Intervju: Helikopterrånet får Ardalan Esmaili att ”nypa sig i armen”
”Kommer se någonting som man aldrig sett tidigare.”
I en stor intervju med Filmtopp djupdyker Ardalan Esmaili i upplevelsen av att spela in Netflix-satsningen "Helikopterrånet".
Helikopterrånet var en dröm som gick i uppfyllelse för Ardalan Esmaili
En av årets största svenska seriesatsningar, Helikopterrånet, finns nu att streama på Netflix. I den Ronnie Sandahl-skapade miniserien, med regi av Daniél Espinosa, dramatiseras det mytomspunna helikopterrånet från 2009, då en helikopter landade på taket till en värdedepå i Västberga och rånarna lämnade platsen med nästan 40 miljoner kronor.
Inför premiären fick Filmtopp möjligheten att sätta sig ned med en av Sveriges största stjärnor just nu, Ardalan Esmaili, för ett samtal om serien. Vid sidan av Mahmut Suvakci är det Esmaili som spelar seriens största roll – och han gör det med bravur.
Esmaili står för en av karriärens mest imponerande insatser i Helikopterrånet och för Filmtopp öppnar han upp om sin medverkan i serien, känslan av att få jobba med sin drömregissör och att skapa något originellt i myllret av filmer och serier på streamingmarknaden.
Kemin med Mahmut Suvakci öppnade dörren till drömprojektet
Vad var det som lockade med projektet och karaktären?
– Projektet lockade mig innan jag ens hade läst någonting. När jag hörde att Helikopterrånet hade skrivits av Ronnie Sandahl och att Daniél Espinosa skulle regissera, så fanns det ingen tvekan i mig om att jag ville vara en del av det. Sen var frågan, hur ska jag bli en del av det här? Hur ska jag komma in?
”Det fanns ingen tvekan
i mig om att jag ville
vara en del av det.”
Det var alltså du som jagade uppdraget och inte tvärtom?
– Ja, på sätt och vis. Grejen är att jag hade tur. Jag och Mahmut Suvakci har blivit nära vänner och vi hade blivit det innan det här projektet. Vi är jättenära vänner med varandra. Och han känner Daniél. Så min närmsta ingång var ju där, men det fanns inget sätt Mahmut kunde hjälpa mig egentligen, minns Ardalan.
Han fortsätter:
– Jag var tvungen att komma in och provfilma. Och Daniél, det är viktigt för honom att se att allting funkar, karaktärerna, rätt skådespelare för rätt roll, så jag fick en klassisk provfilmning.
Mahmut var alltså redan castad då?
– Exakt. Jag vet att Daniél ville ha honom. Han tänkte på honom, tror jag, när han bestämde sig för att göra Helikopterrånet. Då visste han att han ville ha Mahmut. Så Mahmut var mitt motspel [under provfilmningen]. Vi hade umgåtts jättemycket, så vi hade den naturliga kemin, så att säga.
Nyper sig fortfarande i armen efter att ha fått jobba med Daniél Espinosa
Möjligheten att få jobba med Daniél Espinosa var en dröm enligt Ardalan Esmaili. Och den vägde extra tungt eftersom han trodde chansen gått förlorad, i och med Espinosas avstickare till Hollywood.
Visst har du inte jobbat med Daniél innan?
– Nej, det har varit en dröm att göra det. Jag trodde aldrig att det skulle hända, för han försvann från oss. Han åkte i väg. USA såg hans storhet, så klart. Så jag trodde aldrig att den dagen skulle komma. När jag hörde att han skulle komma tillbaka, då var det: ”Fan, jag måste få göra det här”, säger Ardalan. Ibland får jag nypa mig själv i armen fortfarande, för att det hände och blev av.
”Ibland får jag nypa
mig själv i armen.”
Helikopterrånet bjuder på ett banbrytande tv-serieavsnitt
En av säsongens höjdpunkter är avsnittet som fokuserar på själva det mytomspunna rånet. Utan att avslöja något om händelserna är det ett avsnitt som sticker ut rejält med sina ambitioner – i både kreativ och hantverksmässig bemärkelse.
För Ardalan var det ögonöppnande att få vara en del av det:
– Det var fascinerande för mig som skådespelare. Det var så noggrant. Så som de var tvungna att noggrant planera, de här rånarna, så var det också för filmteamet och Daniél, tillsammans med fotograf, tillsammans med scenografi, tillsammans med alla avdelningar. Det var också noggrann planering. Allt var så noggrant planerat för att det här skulle bli så bra som möjligt.
