EXKLUSIVT: Lisa Langseth och Björn Mosten om Kärlek & Anarki
“Det är fan märkligt att se sig själv i en serie på Netflix.”
“Kärlek & Anarki” är Sveriges andra Netflix-original. Komediserien har mottagits med med öppna armar och seglat rakt upp i streamingjättens topplista med svenskarnas favoriter. Filmtopp har snackat med skaparen Lisa Langseth och huvudrollsinnehavaren Björn Mosten om succén.
Med tre långfilmer under bältet har Lisa Langseth snabbt blivit en av Sveriges mest kritikerrosade regissörer. Med debuten Till det som är vackert (2010) kammade hon hem Guldbaggen för Bästa manus och med vinsten för Bästa kvinnliga huvudroll cementerades hennes stående följeslagare Alicia Vikander som Sveriges nya stjärnskott.
Tre år senare var det dags igen när Langseth Guldbaggenominerades för sin andra film Hotell (2013) och 2017 nominerades hennes stjärnspäckade drama Euphoria till Bästa nordiska film på Göteborg Film Festival.
Nu är Lisa Langseth aktuell med sin första serie Kärlek & Anarki, som snabbt har blivit en av svenskarnas nya Netflix-favorit. För första gången står inte Vikander framför kameran utan istället ser vi Ida Engvoll och Björn Mosten.
Kärlek & Anarki handlar om gifta Sofie (Engvoll), som ska modernisera ett bokförlag och förbereda det för litteraturens digitala fortsättning. Där träffar hon den unge IT-teknikern Max (Mosten) och tillsammans inleder de en flirtig lek. Men, som man säger, ger man sig in i leken får man leken tåla.
För serien har Björn Mosten lagt sina IT-studier åt sidan för att göra sin livs första skådespelarinsats.
– Initialt trodde jag att nakenscenerna skulle vara den största utmaningen, men det mest utmanande visade sig vara att förmedla diffusa känslor med bara ett ansiktsuttryck eller en blick, säger Björn.
Sett till att du inte ens har sysslat med teater tidigare, hur fick du rollen?
– Jag har sedan några år tillbaka sökt och provfilmat för några projekt, sen så kontaktade det här castingbolaget mig eftersom jag provfilmat för dem tidigare. Jag fick samtalet och det lät intressant att testa för rollen, och det flög tydligen.
Är det bara en slump att du läser IT och att Max jobbar som IT-tekniker?
– Det är en helt galen slump faktiskt, säger Lisa. Eller du menar om jag tvingade Björn att börja plugga IT för att få rollen? Nej, det gjorde jag faktiskt inte utan det är en helt vansinnig slump.
Lisa Langseth började nosa på komedigenren redan i “Hotell”, en film som hon beskriver som seriens avstamp.
– Hotell har ett väldigt allvarligt grundtema, men jobbar mycket med humor som en förlösande kraft. När jag hittade på Kärlek & Anarki ville jag på samma vis kommentera vår samtid på ett sätt som man blir glad av. Det är en otroligt mörk och avancerad tid som vi lever i och jag tyckte att det fanns något lustfyllt i att gestalta den med humor så att man istället kan skratta åt den. Alla mina projekt handlar om frihet på olika sätt och i dag är frihetsbegreppet väldigt uppslukat av marknaden, och vi tror på något sätt att vi ska bli fria genom att stirra i våra mobiler. Därmed var fanns det en tankemässig och livslustmässig känsla i att låta två vuxna människor leka i nuet och hitta på sina egna spelregler för vad man får och inte får göra.
"Dagens mänsklighet är känslomässigt störd"
Genomgående i seriens manus vävs det in komplexa frågor om vår samtid. Ibland med en känsla av närmast hopplöshet, som när Reine Brynolfssons karaktär Friedrich uppgivet konstaterar bristen på medmänsklighet. Jag frågar Lisa om hur hon ser på det hela.
