EXKLUSIVT: Oscarsnominerade Eskil Vogt om Världens värsta människa
Nominerad för Bästa manus på Oscarsgalan
Med den internationella dundersuccén "Världens värsta människa" har i dag norrmannen Eskil Vogt chansen att plocka hem Oscarn för Bästa originalmanus tillsammans med parhästen Joachim Trier. I en exklusiv intervju med Filmtopp berättar Eskil Vogt om sitt arbete.
Eskil Vogt är dubbelt aktuell när jag möter upp honom på Göteborgs filmfestival, dels med sitt senaste samarbete med Joachim Trier – den internationella framgången Världens värsta människa, dels med det övernaturliga skräckdramat De oskyldiga, som han skrivit och regisserat själv. De oskyldiga är en mycket obehaglig film om barn och onda krafter, ett slags hopkok av Stephen King och brittisk socialrealism. Världens värsta människa är en harmonisk dramakomedi, som lyckats med konststycket att blåsa nytt liv i den döende romcom-genren.
– Reaktionerna på De oskyldiga har varit väldigt blandade. Jag hade turen att ha premiär för filmen på Cannes filmfestival, i en salong med tusen gäster och där hade alla munskydd på sig. Då var det de som tyckte att det var så läskigt att de var tvungna att ha munskydden över ögonen, sedan var de som istället hade gråtit så mycket att ansiktsmasken var helt blöt av tårar. Det verkar bero mycket på hur deras egen barndom har varit och om de själva har barn eller inte, säger Eskil.
Vad jag finner intressant med filmen är även synen på de vuxna och deras regler, som barnen hela tiden måste förhålla sig till.
– Ja, det finns ju en scen när barnen behöver gå ut efter klockan nio för att hjälpa en kompis, men de får inte det eftersom det är efter maten och föräldrarna tycker det är alldeles för sent. Barnet har inget eget val utan hemmet blir som ett fängelse. Barn bestämmer väldigt lite och är ganska maktlösa.
Utgick du från din egna barndom eller dig själv som förälder när du skrev manuset?
– Båda delarna, sedan är det som så att mina egna barn triggar mina egna barndomsminnen. Jag kan se mitt barn göra ett eller annat och plötsligt så triggar det ett minne hos mig. Ett litet ögonblick påminns man om hur det var att vara barn och hur radikalt annorlunda man upplevde världen. Min utgångspunkt när jag skrev manuset var att barnen har en annan syn på världen, att gränsen mellan verklighet och magi är mycket tunn. När barn leker tillsammans så kan de uppleva något magiskt, sedan när de är hemma och sitter vid middagsbordet är magin borta.
Inget pris för kvalitet
Alla vi som har sett De oskyldiga förstår Eskils tankegångar. Det är en film som transporterar oss till barndomens magi och fasor. Att den har prisats av kritiker världen över är knappast särskilt förvånande, men att den skulle kunna Oscarsnomineras vore självklart omöjligt sett till dess utmanande natur. Den äran har istället Eskil Vogts parallellprojekt "Världens värsta människa" fått.
– Jag gjorde den tillsammans med Joachim Trier, vi är kompisar som träffas, skriver och gör film tillsammans sedan länge.
Är han lika involverad i dina filmer som du har varit i hans?
– Som regel skriver jag mina egna filmer medan han spelar in sina, så han är inte med och göra mina filmer på samma sätt som jag är med och gör hans, men han är min bästa vän och läser mina manus, kollar lite på klippningen och så vidare. Jag kan alltid ringa honom och gråta för han förstår hur tufft det är att göra film.
Vad tror du, har ni chans att vinna Oscarn för bästa utländska film?
– Om man ska tro på de som tippar så har vi en god chans och varje år är det ju någon film som kommer in från sidan. Vi får se.
Men hur mycket tänker du på det under den senaste perioden?
– Jag har haft tur att vara så upptagen med promota De oskyldiga och har inte haft tid att tänka så mycket på det. Varit upptagen med intervjuer, åkt på festivaler och så vidare. Jag har sluppit att tänka på det, men Joachim, stackaren, har varit i USA och gör hela Oscarspromoteringsarbetet. Det är en stor ära att bli nominerad, men Oscarn har aldrig varit världens största pris för kvalitet. Det är den största PR-gimmicken av dem alla. Vi är väldigt, väldigt glada över den kärlek Världens värsta människa har fått, det var helt oväntat. Två vänner som sitter på ett litet kontor i Oslo, skriver en liten film och så blir det så här.
Hur det går för Eskil Vogt och Joachim von Trier på Oscarsgalan får vi se natten till måndagen kl. 02.00.