Det minutiösa arbetet resulterade i slutändan också i någonting unikt.
– När man tittar på det här avsnittet tror jag att man kommer se någonting som man aldrig kanske har sett tidigare i film. Och det känns fett att vara en del av att det är originellt, att det är ett väldigt unikt avsnitt. Vi har sett andra filmer utspela sig i realtid, men det här är en sån komplicerad grej att utföra i realtid.
”När man tittar på det här
avsnittet tror jag man
kommer se någonting som
man aldrig kanske sett
tidigare.”
Att avsnittet utspelar sig i realtid adderar dessutom ännu en dimension, menar Ardalan.
– När man jobbar i realtid så går det inte att ljuga. Det går inte att klippa sig förbi och göra det vackert, eller göra det fartfyllt eller action. Jag tror att det är ett så smart grepp för det ökar också stressen på riktigt. Istället för att man, i klipprummet och med musik, skapar en fejkad stress, så blir stressen riktig. Det är du, det är din egen kropp, som börjar reglera din puls.
En ny typ av respekt för rånare
Att spela in avsnittet med själva kuppen och allt arbete – både i research och under inspelningen – som det krävde har gett Ardalan Esmaili en ny typ av respekt för vad det faktiskt innebär att vara en rånare på den nivån.
– Att vara rånare, det är inte det enklaste. Det är inte en genväg i livet, det är ganska tufft. Att döda någon kan vara en genväg, men att göra ett planerat rån på den här nivån, det är inte en genväg. Det är hårt arbete och det krävs kunskap, det krävs intelligens, det krävs mod, men det krävs också ett hantverksarbete, kunskap kring hantverk.
En serie om överlevnad och vänskap
Huvudfokuset i "Helikopterrånet" avslöjas av miniseriens titel, men på ett djupare plan handlar den om mycket mer än bara en spektakulär rånkupp. För Ardalan är det här en berättelse om komplexa människor i en komplex värld.
– [Serien] handlar om väldigt komplexa människor som försöker röra sig i en väldigt komplex värld som inte alltid är så rättvis, där deras förväntningar och deras drömmar kanske inte blev som de skulle, och de har försökt hitta andra sätt att överleva på. Så i grund och botten tycker jag att den här serien handlar om överlevnad.
”I grund och botten tycker
jag att den här serien
handlar om överlevnad.”
Ardalan stryker också under att det är ”en serie om familj, om vänskap”, vilket inte minst framkommer tydligt i samspelet mellan honom och Suvakci, som är en av seriens främsta styrkor.
”Just nu har jag tagit ett steg tillbaka”
Ardalan Esmaili har några intensiva år i ryggen. Bara under 2024 har vi kunnat se honom i tv-serien I dina händer och långfilmen Jakt, utöver Helikopterrånet. Strax efter årsskiftet får vi dessutom se honom i den internationella satsningen Lockerbie: A Search for Truth, med Colin Firth i en av huvudrollerna. Jättemycket mer (han har en ytterligare färdiginspelad produktion som väntar på premiär) lär vi inte få se honom i den närmaste tiden.
– Just nu har jag tagit ett steg tillbaka och ska fundera på vad mitt nästa steg blir. Jag har inget jobb inbokat just nu, säger Ardalan om framtiden.
Har du något drömprojekt eller karriärmål?
– Det där har förändrats med tiden. Någon gång kanske det var att göra Hollywood, någon gång var det att göra en storproduktion.
I dag menar Esmaili prioriteringen är att jobba med rätt typer av personer och projekt, snarare än var de projekten ska ta honom härnäst.
– För mig har det kokat ner till att jag vill jobba med projekt och människor som är smarta, intelligenta, som kan utmana mig konstnärligt och där jag kan ha kul.
”Jag vill jobba med projekt
och människor som är
smarta, intelligenta, som kan
utmana mig konstnärligt,
och där jag kan ha kul.”
Ardalan har ett konkret exempel på vad han menar:
– Helikopterrånet var det för mig. Det var Cadillac, det finaste liksom. De här projekten som Helikopterrånet, de växer verkligen inte på träd. Man har tur om man får uppleva en sån process en gång i sitt liv som skådespelare.
Filmtopp tackar Ardalan Esmaili för ett mycket givande samtal. Samtliga åtta avsnitt av "Helikopterrånet" med Ardalan Esmaili finns nu att streama på Netflix.