Intervju: Genndy Tartakovsky – Mannen bakom Hotell Transylvanien
Adam Sandler ser gravallvarligt på komik.
Filmtopp har tagit del av en exklusiv intervju med Genndy Tartakovsky, regissören bakom bland annat Hotell Transylvaninen-filmerna. Snart går den tredje filmen upp på bio. Här kan du läsa vad regissören har att säga om sin trilogi.
Alla som har åkt på semester med stora familjen är väl medvetna om gruppresornas små och fina ögonblicken så väl som de hemska, från den pinsamma morfadern till den vresiga lill-kusinen – även om allt är förlåtet i den familjära kärlekens namn. I Hotell Transylvanien 3: En monster semester får vi de samlingen älskvärda monstren från de första två filmerna tackla just denna utmaning, och precis som för oss andra, finner de situationen lite skrämmande och många gånger väldigt komisk. Det blir en riktig monstersemester.
Efter framgångarna med "Hotell Transylvanien" och dess uppföljare, hade inte regissör Genndy Tartakovsky några planer på att återföra monsterna på stora duken igen. Som han själva sade:
– Efter den andra filmen trodde jag att jag var färdig, men sen åkte jag på familjesemester med mina svärföräldrar på ett fartyg och fick idén till Hotell Transylvanien 3. Jag insåg att en kryssning skulle utgöra ett bra scenario att placera monsterfamiljen i. Det var en av de idéer alla föll för på momangen.
Om den första filmens kärnfokus låg på att Dracula skulle acceptera att sin dotter Mavis förälskade sig i en människan, så fortsätter den andra filmen med att berätta om hur Johnny och Mavis brottas med sitt föräldraskap, den tredje filmen inleds med att den legendariska vampyren inte är på sin bästa sida.
– Drac’ är inte allt för glad över att hotellet går bra, han känner sig ensam. Mavis uppfattar honom som stressad, men vad hon inte inser är att han i själva verket är riktigt ensam. När hon sedan ser en reklamfilm om en kryssning, bestämmer hon att de alla ska åkta på semester tillsammans. Men med en semester kommer mycket mer än vad man kan tro.
– Nu är det Mavis som är föräldern. Att ta hand om Drac och se hur han förälskar sig utan att veta hur han känner för det. Så, det är en mer sofistikerad tagning av hennes relation och nästan som en vändning av den första filmen, där hon höll på att bli sin egen medan han försökte hålla kvar henne. Nu tror hon att om hennes pappa blir kär, så kommer han att överge familjen.
Utöver några nya röster återvänder skådespelarensemblen från första filmen, med Adam Sandler som den neurotiska Dracula.
– Hur fånigt det än låter och hur rolig han är, så ser Adam gravallvarligt på komik. Han skrev de två första filmerna, men denna gången fick han stå lite åt sidan på grund av hans fullspäckade schema, öven om han sedan kom igång och gjorde vad han gör bäst.
Filmskaparen pratar också om vad Selena Gomez återigen tillförde till sin karaktär Mavis.
– Jag tycker att hon medför en grund till sin jordnärhet till en roll omringad av galna karaktärer. Selena är fantastisk eftersom hon förstår sin karaktär och förstår att hon inte kommer att vara ”den rolige”, hon är tillräckligt självsäker för detta och vet hur hon ska ge Mavis ett stort hjärta – vilket är precis vad vi vill få fram. Selena Gomez är älskad av en stor fanskara och besitter en unik uppriktighet. Jag tycker allt detta speglas i Mavis.
Tartakovsky menar också att det var nödvändigt att Andy Samberg återvände som Johnny.
– Andy är humor! Han är en av de där sällsynta människorna som får mig att skratta så fort de går in i rummet, samtidigt som de också har en särskild kärna av uppriktighet och hjärta. Han vet också hur man får liv i de ömma stunderna med, vilket är viktigt.
Avslutninvis erkänner Genndy Tartakovsky att om han kunde vara ett av monsterna för en dag, så skulle han välja Den osynlige mannen.
– Då skulle jag kunna gå var som helst utan att någon märker det och se vad alla håller på med. Jag tror att det går tillbaka till när jag var barn. Jag hade en ’crush’ på en tjej och ville så gärna veta vad hon tycke om mig. Det är mer en fråga om nyfikenhet än någonting annat.