Regissören Alain Darborg om Netflix-filmen Red Dot

Regissören Alain Darborg om Netflix-filmen Red Dot

  • Netflix
Axel Diedrichs
22 februari 2021 kl. 11:27

"Netflix öppnar upp för den här typen av svensk film."

Alain Darborg, som regisserat "Jönssonligan – Den perfekta stöten" och Viaplay-serien "Alex", fick äran att göra Netflix allra första svenska långfilm. "Red Dot" är en överlevnadsthriller som äger rum i fjällen när ett par plötsligt upptäcker en laserprick på deras tält. I en intervju med Filmtopps Axel Diedrichs berättar Alain om resan han gjort med filmen: från att stå mellan jobb och surra idéer med manuskollegan Per Dickson, till att få fria tyglar av streamingtjänsten och ge en internationell publik vad han själv kallar en käftsmäll.

MER LÄSNING:

Anastasios Soulis och Nanna Blondell om Red Dot

Recension – Red Dot

I "Red Dot" ser vi Anastasios Soulis och Nanna Blondell som det unga paret David och Nadja. Med ambitionen att lindra deras relation som smärtar allt mer, åker de iväg på en resa högt upp i ett snöigt och vackert Sverige. Men när en röd laserprick uppenbarar sig på deras tält, förvandlas deras nyfunna sinnesro under norrskenet till en intensiv kamp om överlevnad. 

Hur uppstod idén om den röda laserpricken?

– Det är en lång story, men den har funnits i mitt huvud och skrämt mig sedan Lasermannen härjade på nittiotalet. Jag har använt laserpekaren i flera kortfilmer, men det var först när jag fjällvandrade med min tjej som idén till just Red Dot föddes. Jag tänkte att laserpekaren skulle vara skitläskig där ute. När jag ett halvår senare gick runt på stan arbetslös och miserabel träffade jag min kompis Per Dickson som var i samma sits. Vi undrade vad vi skulle göra och då började vi arbeta på den här idén. SF Studios gillade vårt manus och när Netflix kopplades på blev det en film, säger Alain

Tycker du att det görs för få svenska high concept-filmer?

– Det görs inte jättemånga men med Netflix, Viaplay och Amazon öppnar det upp mer för den typen av film. Det har kanske inte funnits någon marknad för det innan. 

Beror det på ekonomiska skäl? 

– Jag tror det. Vi försökte få Red Dot gjord den vanliga vägen men det var ingen som riktigt vågade satsa på den för de visste inte hur den skulle gå på bio. Netflix menar att de har publik för den här typen av filmer. 

Hur känns det att "Red Dot" nu finns tillgänglig för miljontals prenumeranter? 

– Det är spännande. Jag tycker det är skitcoolt att en svensk liten film går upp i hela världen. 

Det är inte läskigt?

– Lite. Men jag älskar den här filmen. 

"Kreativt bra att vi tvingades pausa inspelningen."

Anastasios Soulis och Nanna Blondell i "Red Dot". Foto: Netflix.
Anastasios Soulis och Nanna Blondell i "Red Dot". Foto: Netflix.

I "Red Dot" är det inte bara människan som är ett hot, utan också själva naturen med sin bitande kyla, isar som spricker och skogens rovdjur. För Alains del var det aldrig ett alternativ att överväga en annan miljö för filmen. 

– Det var alltid fjällen som gällde. Jag och Per tänkte också att folk från andra delar av världen skulle älska att se den sidan av Sverige. Filmen har i all spänning också jättevacker natur. 

Var det lika utmanande att spela in i det klimatet som man kan föreställa sig?

– Herregud, det var riktigt tufft! Fysiskt utmanande för allihopa. Tur att det i slutet av dagen är något så roligt som film vi håller på med.  

Produktionen fick sig en smäll av pandemin och man tvingades avbryta den tjugofem långa dagar inspelningen för att återuppta den vid ett senare skede. Men pausen var inte bara av ondo, menar Alain:

– På ett kreativt sätt var den faktiskt bra. Vi hann klippa det vi hade och se om någonting behövde göras annorlunda när vi kom tillbaka. Det dök upp en del ändringar. Exempelvis skrev vi om scenen med isen och gjorde den längre. 

"Det värsta som kan hända är precis vad som ska hända."

Red Dot på Netflix
Foto: Netflix.

Den som sett "Red Dot" vet att storyn rör sig kvickt framåt och rymmer en hel del oväntade svängar. Alain berättar vad han tycker utgör en bra vändpunkt: 

– Mystiken är väldigt viktig. Jag såg ett TED Talk med J.J. Abrams och han pratade om en Mystery Box han fick som liten och fortfarande inte öppnat. Han menar att så fort han öppnar den så kommer mystiken vara förstörd och den i sig är mycket starkare än vad innehållet kan vara. Jag tänker också alltid att det värsta som kan hända är precis vad som ska hända. Och kan det bli lite värre än så är det bara bra. Kommer vi till en situation där vi inte ens vet själva hur vi ska skriva ur oss den så kommer publiken också att tänka 'hur ska det här gå?'. Då har vi en bra vändpunkt. 

Vilken är den bästa vändpunkten du sett på film? 

– Det finns ju hur många som helst men den i Sjätte sinnet är mindblowing. Fight Clubs är riktigt bra. Likaså Psychos med det man gör mot huvudrollen så tidigt in på filmen. 

Hur tänker du kring filmens användning av flashbacks? Tillbakablickar kan ju komplettera en story på många sätt. 

– Utan att avslöja vad som händer så ger den här filmen känslan av att det man ser inte nödvändigtvis är det man faktiskt ser. Flashbacksen i Red Dot är tänkta att överraska publiken och samtidigt leka med folks fördomar. 

Den blott 86 minuter långa speltiden i "Red Dot" är uppfriskande kort...

– Vi ville göra filmen som en käftsmäll. Publiken ska spänna fast säkerhetsbältet och så slutar filmen där den gör, utan någon avtoning. Jag tänkte på Rocky där det slutar med en frysruta kort efter den stora boxningsmatchen. 

Filmtopp tackar för pratstunden och önskar Alain Darborg fortsatt lycka i karriären. "Red Dot" finns att streama på Netflix.

För fler nyheter --> Scrolla vidare!

 

 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL