke vet hur orimligt mycket själ och tid som går in i skapandet. Till råga på det finns det en miljard olika viljor som ska tillfredsställas under processens gång och lika många tillfällen då fel beslut riskerar att fattas. Att filmer och serier ens blir av, och att inte fler av dem blir urusla, är därför ett smärre mirakel.

Tänk då, när du har kämpat med något i flera år, undvikit hundratals minor, kompromissat med viljor på ett sätt som hade imponerat på en fredsmäklare, och slutligen lanserat ditt verk – bara för att en j*vla journalist ska knåpa ihop en trött recension på några minuter och såga dig längs med fotknölarna.

Det är en hopplöst orättvis dynamik, och jag har verkligen full förståelse för att den typen av händelseförlopp kan tära på en sårbar, kreativ människa.

Goeckes bajsattack på Hüster bör därför vara en påminnelse till alla recensenter. Inte en påminnelse om att vara snällare eller ens hålla igen med kritiken, men en påminnelse om att ord har konsekvenser.

Recensenten har begränsad makt, men den är sällan obetydlig för de involverade kreatörerna. Därför bör vi kanske vara lite försiktiga med att plocka fram den där sågen, med inställningen att den kan användas konsekvenslöst.

Krönika: Är det okej att smeta bajs i kritikers ansikten?

En kritikers uppgift är inte att skrämma bort folk

Jag vet hur lockande det kan vara att snickra ihop en elak recension – det är ju så enkelt. Att identifiera vad man inte tycker om och fälla dräpande kommentarer är alltid enklare än att presentera en nyanserad bedömning på ett underhållande sätt.

Sorgligt nog är det ofta de kreativa sågningarna som också lockar flest hejarop från läsare.

Men man är, i mitt tycke, ute på väldigt tunn is samma stund man börjar tro att jobbet går ut på att skrämma bort folk. Tyvärr tror jag att alldeles för många går vilse på den stigen i jakten på klick och läsare – och då kan fiendskap som det mellan Goecke och Hüster gro.

Hur ska en recensent bete sig?

Hur ska då en recensent bete sig för att undvika en bajsattack? I grund och botten är det givetvis inte en kritikers uppgift att hålla sköra kreatörer i handen, men när man ska recensera något som inte faller en i smaken finns det två väldigt olika utgångspunkter du kan välja mellan, och det är bara med en av dem som du riskerar att skapa dig en fiende.

I mina ögon är de två grundläggande utgångspunkterna:

  1. Du skriver recensionen med den som inte kommer att tycka om verket i åtanke.
  2. Du skriver recensionen med den som kommer att tycka om verket i åtanke.

Poängen med en recension är inte att skrämma bort folk, och använder du dig av den första utgångspunkten har du gjort precis det till ditt jobb. Vem tjänar på det?

Använder du dig av den andra utgångspunkten skulle till och med ett bottenbetyg kunna fungera som genuin vägledning för läsaren. Erkänner du subjektiviteten i dina argument, motiverar din sågning med konkreta exempel och samtidigt överväger vem som faktiskt skulle kunna tilltalas av innehållet får läsaren möjligheten att tänka själv. Det måste väl ändå vara poängen med en recension?

Vare sig du vill det eller inte finns det alltid någon där ute som uppskattar även det skräpigaste skräpet som produceras, och kan du nå ut även till den personen har du lyckats på riktigt.

Det bästa med metod två är att du kan säga vad du tycker utan att framstå som ett rövhål. Eller ännu bättre, du riskerar inte att attackeras med något som kommit ut från ett rövhål.

Krönika: Är det okej att smeta bajs i kritikers ansikten?

Håll avföringen från borta våra ansikten, tack

Marco Goecke har sågats, blivit polisanmäld, avstängd från sin tjänst och slutligen gått ut med en ursäkt till Wiebke Hüster. Balettchefen får helt enkelt lida konsekvenserna han förtjänar för sin bajsattack.

Samtidigt som attacken i sig är oförlåtlig vill jag poängtera att jag förstår alla inom diverse kreativa yrken som i tysthet önskar att de gjort samma sak någon gång. Ni har ju rätt. Recensenter kan vara skitnödiga, skitjobbiga och skitelaka, och jag tror verkligen att många av oss kan ha en sundare utgångspunkt när sågen åker fram.

Med det sagt, håll gärna avföringen borta från våra ansikten, tack.

Mer läsning:

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL