Intervju: La La Land-kompositören Justin Hurwitz om First Man

Intervju: La La Land-kompositören Justin Hurwitz om First Man

Uppdaterad 14 juli 2021 kl. 10:54 | Publicerad 22 februari 2019 kl. 18:00

Oscarsvinnande kompositören Justin Hurwitz om karriären.

"La La Land", "Whiplash" och nu Oscarsaktuella "First Man". Justin Hurwitz har skrivit musiken till alla tre och har trots sin ringa ålder redan vunnit branschens alla priser och berömmelser. Vi har pratat med honom om hans raketkarriär.

Tre Grammys, två Oscars, tre Golden Globes och en BAFTA. Och allt detta på bara fyra filmer. 34-årige Justin Hurwitz är en av Hollywoods hetaste kompositörer just nu och tillsammans med sin samarbetspartner regissören Damien Chazelle har han tagit världen med storm.

– Jag och Damien gick på Harvard tillsammans och möttes de första veckorna på college när vi båda var 18 år gamla. Vi startade ett band och sedan andra året blev vi rumskompisar. Då började vi prata om filmer och alla filmer vi hoppades kunna göra en dag.

Justin Hurwitz komponerade sin första filmmusik år 2009 till Damien Chazelles regidebut "Guy and Madeline on a Park Bench". En svartvit musikal om en tjej och en kille i Boston som konstant förs samman genom musik.

– Det var faktiskt ett skolprojekt som Damien först skulle skriva som sin avhandling. Men sedan växte den till en långfilm som vi producerade över flera år. Den hamnade på filmfestivaler och den ledde sedan direkt till La La Land.

Visste du alltid att du ville göra filmmusik?

– Jag började komponera musik redan när jag var 10 år och i slutet av gymnasiet började jag fundera på vad jag skulle studera på college och jag älskade att göra musik över allt annat.

Mot slutet av college bestämde sig Justin Hurwitz på allvar för att studera och satsa på filmmusik. Hans intresse för klassisk musik hade han med sig sedan barnsben.

– Jag älskar orkestermusik och växte upp väldigt påverkad av John Williams filmmusik. Hans kompositioner var de som verkligen stod ut och fick mig att fundera på musik. Kompositioner som E.T. stack verkligen ut.

Efter att ha flyttat till Los Angeles efter college hittade Justin Hurwitz inga jobb som filmkompositör. I stället försörjde han sig först som författare.

– Jag skriver inte nu längre utan det var några år då. Jag visste att jag ville bli en filmkompositör men Damien gjorde inga filmer i början, så jag skrev manus till komiska serier som The Simpsons och Simma lugnt, Larry!.

"Jag ville bli en mer dramatisk filmkompositör."

Emma Stone och Ryan Gosling i "La La Land".
Emma Stone och Ryan Gosling i "La La Land". Foto: Nordisk Film.

"La La Land" blev det stora uppmärksammade genombrottet som skulle skjuta Justin Hurwitz till stjärnnivå inom filmmusik.

– Vi arbetade på den filmen i flera år men först ville ingen göra den så vi var tvungna att lägga den på hyllan ett tag och göra "Whiplash" i stället. Sedan kom La La Land tillbaka som ett projekt och vi spenderade flera år till på att faktiskt göra klart den.

På Oscarsgalan 2017 vann Justin Hurwitz två statyetter, en för originalmusik och en för låten "City of Stars" som i filmen framförs av Emma Stone och Ryan Gosling. Efter succén med "La La Land" gick han och Damien Chazelle vidare till nästa projekt, som skulle bjuda på hans första icke-jazzorienterade soundtrack.

– Jag kommer inte från en jazzbakgrund utan växte upp med klassiskt piano. Jag studerade inte jazz eller något sådant utan det var enbart för att det var nödvändigt i Damiens filmer. Därför var jag exalterad över att få göra annorlunda filmmusik. Det var det som jag hela tiden ville göra och även om det var kul med jazz, är det inte den bakgrunden jag har och inte den karriären jag föreställde mig i Hollywood. Jag ville bli en mer dramatisk filmkompositör.

"Damien ville skapa storyboards till musiken"

I "First Man" komponerade Justin Hurwitz musiken till Neil Armstrongs rymdäventyr och fick för första gången jobba mer dramatiskt. Bland annat användes speciella elektroniska instrument som en theremin.

– Jag hade aldrig provat en theremin förut så jag köpte en och lärde mig att spela på den. Jag fick också använda andra gamla instrument som en synthesizer, en vintage från 60-talet där du var tvungen att sätta ihop alla kablarna så det såg ut som en gammal proppväxel.

Hur tar du dig an ett projekt som First Man? Är du med från början eller kommer du in senare och skriver musik till den färdiga filmen?

– Både och. Damien involverar mig tidigt när han börjar förbereda filmen. Jag börjar då arbeta på musiken, vilka kompositioner som ska vara med. Han vill ha musiken involverad innan han började filma. Han vill skapa sin storyboard och tidiga animationer till delar av musiken. Men sedan de intima scenerna hemma hos Neil med familjen väntade vi med tills vi kunde se dem och känna var musiken skulle vara.

Ryan Gosling i "First Man".
Ryan Gosling i "First Man". Foto: Universal Pictures

Med "First Man" vann Justin Hurwitz sin tredje Golden Globe för originalmusiken men filmen nominerades inte till en Oscar. Framöver blir det att komponera musiken till Damien Chazelles nästa film, men vad den ska handla om vill han inte säga mer än att det troligen inte blir en musikal.

– Jag kanske går tillbaka så småningom och gör fler musikaler men just nu hoppas jag få komponera mer vanlig filmmusik ett tag. Som jag gjorde nu med First Man.

Med det tackar vi Justin Hurwitz för pratstunden och hoppas på mer fantastisk musik av honom i framtiden.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL