Intervju: Monky – med Frida Hallgren, Bianca Kronlöf och flera
Den större delen av skådespelarensemblen pratar om svensk films landmärke "Monky".
Den 22:a december har Maria Bloms nya familjefilm Monky premiär. Det är en hjärtevärmande historia om en familj som försöker reparera sig efter att ha förlorat sin enda dotter. I filmen är en av huvudkaraktärerna en liten gibbonapa, som familjen väljer att kalla Monky eftersom deras bortgångne dotter Saga gillade att leka apa.
I filmen ser vi flera bekanta ansikten, inte minst Johan Petersson, Frida Hallgren (just nu bioaktuell med "Solsidan"), Bianca Kronlöf och Ing-Marie Carlsson. De får sällskap av andra meriterade skådespelare, så som Shebly Niavarani (som vi senast kunde se i "All Inclusive") och Sofia Bach. Tomas Åhnstrand från Karatefylla gör här sin långfilmsdebut.
– Jag är väldigt förväntansfull över att få veta vad folk tycker om Monky, säger Tomas.
– Jag blir alldeles varm och uppfylld av filmen och vill att andra ska känna så när de har sett den. Jag står bakom den här produktionen till hundra procent och har svårt att tänka mig att folk skulle kunna tycka illa om Monky, säger Ing-Marie Carlsson.
– Med tanke på de seriösa ämnen Monky tar upp, tror jag att den kommer att leva kvar ett tag. Den kan hjälpa familjer ta sig genom svåra situationer, säger Sofia Bach.
– När jag såg E.T. för första gången "fuckade" den med min hjärna, men jag kände att den pratade till mig. Jag känner en otrolig stolthet eftersom jag tror att Monky kommer att kunna göra likadant för barn idag, säger Shebly Niavarani.
Men "Monky" är inte bara en intressant berättelse, den är även ett avancerat tekniskt exempel. I filmen bekantar vi oss med gibbonapan Monky och gestaltningsmässigt är djuret helt animerat. Detta är första gången den här typen av tekniska bedrift uppnås i Sverige.
– Maria visste att mycket tid skulle gå åt den tekniska biten med apan, så det hjälpte mycket att vi hade två veckors reptid innan inspelningen, säger Ing-Marie Carlsson.
– Jag har velat arbeta med Maria länge, hon jobbar från ett annat håll. Vi har exempelvis använt oss av en typ av clown-teknik, där vi arbetar från noll och improviserar fram vilka våra karaktärer är. Något som är ovanligt när man gör film. Exempelvis har vi döpt våra egna rollfigurer, säger Frida Hallgren.
"High-tech på en helt annan nivå"
Gänget berättar hur det gick till när de spelade mot den animerade apan, som givetvis inte fanns framför dem.
– Maria gjorde ett jättesmart drag och tog in Nina Åkerlund, en fantastisk mimare, som spelade lilla Monky, berättar Ing-Marie Carlsson
– Först spelade vi mot Nina och gav våra reaktioner och i den andra tagningen höll hon i en protoyp lika stor som en apa, så de kunde fånga vårt blickspel. I den tredje tagningen var vi helt utan varken Nina eller prototypen och bara låtsades. Sedan mätte även tekniker ljuset i olika vinklar i 3D, säger Frida Hallgren.
– Jag har jobbat mot green screen tidigare, men det här var high tech på en helt annan nivå i och med hur central apan är, säger Sofia Bach.
Kommer barn att förstå vad filmen handlar om?
– När jag var liten kollade jag helst på filmer som tog sig an stora frågor. Filmer där karaktärerna är som skuggor är som att kolla på reklam. Min favoritfilm som barn handlade om två flickor som adopteras bort och kämpar för att hitta varandra, berättar Bianca Kronlöf.
Har den här typen av film en speciell plats i ert hjärta?
– Verkligen! För mig är det roligt när hela familjen kan se på en film tillsammans, speciellt när den väcker många känslor och öppnar för diskussion efteråt. Det är fängslande när man tar ett allvarligt tema och kapslar in det i en färgstark värld, upphöjd och magisk, säger Frida Hallgren.
– Filmen tar barns känslor på allvar och det är väldigt viktigt. Det står vi för, säger Bianca Kronlöf.
Inspelningen av "Monky" verkar ha varit en av de mest smärtfria för skådespelarna.
– Det låter klyschigt att säga, men det har varit lustfyllt från början till slut och att sedan få se filmen... jag grät flera gånger. Jag är så nöjd, berättar Ing-Marie Carlsson.
– Vi har haft hur kul som helst och om något har gått snett på plats har vi inte märkt av det. Det var en så pass hög professionell nivå på inspelningsteamet, säger Tomas Åhnstrand.
– Manuset och hela gänget är fantastiskt, säger Shebly Niavarani.
Den här typen av film har vanligtvis väldigt tydliga antagonister, som en galen djuruppstoppare eller elak labbprofessor. Saknar ni det i Monky?
– Nej, jag tycker att hotet ligger i frågan kring vem apan är och ifall samhället kommer att kunna acceptera den. I en tidigare manusversion var människorna i byn mycket mer hotfulla mot apan, men jag gillar att vi tog bort det, säger Frida Hallgren.
– Det mest intressanta och berörande är att se hur familjen och främst Frank [sonen i familjen] hanterar förlusten av sin syster och mötet med Monky, säger Shebly Niavarani.
Avslutningsvis tar Frida och Sofia upp varför de tycker att vi ska se "Monky".
– Jag hoppas att familjer får en stund tillsammans och känner att något händer i kroppen, att deras organ byter lite plats, säger Frida Hallgren.
– Oavsett vad man har varit med om tror jag att man kan känna igen sig i filmen. Det hela är gjort med mycket hjärta. Jag tror att publiken kommer ut från salongen lyckligare, säger Sofia Bach.