Intervju: Adam Pålsson om Young Wallander
Djupdykning i största rollen hittills.
Netflix efterlängtade kriminalserie "Young Wallander" frontas av Adam Pålsson i titelrollen. I ett samtal med Filmtopps redaktör Axel Diedrichs på Nobis Hotel i Stockholm berättar han bland annat om hur han tror att svenska folket kommer reagera på en engelsktalande Kurt Wallander, vad som kännetecknar en bra kriminalare och hur det var att arbeta på sin första Netflix-produktion.
Den tredje september är det premiär för "Young Wallander" på Netflix. Säsongen följer Kurt som bor i Rosengård, där det en natt blir stor uppståndelse på en fotbollsplan. En vild folkmassa har samlats vid en fastkedjad ung man, som visar sig ha en handgranat i munnen. Panikartat ingriper Kurt för att hantera situationen men det finns ingenting han kan göra innan smällen går av. Avslöjad som polis i det tungt kriminella området försöker nu en skuldtyngd Kurt hitta gärningsmannen i vad som är hans första stora fall.
"Trodde inte jag skulle få rollen."
Det är tydligt att Netflix satsar på att fånga en bred publik med "Young Wallander", som trots att den utspelar sig i Malmö har uteslutande engelsktalande karaktärer, däribland Kurt själv. Adam Pålsson står stadigt bakom seriens internationella riktning:
– Det finns ett gäng filmer att se på svenska om man vill ha det så, men jag tror att den svenska publiken kommer uppskatta den. Det var Henning Mankells egna önskan att göra Wallander på engelska, och att berättelserna ska utspela sig i nutid och beröra samhället idag. Var exakt befinner vi oss nu? Vilka är de stora avgörande frågorna? Vart är vi på väg?
Vad var din första reaktion på att gestalta en engelsktalande Kurt Wallander?
– Jag hade varit i London och gjort en serie som heter Avenue 5 med Armando Iannucci så jag var varm i kläderna och kände mig bekväm med att prata engelska. Det var ett bra utgångsläge.
Trodde du att du skulle få rollen?
– Det är en ganska lång process för att få en sån här roll. Man skickar ett antal self tapes och sen provfilmar man, träffar producenter och regissörer. Det uppriktiga svaret är nej. Jag tänkte att så vacker kunde väl världen inte vara att jag skulle få spela Kurt Wallander på Netflix. Men det var den.
"De tyckte jag bidrog med autencitet."
De flesta svenska kriminalare utspelar sig i Stockholm. Adam ger sin syn på vad Malmö erbjuder annorlunda från huvudstaden som arena för en snårig polishistoria och skildring av samhället:
– Det har alltid känts så självklart med Wallander i Skåne, men det är klart att problematiken som berör ett segregerat samhälle både socioekonomiskt och kulturellt kan verka extra tydlig i Malmö. Sedan är Rosengård intressant eftersom att det ligger mitt i stadskärnan till skillnad från förorterna i Stockholm som ligger i utkanterna.
Skildringen av Rosengård är samtidigt inte ny i Henning Mankells bokuniversum.
– Mankell har ju skrivit om Unge Wallander i en bok som heter Pyramiden där bor han i Rosengård. Det det är en brand i hans trappuppgång, som leder till det här första fallet när han blir upplockad av utredare och går från att vara patrullerande polis till att vara civil. På så sätt ligger serien nära boken.
Har du läst många av böckerna?
– Jag började läsa dem intensivt efter att jag provfilmade men har haft Wallander i blodomloppet mycket längre än så. Jag växte upp på Österlen på somrarna och loven. Vi hade alla böckerna i hyllan. Om jag inte var ett fan tidigare så är jag definitivt det nu.
Hur förberedde du dig inför rollen?
– Jag provfilmade, läste så många böcker jag kunde, läste manus. Man får lära sig så mycket som möjligt om polisarbete, vapenhantering. Sen hade jag en underbar brittisk kille som dialect coach, Hugh. Jag hade aldrig pratat med brittisk dialekt förut så vi tillbringade väldigt mycket tid tillsammans och är goda vänner idag.
