Intervju: James E. Price om specialeffekterna i Downsizing
Specialeffektsexperten du aldrig hört talas om men vars verk du sett.
James E. Price är mannen bakom specialeffekterna i produktioner som Hook, Australia och Pacific Rim. Hans senaste produktion är Downsizing, den nu Blu-Ray aktuella filmen där Matt Damon krymper sig själv.
Få har hört talas om hans namn men de flesta har sett hans verk. James E. Price är specialeffektsexperten med ett imponerande cv, som inkluderar storfilmer som Hook, Waterworld, Air Force One, Pacific Rim, Australia och nu Blu-Ray aktuella Downsizing som vi tidigare recenserat.
– Jag presenterades för regissören Alexander Payne först under 2009. Han hade året innan skrivit ett manus som han ville göra film av och han hade inte så mycket erfarenhet av digitala specialeffekter. Jag tittade på manuset och gav lite tips. Över åren har vi sedan hållit kontakt.
I Downsizing spelar Matt Damon en man i en värld där möjligheten att krympa människor har utvecklats i syfte att rädda jorden från att förstöras av sopor och överbefolkning. I Alexander Paynes drama krävdes en hel del specialeffekter för att framställa bland andra skådespelarna Matt Damon och Jason Sudeikis som små.
– För att få människor att verka mindre filmade vi dem på väldigt långt avstånd så att de ramades in som små. Men hela processen var lite mer komplicerad än så.
I en specifik scen är Matt Damon normalstor och diskuterar den krympande processen med skådespelaren Jason Sudeikis sittandes på en tändsticksask framför honom. För att få till den önskade effekten krävdes att samma scen spelades in två gånger.
– Vi filmade Matt Damon först med en liten docka framför honom att agera mot. Sedan tog vi måtten för den scenen och förstorade allt 14 gånger. Efter det kunde vi sedan placera kameran långt bort och filma scenen igen mot en green screen med Jason Sudeikis.
För att få objekt att verka större och mindre krävdes specialtillverkad scenografi i flera storlekar. Även hela inspelningsplatser i olika format skapades för att kunna filmas flera gånger och sedan klippas ihop digitalt för att upplevas som en scen.
– Miljön i den lilla världen var en kombination av praktiska och digitala effekter som klipptes ihop. Scenerna som ska utspelas i Norge filmades i Toronto och kombinerades med b-foto som vi tagit på plats i Norge.
Att jobba med specialeffekter är ett krävande arbete och på Downsizing var flera hundra människor och ett dussin företag involverade under en tidsperiod på 21 månader. Arbetet var utmanande jämfört med James E. Prices tidigare produktioner eftersom effekterna i sig skulle framhävas på ett annorlunda sätt.
– Det mest utmanande med att skapa specialeffekterna till Downsizing var att få publiken att inte tänka på dem när de ser filmen. Traditionellt sätt ska specialeffekter vara häpnadsväckande och något som människor lägger märke till. Så var inte fallet här. Effekterna skulle figurera i bakgrunden och bli en naturlig del av historien utan att ta för mycket plats.
James E. Prices första arbete med specialeffekter var på Steven Spielbergs film Hook. Likt Downsizing krävdes också där arbete för att bland annat få Julia Roberts karaktär Tingeling att verka liten bredvid Robin Williams normalstora Peter Pan.
– Jag tänkte faktiskt tillbaka på arbetet på Hook medan jag jobbade på Downsizing. Det som var så intressant med Hook var att jag kunde se hur optiska specialeffekter började kombineras med digitala. Jag satt på första parkett och såg hur utvecklandet av digitala specialeffekter skulle skapa så mycket ny kreativ frihet framöver.
James E. Price är en rutinerad man som har arbetat aktivt inom filmbranschen i snart 30 år. Varje produktion han arbetar med tar han med sig något nytt från.
– Jag är tacksam över att ha fått så stor erfarenhet av att ha arbetat med så många talangfulla människor. Regissörer som Chris Columbus och Tony Scott. Skådespelare som Harrison Ford. För mig var Downsizing en kombination av alla erfarenheter jag erhållit genom åren och en möjlighet att få arbeta med den etablerade och talangfulla filmskaparen Alexander Payne.
Framöver har James E. Price lite olika bollar i luften men inget som är bekräftat än. Han för diskussioner med flera studios men om vad vill han inte säga. Frågan om vilket hans drömprojekt skulle vara roar honom.
– Jag tror precis att jag gjorde det. Att arbeta på en film med bra specialeffekter, som har något viktigt att säga så att du kan vara stolt över meddelandet den vill förmedla och ditt konstnärliga bidrag till det meddelandet. Det är en dröm.