Andreas hyllar Oscarsgalan 2021
För en gångs skull vann rätt filmer.
Jag var förberedd på att skriva en riktigt gnällig krönika om Oscarsgalan 2021. Men för en gångs skull är jag riktigt nöjd, både med vinnarna och talen.
Jag är så pass gnällig att redaktionen har tilldelat mig en artikelserie vars rubrik inleds med ”Andreas gnäller på…”. Och jag var fullt förberedd på att gnälla på Oscarsgalan. Jag tittar varje år och blir nästan alltid lika besviken. Men inte i år. För i år vann rätt filmer. Som ett litet plus var tacktalen dessutom bättre än någonsin.
Ändrat format – på gott och ont
Oscarsgalans format var lite ändrat i år. Som under de senaste åren, hade galan ingen värd. Galans regissör, Steven Soderbergh, utlovade en gala som skulle kännas som en film. Utöver en snygg inledande åkning, kan det dock konstateras att detta löfte inte hölls.
Panelen i TV4:s studio, bestående av Pär Lärnström, Parisa Amiri och Thomas Ritter, klagade på det faktum att det var en väldigt pratig gala. Det var väldigt få kategorier som presenterades med klipp. Jag kan inte annat än hålla med om att det känns underligt för en gala som ska lyfta årets bästa presentationer inom ett visuellt medium.
Panelen klagade även på att det var en rätt tråkig gala, då de olika kategorierna avverkades utan några underhållande inslag. Även här kan jag hålla med panelen. En gala som varar i nästan fyra timmar behöver små avbrott. Kvällens roligaste stund var när Harrison Ford presenterade kategorin filmklippning. Han läste då upp kritiken mot klippningen i Blade Runner, som inte direkt var nådig.
Jag håller dock inte med panelen om att det var en av de sämre galorna. För det nya formatet innebar även att de nominerade hade blivit instruerade att inte bara gå upp och rabbla namn när de vann, utan även berätta en historia eller liknande. Dessa instruktioner ledde till att vi faktiskt bjöds på bättre tal än någonsin.
De bästa talen
En mycket överraskad Emerald Fennel, som vann för bästa originalmanus med Promising Young Woman, sa att hon länge hade drömt om denna stund. I de tidigaste versionerna av denna dröm var Zack Morris (Mark-Paul Gosselar) från Pang i plugget hennes mycket stöttande man. Jag är jämngammal med Fennel och fick mig ett gott skratt åt denna rätt så obskyra referens.
Yuh-Jung Youn vann en Oscar för bästa kvinnliga biroll för sin roll i "Minari". Hennes engelska är lite knackig. Hon var så nervös att hon knappt kunde få fram orden i början. När hon väl fann orden bjöd hon på ett av kvällens bästa tacktal i vilket hon bland annat, på ett väldigt ödmjukt sätt, fastställde att hon inte tycker att skådespeleri är något det går att tävla i. Sedan tackade hon sina söner, som ”tvingade” henne att jobba, en kommentar som belönades med skratt.
Det fanns även utrymme för politiska budskap. Travon Free, en av producenterna bakom Two Distant Strangers, årets vinnare av bästa kortfilm, höjde sin röst mot polisvåld i USA. Detta är väldigt relevant för filmen, som handlar om en man som har fastnat i en tidsslinga i vilken han måste återuppleva en dödlig konfrontation med en polis. Statistiken Free presenterar, att tre människor om dagen blir dödade av poliser i USA, är skrämmande.
Nattens i särklass bästa tacktal levererades av Thomas Vinterberg, som vann en Oscar för En runda till i kategorin bästa icke-engelskspråkiga film. Vinterberg uppmuntrades av sin dotter, Ida, att göra En runda till. Hon skulle spela en av rollerna i filmen. Hon dog i en olycka i början av produktionen. Vinterberg talade öppenhjärtligt om detta i sitt tacktal, vilket nog inte lämnade någon oberörd.
Rätt filmer vann
I min krönika inför Oscarsgalan gnällde jag en del på alla filmer baserade på verkliga människors liv som var nominerade i år. En del av filmerna kanske berättar historier som är viktiga att berättas. Mitt problem är att det är rätt tråkiga filmer. Jag är därför rätt nöjd med att dessa filmer inte snodde statyetter från filmer som var bättre. Mank, som inte kan sägas berätta något särskilt viktigt, var nominerad i tio kategorier. Den vann i kategorierna scenografi och foto. Dessa kategorier kan jag tycka att den förtjänade att vinna.
Kvällens stora vinnare blev istället Nomadland. Filmen om moderna nomader i pensionsålder kammade välförtjänt hem statyetter i kategorierna regi, film och bästa kvinnliga skådespelare.
Min personliga favorit på årets Oscarsgala var Promising Young Woman, Emerald Fennels mörkt komiska hämndhistoria. Det är en bitvis lite knasig film, då de komiska elementen får en att sätta skrattet i halsen. Akademin (Oscarsgalans jury) är sällan välvilligt inställda till knasiga filmer. Därför är jag väldigt glad att Promising Young Woman vann för bästa originalmanus.
Yuh-Jung Youn vann alltså för bästa kvinnliga biroll i Minari. Det är ett kärleksfullt porträtt av en mormor som varken kan bidra med att laga mat eller disciplinera de små barnen, men som ändå blir den hårt pressade familjens varma bultande hjärta. Jag trodde det var för mycket att hoppas att den lilla koreanska mormodern skulle vinna denna kategori. Men det var det alltså inte.
Natten avslutades med lite av en skräll. Anthony Hopkins vann Oscarn för bästa manliga huvudroll, för sitt porträtt som en dement man i The Father. Det är en omskakade film där vi får uppleva hur fragmentarisk och förvirrande tillvaron är för de som lever med demens. Hopkins, 83 år gammal, blir därmed den äldsta att vinna denna kategori. Vi fick dock inte höra något tal från Hopkins, som inte närvarade på galan.
MER LÄSNING: Alla vinnare på Oscarsgalan 2021!
Nöjda?
Även om Oscarsgalan kanske var lite tråkig i år, kan jag inte minnas att jag har varit så här nöjd. Talen var bättre än någonsin och rätt filmer vann. Men det är alltså vad jag tycker.
Vad tycker ni?
Kommentera gärna på Facebook!