Håkan Nesser hyllar Caroline Ingvarssons regidebut: ”Går inte göra bättre”

Håkan Nesser hyllar Caroline Ingvarssons regidebut: ”Går inte göra bättre”

Emil Oscar Rasmussen
Uppdaterad kl. 16:35 | Publicerad 16 december 2024 kl. 16:29

Regissörens debut imponerar på författaren

Filmtopp intervjuar den långfilmsdebuterande regissören Caroline Ingvarsson och författaren Håkan Nesser om den nya filmen "Levande och döda i Winsford".

Caroline Ingvarsson, 38, är regissören som just nu är aktuell med sin långfilmsdebut, Levande och döda i Winsford – en filmatisering av Håkan Nessers roman med samma namn.

Filmen är ett drama med thrillerinslag som följer programledaren Maria (Mirja Turestedt), vars make står anklagad för våldtäkt. Tillsammans lämnar de Sverige för att bila till Marocko, men efter ett stopp i Polen sätter sig Maria ensam bakom ratten och styr istället bilen mot engelska Winsford. Med hedlandskapet som kuliss nystar vi sedan i mysterierna kring huruvida Marias make faktiskt är skyldig till anklagelsen och vad som nu har hänt honom.

LÄS OCKSÅ: När Mirja Turestedt släppte taget kom drömrollen: ”Återvunnit mitt eget värde”

Håkan Nesser hyllar Caroline Ingvarssons regidebut: ”Går inte göra bättre”
Mirja Turestedt i "Levande och döda i Winsford". Foto: Lucky Dogs.

Så blev Håkan Nessers bok Caroline Ingvarssons första långfilm

Caroline Ingvarsson står för en förtroendeingivande insats som långfilmsdebuterande regissör. Levande och döda i Winsford har en enhetlig och stämningsfylld inramning med ett tydligt perspektiv, där huvudkaraktären Maria är utgångspunkten i varje scen.

Med facit i hand känns Caroline som ett naturligt val för filmen, men med endast en handfull kortfilmer på meritlistan var det på förhand inte lika självklart att hon skulle få debutera med att filmatisera en bok från en av Sveriges mest framgångsrika författare.

Innan filmens premiär fick Filmtopp samtala med Caroline Ingvarsson och Håkan Nesser om Levande och döda i Winsford. Caroline förklarar då att möjligheten uppenbarade sig när hon hade tankarna på allt annat än film.

”[Jag] var mammaledig
och tog paus, och
tänkte inte alls på film.
Jag bytte blöjor.”

– Jag hade gjort flertal kortfilmer och satt och utvecklade min långfilm med min svenska producent, och så blev jag bli gravid och fick barn och var mammaledig och tog paus, och tänkte inte alls på film. Jag bytte blöjor.

Men tre månader in i det nya mammalivet kom ett mejl från andra sidan Atlanten som sammanförde Caroline med producenterna Naomi Despres och Michèle Marshall (även manusförfattare för filmen). Snart skickades det kortfilmer i ena riktningen, manus i andra och Caroline fick till sist pitcha sin vision för filmen – och hon gjorde det med framgång.

Caroline tror själv att en anledning till att hon fick uppdraget är hennes sätt att fokusera på karaktärernas inre.

– Jag tror att mitt signum som dramaregissör är att det är karaktärernas inre resa som är min guide. Det är det jag utgår ifrån och sen bygger jag runt omkring, förklarar Caroline.

Håkan Nesser hyllar Caroline Ingvarssons regidebut: ”Går inte göra bättre”
Caroline Ingvarsson och Håkan Nesser. Foto: Filmtopp Int.

Håkan Nesser hyllar filmen: ”Går inte att göra på ett bättre sätt”

Filmtopp träffar Caroline och Håkan timmar innan filmens galapremiär i Stockholm. Trots det märks inga premiärnerver av, och författaren och regissören tycks trivas i varandras sällskap. En förklaring till det kan vara att Håkan är nöjd med filmen. Han verkar uppskatta vad Caroline har prioriterat i filmen och menar att hon och manusförfattaren Michèle Marshall ”skurit bort rätt”.

I vårt samtal om adaptioner av böcker menar Nesser att det ”kanske adapteras för mycket” och att det är ”för lätt att ta steget från bok till film”, men om Carolines arbete och filmversionen av Levande och döda i Winsford pratar han med värme.

– I det här fallet har det funkat kanonbra. Jag tycker jättemycket om filmen, säger Håkan Nesser.

”Den här filmen
går inte att göra på
ett bättre sätt.”

Han utvecklar sitt resonemang:

– En film är en film, en bok är en bok och det är skilda saker. Det går att berätta samma historia på de här två olika sätten, men det går inte att tro att man ska göra det exakt som det står i boken. Det är bättre att göra en bra film, men skita i det som inte går att använda. Och det har vi gjort. Den här filmen går inte att göra på ett bättre sätt.

LÄS OCKSÅ: Håkan Nessers tips på kriminalserie till Filmtopp: ”Den är ju fantastisk”

Håkan Nesser hyllar Caroline Ingvarssons regidebut: ”Går inte göra bättre”
"Levande och döda i Winsford". Foto: Lucky Dogs.

Vad väntar härnäst?

När Caroline har fått landa efter den långa resan med Levande och döda i Winsford blir det att åter rikta fokus mot det där projektet hon fick lägga åt sidan när det var dags för mammaledighet.

Vad väntar härnäst för dig?

– Härnäst är det att återgå och skriva klart ett projekt som sattes på paus när jag fick det här projektet. Jag måste bara uppdatera det, känner jag. Det har gått några år. Jag har fått två barn och en film på fyra år. Så jag måste bara gå tillbaka och uppdatera manuset enligt var jag känner att jag befinner mig i dag. För den är lite, inte självbiografisk, men inspirerad av mig själv.

Efter arbetet med Levande och döda i Winsford lär det finnas många där ute, i branschen och publiken, som är nyfikna på vad Caroline kan åstadkomma med ett helt eget långfilmsprojekt.

Filmtopp tackar Caroline Ingvarsson och Håkan Nesser för ett mycket trevligt samtal. "Levande och döda i Winsford" visas nu på bio.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL