”Dune: Prophecy”-skaparens hint om seriens framtid: ”mycket att utforska”
Kan bli fler säsonger om publiken önskar
Filmtopps ”Dune”-expert Eric Diedrichs intervjuar Alison Schapker om ”Dune: Prophecy”. Serieskaparen berättar öppet om arbetet med produktionen och om seriens framtid.
Dune: Prophecy-skaparen: ”Underbart att få sätta detta i rörelse”
Nu går de första två avsnitten av den efterlängtade HBO-serien Dune: Prophecy att streama på Max. Den tar oss till Frank Herberts mytomspunna Dune-universum 10 000 år före händelserna i biofilmerna. Istället för Paul Artreidis och kriget om spiceproduktionen på Arrakis, är det systrarna Valya (Emily Watson) och Tula Harkonnen (Olivia Williams) och deras inflytande på grundandet av Bene Gesserit som står i fokus.
Serien är baserad på Sisterhood of Dune, som är första delen av en boktrilogi skriven av Herberts son Brian Herbert och science fiction-författaren Kevin J. Anderson – duon som i ett tjugotal böcker har fortsatt att expandera Dune-universumet.
Alison Schapker, showrunner för Dune: Prophecy, berättar att det är HBO:s storslagna planer som ligger bakom bokvalet.
– Legendary och HBO, tillsammans med förvaltarna av Herbert-arvet, valde väldigt medvetet denna boktrilogi eftersom den skulle vara en fantastisk grund för en serie. Jag hade nöjet att komma in när den redan låg på bordet och kunde inte föreställa mig en mer spännande plats att börja på. Jag tycker att det var underbart att få sätta detta i rörelse och jag har aldrig träffat ett Dune-fan som inte har velat veta mer om Bene Gesserit och jag hoppas att vi kan belysa några nya aspekter av ordern.
MER LÄSNING: Så bra är ”Dune: Prophecy”
”Det finns så många stunder i böckerna som vi kan ge liv åt och fördjupa vår berättelse med. Nya platser vi kan utforska.”
HBO har tidigare meddelat att Dune: Prophecy är baserad på den första boken i trilogin, men inte att de köpte rättigheterna till hela trilogin. Något som hintar om att serien kan tänkas få fler säsonger än vad som tidigare har kommunicerats. Jag bestämmer mig för att fråga Schapker rakt ut om de kommer att fortsätta att arbeta med serien eller inte.
– Det finns absolut fortfarande mycket att utforska och det är delvis därför vi har valt att använda oss av två olika tidslinjer. En som utspelas i början systerskapet, under Valyas tidiga dagar, om hur hon kommer till makten. En som utspelas trettio år senare när hon är "Mother Superior" och håller på att förverkliga sina stora plan, som har förändrats. Hur svarar hon på en kris som en mogen ledare för systerskapet? Var kommer det att ta oss? Så vi hoppas att folk kommer att titta och att vi får möjligheten att fortsätta att berätta fler historier. Det finns så många stunder i böckerna som vi kan ge liv åt och fördjupa vår berättelse med. Nya platser vi kan utforska, säger Schapker till Filmtopp.
INTERVJU: Emily Watson och Olivia Williams om ”Dune: Prophecy”
”Vi var verkligen ute i kylan och det fanns stunder när det bokstavligen snöade.”
Inför intervjun har jag läst Sisterhood of Dune och sett fyra av sex avsnitt av serien. En av detaljerna som verkligen fick mitt Dune-hjärta att slå volter, var den lilla men underbara detaljen att äntligen visa oss valpäls. Efter kriget mot de tänkande maskinerna är familjen Harkonnen nämligen förpassade till en fruktansvärd isplanet där de lever på att jaga valar och att sälja deras päls. Alison berättar hur det var att ge liv åt den här typen av detaljer:
– När vi tänker på Dune är Arrakis väldigt framträdande i vår fantasi, men det finns egentligen många fascinerande planeter i Dune-universumet. Idén om att familjen Harkonnen har förpassats efter krigen till en otroligt kall, nästan arktisk planet, där den huvudsakliga industrin inte bara är valfångst utan att sälja deras päls, är så mycket Dune för mig. Den noggranna hänsynen till detaljer och hur välgrundat socialt, kulturellt och ekonomiskt varje ställe vi besöker i dess universum är.
Hon fortsätter:
– Det var bara så roligt [att arbeta med]. Vi arbetade med vår produktionsdesigner som byggde några av valarna praktiskt och sedan utvecklade vårt visuella effekt-team denna valfångstby. Det råkade vara som så att när vi spelade in Ungern så var det en väldigt kall vinter, vilket var perfekt. Vi var verkligen ute i kylan och det fanns stunder när det bokstavligen snöade. Detaljen med valpäls var en av mina favoriter att utforska och jag är verkligen glad över att du gillade det.
MER LÄSNING: Allt vi vet om ”Dune: Part Three”
”Det är en tidsperiod när mänskligheten återbygger sig själv efter att nästan ha utrotats i kriget mot de tänkande maskinerna.”
Jag tycker att serien har en fascinerande, nästan anakronistisk känsla över sig i hur ni blandar en sorts medeltida känsla med framtida element, men också detaljer som känns nära vår egen samtid. Att vissa karaktärer bär skinnjackor, går på klubbar där de spelas technomusik. Några sniffar något som ser ut att vara en motsvarighet till kokain, andra rider på hästar.
– Vi var absolut medvetna om att, även om detta utspelas 10 000 år fram i tiden, kulturen skulle ha sina rötter i gamla Terra. Att alla dess människor har tagit sin kultur och all sin historia med sig. Jag tror att vi, precis som du sa, försökte omfamna en sorts medeltida eller antik futurism där man förstår att man befinner sig i en futuristisk framtid, men där det också finns saker som har haft en viss regression, som ger oss en känsla av att vi har backat i utvecklingen i vissa avseenden, berättar Schapker.
Hon fortsätter:
– Det är en tidsperiod när mänskligheten återbygger sig själv efter att nästan ha utrotats i kriget mot de tänkande maskinerna. Därför ville jag att det skulle kännas nytt men ändå tillräckligt bekant för att kännas verkligt. Vi strävade alltid hitta den perfekta balansen, oavsett om det handlar om scenografin eller kostymeringen. Att det inte skulle kännas för artificiellt samtidigt som de skulle inge en känsla av någonting nytt.
Med det tackar vi Alison Schapker för pratstunden. ”Dune: Prophecy” finns att streama på Max.