Dröm vidare.

Dröm vidare (2017)

• 1 tim 32 min
Uppdaterad 16 mars 2022 kl. 14:03 | Publicerad 01 februari 2017 kl. 16:02

Underhållande svensk diskbänksrealism om identitet

Långfilmsdebutanten Rojda Sekersöz levererar en både gripande och rolig coming of age-historia, om en ung kvinnas kamp med att hitta sig själv och sin rätta plats i samhället. Trots ett stundtals vacklande tempo är det en debut som imponerar. Filmen kvalar in på vår lista med de bästa svenska filmerna 2017.

Rojda Sekersöz
    Johanna Emanuelsson
    Evin Ahmad, Ella Åhman, Gizem Erdogan, Segen Tesfai, Malin Persson m.fl.

Filmen börjar med att den unga kvinnan Mirja (Evin Ahmad) släpps fri från fängelset. Väl utanför grindarna väntar lillasyster (Ella Åhman) och kompisgänget, som alla är fullständigt lyriska över att Mirja är ute. Tillsammans drömmer de om att resa till Montevideo och Sydamerikas varma stränder, bort från Sverige och alla problem. Problemet är att de inte har några pengar.

Väl på plats i den grå och betongrika förorten, där filmen mestadels utspelar sig, målas Mirjas svåra liv upp. Å ena sidan har hon sina kriminella kompisar, som hon älskar men som innebär problem, å andra sidan har hon en ensamstående, svårt sjuk mor som vill att Mirja ska ändra sin livsstil. Mirja själv vet inte riktigt vad hon vill. Hon får jobb på ett hotell, men lyckas ändå inte hålla sig borta från trubbel. Mest av allt vill hon bara känna sig behövd och älskad.

Inledningsvis står filmen och trampar vatten. Första kvarten sitter jag och skruvar på mig i salongen, undrande var historien ska ta vägen. Dock visar det sig snart vara ett stilistiskt knep eftersom små fragment av Mirjas personlighet portioneras ut allteftersom, under olika vändpunkter filmen igenom. En sådan vändpunkt äger rum när Mirja konfronterar sin mor, i en av filmens mest gripande scener, och slutligen får utlopp för sina tvistade känslor.

Fler svenska filmer har vi sammanställt här.

Rojda Sekersöz rör sig säkert bland höghus, kullersten och lekplatser och lyckas iscensätta flera emotionella scener, präglade av tragik samtidigt som de lyckas underhålla. Under de stunder där Mirja samtalar med sin chef på hotellet där hon jobbar, levereras flera one-liners son får biopubliken, inklusive undertecknad, att brista ut i skratt. Framgångsreceptet stavas Evin Ahmad, som lyckas göra Mirja mänsklig genom att hitta rätt ton av humor och värme mitt i all misär. Tillsammans med unga Ella Åhman, som spelar Mirjas trotsiga men djupt osäkra lillasyster, är hon filmens stora utropstecken.

I slutskedet händer det mycket på samma gång. Regin blir här en aning inkonsekvent och tappar fokus, vilket resulterar i att tempot i berättandet vacklar till. Vidare leder detta till att filmens slutkläm inte slår lika hårt som förväntat. Hur som helst återhämtar sig Sekersöz i tid och levererar en oerhört vacker avslutande scen.

Sammantaget är Dröm vidare en debut som lovar gott inför framtiden. Regissören Rojda Sekersöz har skapat ett skickligt karaktärsporträtt om en människa på glid utanför samhällets ramar och dennes resa mot att försonas med sig själv. Här presenteras kollisionen mellan omgivningens förväntningar kontra egna mål och drömmar på ett fräscht och underhållande sätt som känns ytterst aktuellt idag.