Josefin Neldén om The Head: ”Jag är inte lika kylig som min karaktär”
Berättar om produktionen, framtida projekt och manusdrömmarna
Filmtopp har intervjuat den flerfaldigt Guldbaggenominerade Josefin Neldén, ständigt aktuell och just nu än mer så i och med Viaplays andra säsong av serien The Head. Hon berättar om de häftiga inspelningsplatserna, får placera sig på en skala mellan indie och folklig – och avslöjar vad hon vill utforska härnäst inom filmbranschen.
Filmtopp beskriver The Heads första och andra säsong som ”ljuvligt nervkittlande paranoia” och säsong två hade premiär på Viaplay den 5 mars. Vi tog ett snack med Josefin Neldén som äntrade ensemblen i den andra säsongen som karaktären Amy.
– Båda The Heads säsongerna har en väldigt kittlande och spännande grundidé. Vad händer egentligen när ganska vanliga människor utsätts för något extremt på en isolerad, utsatt plats och vad händer då med det mänskliga psyket? Ännu intressantare blir det när det inte finns något polisväsende i närheten som kan styra upp situationen och karaktärerna tvingas ta svåra beslut själva. Hur påverkar det vårt beslutsfattande? Det lockade mig, säger Josefin Neldén till Filmtopp.
Hon fortsätter:
– Dessutom gillar jag att serien har en Agatha Christie-plot, på ett sätt. Om än något blodigare på sina håll [skrattar]. Jag lockades också av att båda säsongerna har en internationell cast där folks språk och dialekter får skina igenom.
Om bästa minnet från inspelningen
Serien spelades in på Teneriffa och Madrid. Josefin berättar om de imponerande scenerierna.
– Tempot var högt med mycket jobb när vi spelade in mellan mitten av maj och månadsskiftet juli och augusti i fjol. Vi spelade in på Teneriffa och i Madrid tillsammans med ett otroligt team och fick besöka många roliga locations. Bland annat ett stort containerfartyg och en, som det kallas, bostadsrigg, som påminner om en oljerigg.
– I Madrid spelade vi in i ett rejält studiobygge där vi bland annat gjorde labbscenerna och många delar av inomhusscenerna, som korridorerna och hytterna, för att ge filmteamet mer plats än vad de hade på fartyget och riggen. En kul detalj är att den som sett första och andra säsongen säkert märkt att det är många och långa tagningar som följer karaktärer längst långa korridorer. En del av dessa scener är faktiskt klippta mellan två olika platser – riggen och studion! Sömlösheten visar vilket detaljrikt bygge man har skapat.
Det får man verkligen säga för det märkte jag inte av alls.
– Inte jag heller när jag såg säsong ett! Studioinspelningarna i Madrid gjordes faktiskt allra sist och jag tror att jag talar för alla i ensemblen när jag säger att vi blev lite förvirrade när vi kom dit. Det kändes nästan som att vi var tillbaka på Teneriffa där vi spelade in de andra bitarna.
Vad sticker ut som det enskilt bästa minnet från inspelningen?
– Jag tycker att det mest fantastiska var när vi spelade in på containerfartyget. Vi hade några dagar när vi var ute på havet och filmade och i den situationen tänkte jag: ”Hur ofta får man tillträde till bryggan på ett stort containerfartyg och kan se hela Teneriffa i nattskrud?” Det var helt otroligt.
Hur hade du själv betett dig i en liknande situation – som din karaktär eller helt annorlunda?
– Jag är inte lika kylig som min karaktär. Det hade varit betydligt mer emotion som skulle pytsa ut [skrattar].
Folkkär eller indie?
Många skådespelare brukar säga att de har svårt för att se produktioner som de själva har medverkat i, men samtidigt är det en del av jobbet. Josefine har en mer avslappnad inställning till det hela.
– Jag tycker generellt att det är väldigt kul att se projekt som jag varit med i. Kanske framför allt inte för att se min egen medverkan även om det inte är något jag aktar mig för, men för att det är både lärorikt och intressant att ta del av det färdiga resultatet när man följt en produktion så länge. Från manusstadiet, genom inspelningen – och sedan att få se vad som blev av allt på andra sidan klipprummet. Bortsett från The Head var den senaste produktionen jag tittade på Försvunna människor.
Psykos i Stockholm, Vår tid är nu, Känn ingen sorg och flera Guldbaggenomineringar. Var placerar du dig egentligen på skalan mellan indie och folklig?
– Oj! Jag skulle nog säga att Vår tid är nu har bidragit till någon sorts folklighet. Det märker jag faktiskt av varje vecka. Senast när jag var på vårdcentralen så började jag snacka Vår tid är nu med sjuksköterskan! Så det är svårt att säga någonting annat. Sen går jag inte runt och känner mig folklig – jag vill nog känna mig mer indie än vad jag kanske är i så fall.
Josefine berättar om sina manusdrömmar
Närmast för Josefin Neldén är inspelningen av den politiska thrillerserien "Doktrinen" som filmas i Göteborg. VI frågar henne om det finns något hon skulle vilja göra i filmvärlden utöver skådespel.
– Parallellt med skådespeleriet håller jag faktiskt på och försöker utveckla olika projekt. Det finns definitivt manusdrömmar. Jag har förstått längst vägen att det är mycket svårare än man kanske kan tro, men jag har några idéer i rullning! Det har dessutom blivit ett bra sätt att mejsla ut roller som jag verkligen skulle vilja testa på så det är kul att driva och försöka göra verklighet av det.
Vad finns det för genrer som du vill utforska härnäst?
– Komedi är absolut en sådan genre. Sen skulle det vara väldigt roligt att någon gång göra en musikalfilm. Det är absolut inte en genre där jag självklart kan se mig själv i en roll men just därför vore det kul att testa – även om det nog aldrig kommer att hända. Men det är spännande med ytterligheter.
Det är inte så att du knåpar på ett musikalmanus nu då?
– Absolut inte [skrattar]. Nämen, komedi är nog det jag på riktigt skulle tycka vara kul att få testa på härnäst!
Med det tackar vi Josefin Neldén för pratstunden. "The Head" säsong 2 finns nu att streama i sin helhet på Viaplay.