I serien spelar Adam mot flera internationella skådisar, men framförallt Richard Dillane som spelat i Morden i Midsomer, Kommissarie Banks och Doctor Who, och Leanne Best (The Force Awakens, Carnival Row).
– Både Richard och Leanne var fantastiska skådespelare att få vara nära. Allihopa inblandade för den delen.
Din engelska smälter in fint.
– Kul! De brittiska i teamet var imponerade av mig, de tyckte också att min svenskhet bidrog med autencitet och cred. Jag fick skryta med min kunskap om alla miljöer, och så klart Wallander. Jag har bjudit över alla till mitt sommarställe till nästa år på kräftskiva.
"Kurts superkraft är också det som stöttar honom i fördärvet."
"Young Wallander" har en invecklad plot med många spår, och Adam fick mycket att göra med en mångsidig Kurt som blir högst påverkad av fallet han jobbar på.
– Jag tycker att det var så väldigt intelligent och intrikat här, och det som kännetecknar bra krim för mig är när fallet och privatlivet sammantvinnas. Det är då det blir verkligt engagerande för både publiken och huvudpersonen. Det blir höga insatser direkt för Wallander. Hans superkraft att vara medmänsklig och ha god vilja är också det som stöttar honom i fördärvet. Han kan inte separera sitt känsloliv från arbetet. Blicken blir suddig och det är spännande.
Många kriminalare har nya fall per avsnitt, men de flesta du medverkat i har haft säsongslånga fall. Vilket format gillar du bäst?
– Alla format och genrer kan bli fulländade. En lysande romantisk komedi är ju bättre än ett mediokert drama. En lysande krim är ju mer intressant än en medioker film med Meryl Streep. Även om hon är världens bästa skådespelare.
Crime börjar bli en allt större del av din karriär, såg du det komma?
– Nej, det hade jag faktiskt aldrig trott! Men jag kan se det nu i mig själv, jag trivs bra i genren.
Är det en genre du själv kollar mycket på?
– Ja. Men jag är också en allätare där som med livet i stort. Jag är lika intresserad av idrott som jag är av kultur, att byta blöjor som att gå på nattklubb. Av Bach som Young Thug.
"Jag gör ingenting som mina barn kan titta på."
Med "Innan vi dör", "Dirigenten" och "Avenue 5" hade Adam redan gjort serier för Viaplay, C More och HBO. Nu inleder han även sin Netflix-karriär. Det blir knappast större än världens ledande streamingtjänst, och det märks:
– Det är ett helt annat genomslag än jag är van vid. Det är jättekul och finns ju ingenting som vi vill hellre än att det vi gör ska nå sin publik.
Kändes det på produktionen att den var större?
– Jag var i en bubbla och så enormt fokuserad på den påhittade värld jag befann mig i, och även om det är mer folk på plats så handlar det i grund och botten om samma sak: man ska lösa en scen. Man ska lära sig sina repliker och sen ska man bestämma sig ifall man ska mena det man säger eller mena någonting annat. Svårare än så är det inte, och lättare än så är det inte. Och då spelar det ingen roll om det är fjorton kameror eller en. Om det är tusen människor eller tio.
Samtidigt som du gör allt fler internationella produktioner är du förälder här hemma i Sverige. Är det svårt att ihop livspusslet?
– Vi är äventyrligt lagda och tycker det är spännande när det dyker upp grejer utomlands. Det viktigaste är att vi får vara tillsammans. Men vi får se hur världen ser ut post corona. Kanske blir det knepigare då.
Många skådespelare börjar göra snällare grejer när de skaffar barn, men du gör tvärtom?
– Exakt! Jag gör ju ingenting som mina barn kan titta på. Så fort de slår på TV:n och jag är med frågar de varför pappa blöder, eller varför han blir huggen av en kniv.