Intervju: stjärnorna om Familjen Bridgerton
Phoebe Dynevor, Jonathan Bailey och Nicola Coughlan om Netflixsuccén.
"Familjen Bridgerton" är ett hippt och fräckt kostymdrama med närmast sagolika inslag. Filmtopps Axel Diedrichs har intervjuat frontpersonerna om serien som tagit världen med storm.
Serien tar oss tillbaka till 1810-talet i Londons utkant där den mäktiga familjen Bridgerton härjar. De är inte bara kända för att ha gott om pengar i fickan; framförallt är det deras vackra kvinnor som ger dem rubriker i Lady Whistledowns skvallertidning. Rampljuset sätter stor press på familjens äldsta syster Daphne, som blir utvald till säsongens vackraste kvinna av självaste drottningen. Hon måste nu slåss mot rikets andra kvinnor om att hitta bästa möjliga friare. Detta banar förstås väg för ett stort spel bakom kulisserna. Men kan Daphne låta bli att inte styras av sina egna känslor i sökandet på den perfekta mannen?
Familjen Bridgerton bygger på böcker av författaren Julia Quinn och produceras av Shondaland (Grey's Anatomy, Scandal). Den befinner sig just nu högst upp på Netflix internationella topplistor. Filmtopps Axel Diedrichs fick prata med huvudrollsinnehavaren Phoebe Dynevor som spelar Daphne, Jonathan Bailey som agerar Daphnes bror Anthony i jakt på hennes nya fästman, och Nicola Coughlan som spelar Penelope, en av de yngsta i den närstående familjen Featherington.
"Folk vill se någonting annorlunda."
På sistone har vi sett allt fler humoristiska och ungdomliga kostymdramer, som biofilmen "Emma", "The Great" på HBO och nu Netflix "Familjen Bridgerton". Nicola försöker bena ut hur det kommer sig:
– Det har varit en lång period där vi sett underbara kostymdramer, men hela poängen med konst är att bryta barriärer och göra sånt som inte gjorts förut. Bridgerton följer reglerna på ett sätt och kastar omkull dem på ett annat. Eftersom böckerna inte är så gamla hade vi en annan kreativ frihet än om du skulle göra Stolthet och fördom, och tillsammans med Shondaland ställde vi oss frågan "varför kan vi inte göra den här världen som vi vill?". Folk vill inte se samma sak gång på gång.
Det verkar vara av yttersta vikt för karaktärerna att upprätthålla en fasad.
– De har egentligen samma svårigheter som vi har i dag, bara att de är paketerade annorlunda. I dag håller vi uppe en fasad på Instagram med höjdpunkter från våra liv. Bridgerton visar det fula bakom att hålla uppe fasaden, men den faller enkelt isär, säger Nicola.
Inledningsvis är det kanske inte så många som lägger märke till Penelope, men med seriens gång växer hon till att bli en allt större spindel i nätet.
– Penelope är väldigt smart och när folk tror att hon bara läser böcker, tänker hon på helt andra saker. Men hon tror även att hon kan hantera precis allting – men hon är inte så vuxen som hon tror. Jag hoppas att vi får göra mer av serien för det finns så mycket mer av Penelope som är intressant.
"De bästa kostymdramer reflekterar samhället vi lever i idag."
Vilda sexscener, svordomar och en modernare lekfullhet får "Familjen Bridgerton" att sticka ut från genrens annars så pryda alster.
– Jag tycker att serien lyckas skapa sin egna subgenre, jag skulle kalla den "romdram". En mix av perioddrama och romantik, som firas på ett sätt vi inte är vana vid att se i modern kultur. Romantik får heller inte den respekt den förtjänar nuförtiden. Sexualitet gör oss på sätt och vis till de vi är och därför är det ett oerhört viktigt ämne att prata om. Det gör perioddramer så spännande eftersom karaktärerna ofta hålls tillbaka, om det så är på grund av deras sexuella läggningar eller klasser i samhället, säger Jonathan.
Men trots att serien utspelar sig under tidigt 1800-tal menar Phoebe att den är högst relevant för vår samtid:
– Jag älskar kostymdramer och jag tror att de bästa är de som reflekterar det samhälle vi lever i idag, utan att knäppa en på näsan. Bridgerton kastar ljus på aktuella ämnen och teman, som patriarkatet och kvinnors nedtryckning, i ett format som inte är för tungt att smälta. Serien är väldigt lekfull, modern och spännande.
"Jag hade velat vara en man."
Om ni levde i Bridgerton-världen, vad skulle ni göra mellan allt smidande av planer, lögnande och festande?
Jonathan: Festa! Nej, jag skulle vara motsatsen till mjölkbudet och ta alla Whistledowns artiklar och göra papier-maché-kollage av dem! Jag tror att folket hade mått bättre av det. Okej, på riktigt... jag skulle rida ute på landet och njuta av den ytliga sidan i det livet. Sen skulle jag vilja vara psykolog åt alla i familjen Bridgerton under en halvtimme eller så och bara hjälpa dem. Den bristande kommunikationen är så typisk för karaktärerna i serien.
Phoebe: Hade de ens såna på den tiden?
Jonathan: Nej, jag tror inte det. Män pratade nog bara om kvinnor, sprit och jakt.
Phoebe: När du ställde den frågan Axel, så tänkte jag direkt att det är väldigt sorgligt, för det fanns inte mycket kvinnor kunde göra på den tiden och komma undan med utan att få skämmas. Frågan är svår att svara på och det är förmodligen just därför som jag inte skulle vilja leva under 1800-talet. Jag måste nog säga att jag hade velat vara en man och resa någonstans. Till Grekland. Även om båtresan skulle vara lång och händelselös.
Jonathan: Jag skulle nog också vilja hänga med Lady Dunbry, hon verkar cool. Ett av mina favoritögonblick är framåt slutet på säsongen när hon bjuder över Daphne till festen och alla kvinnor blir sig själva. Det älskar jag med serien, att allting sker under jorden där det finns luckor när alla kan vara sig själva. Det gör i sin tur Bridgerton sexig, att någon när som helst kan öppna en dörr och se något som någon annan inte borde göra.
Filmtopp tackar för intervjun och önskar seriens medverkande fortsatt lycka. Hela den första säsongen av "Familjen Bridgerton" finns nu att se på Netflix.
För fler intervjuer --> Scrolla vidare!