– Det står jävligt illa till med dagens medmänsklighet skulle jag säga. Det är uppenbart. Jag tror att dagens mänsklighet är känslomässigt störd. Det är också därför det har varit roligt att låta två personer uppfinna en så pass barnslig lek, att det finns något rent i den här barnsligheten till skillnad från vår tids vuxenheten där vi har så otroligt stora idéer om vad vi ska och inte ska göra och är väldigt snabba med att döma varandra. Jag har jobbat mycket med att man liksom ska känna någonting för alla seriens karaktärer. Att de inte ska vara onda eller goda, utan både och, precis som oss människor.
Jag upplever att serien också kommenterar bristen på ideologier, att psykofarmaka ska vara den snabbast lösning på allt, att allt ska effektiviseras och att vi ska få ut så mycket som möjligt av oss människor som produkter. Sedan har vi också krocken mellan synsätten på kultur. Hur ska kultur säljas och definieras? Som kulturarbetare, anser ni att kultursverige går i rätt riktning?
– Tack, tack, tack för att du ser dessa teman! Om kulturen tar rätt riktning? Nja, det vet jag inte. Men jag vet inte heller exakt vilken riktning den ska ta. Det är en jättesvår tid och mycket av det som diskuteras på förlaget i serien är om vi ska gå tillbaka till någon gammaldags kultursyn som Friedrich representerar eller om vi, som Denise pratar om, ska ta steget ännu längre och bli ännu mera samhällsbildande. Eller ska vi göra som Sofie som bara bryr sig om cashen och att kränga kulturen? De här tre olika delarna kan representera olika delar av kulturlivet, inklusive filmvärlden. Jag tyckte att det var intressant att använda ett förlag som en spelplan för de här frågeställningarna som jag även kan se inom filmen, som distributionsfrågan och hur den sitter ihop med digitaliseringen. Det här är utmaningar som kulturen aldrig har stått inför någonsin tidigare. Det enda jag tror säkert, det är att man måste värna om kulturens frihet. Sen hur man ska göra det och på vilket sätt, det är en annan fråga, men jag tycker verkligen att kreatörers röst måste få vara fri.
"Jag har gått banans med den engelska översättningen"
“Kärlek & Anarki” har dubbats till flera olika språk. En process som kanske inte är helt enkel för en filmskapare att hålla koll på och som en skådespelare helt enkelt bara måste finna sig i.
LISA: Jag har gått bananas med den engelska översättningen, säger Lisa. Min man är översättare så jag har suttit hemma och gått igenom varenda mening som sägs i serien på engelska. Men sen fick jag släppa på kontrollbehovet eftersom jag inte kan de andra språken.
BJÖRN: Jag har faktiskt inte ens tänkt på att gå in och kolla på det. Jag har inte haft någonting med översättningen att göra och jag skulle nog bli rätt frustrerad över att gå igenom varenda mening. Kanske därför som jag har undvikit det lite. Eller så gillar jag inte han som gestaltar mig.
Att Björn inte har spanat in sig på själv tyska säger kanske något om hur han är som person. När jag frågar om han har sett något av serien blir det tydligt att han ännu inte har vant sig vid att stå i rampljuset.
– Det är jättemärkligt att se sig själv faktiskt. Ännu svårare att kunna bedöma sin egna insats. Jag har mest kunnat se på de delar av produktionen som jag inte har haft någonting att göra med. Som fotot, färgläggning och musiksättning. De delarna är riktigt bra, men de som jag själv är med i… Det är fan märkligt att se sig själv i en serie på Netflix.
– Det var så roligt när du skulle titta, kommenterar Lisa. De berättade för mig innan när du och Ida skulle se serien så jag väntade nervöst och undrade hur du skulle ta det. Så fick jag ett SMS “Det är bra musik”. Det är ganska stort av en debuterande skådespelare att stå över sig själv på det viset.
För alla där ute som hoppas på att en andra säsong av “Kärlek & Anarki” är seriens framtid än så länge oviss. Björn menar att han ska återgå till sina studier tills det “kommer något nytt” och Lisa att hon inte har några bekräftade projekt för stunden. Men sett till hur populär serien har blivit så är det kanske inte omöjligt att vi får se en fortsättning framöver.