EXKLUSIVT: Daniel Espinosa om Morbius: "såg helt makabert ut"
Smärtsamt att göra film
Efter två år i "COVID-Hell" har "Morbius" nått omvärldens biografer. Filmtopps Eric Diedrichs pratar med Daniel Espinosa om arbetet bakom den nya superhjältefilmen.
Daniel Espinosa fick ett omedelbart genombrott med redan klassikerförklarade Snabba Cash (2006). Därefter lämnade han den svenska filmscenen för Hollywood, där det har blivit den ena blockbustern efter den andra. Först ut var Safe House (2012) med Denzel Washington och Ryan Reynolds i huvudrollerna, den följdes upp med Gary Oldman och Tom Hardy-frontade Child 44 (2015) och sedan rymdskräckisen Life med Jake Gyllenhaal. Tunga namn helt enkelt. Nu är han aktuell med Marvelfilmen Morbius, i vilken vi ser Jared Leto i rollen Dr. Michael Morbius.
Vi möts upp för hans sista intervju för dagen och jag är nyfiken, vilken är den vanligaste frågan han har fått?
– Hur var det att jobba med Jared Leto. Det är rakt av den vanligaste frågan. Det känns som att det är det som redaktören har ropat efter dem när de gått ut genom dörren, skrattar Daniel Espinosa.
Så, hur var det att arbeta med Jared Leto?
– Det var kul! Han är väldigt engagerad och motiverad. Jag var ganska nervös, som alla andra har jag läst om vad han gjorde på Suicide Squad, men jag tror att han har förändrats. Däremot upplevde jag att han hela tiden ville vara kvar i rollen.
Var du tvungen att kalla honom för Morbius då eller?
– Nä, Michael helst. Om man sa Jared och han lyssnade till, så var det inte med mening från hans sida.
Hade inte 100 procent kontroll
Från början var det planerat att Morbius skulle släppas redan under 2020, men på grund av COVID har filmen skjutits upp gång på gång. Daniel berättar hur det har påverkat honom att inte kunna släppa sin film som planerat.
– Jag kan inte riktigt kunna fokusera på andra projekt, hur mycket jag än skulle vilja. Det är något som känns väldigt oavslutat, oavsett om premiären sedan går bra eller dåligt. Nu när Morbius får världspremiär blir det jätteskönt att kunna fokusera på nästa film.
Detta är inte första gången du gör en stor Hollywoodfilm, men känner du en annan typ av press nu när du har Marvelmaskineriet i ryggen?
– Nä, alltså, det är ganska jobbigt att göra film i huvud taget. Det är jättesmärtsamt att visa upp något som man har gjort och så ska alla i offentligheten kommer att tycka till om den. Det är smärtsamt, men det är en del av yrket. Att det är Marvel gör ingen större skillnad.
Under ett par år har trailern till "Morbius" cirkulerat på omvärldens biografer. Daniel berättar att han sällan tycker att trailers är särskilt representativa för hans filmer.
– Trailern görs alltid av studion, de har folk som bara arbetar med det. Under min karriär har det gjorts två trailer som jag är jätteglad för, Snabba Cash som Björn Stein gjorde och Safe House hade Kanye West-soundtracket. Jag vet inte om du minns trailerna till Life men de var helt horribla. De var som glada komedier när filmen i sig är en tyst, ensam skräckfilm. Det är en jättesvår grej det där med trailers.
Jag hoppas bara inte att trailern gör Morbius en björntjänst. När man väl ser filmen finns det ett bra drama i centrum, särskilt när Jared Leto är Michael. Hur mycket har du haft att säga till om alla specialeffekter som präglar filmen när han är "Morbius"?
– Man är 100 procent involverad men det är inte som man har 100 procent kontroll, det går att pressa saker och ting till en viss gräns. Det är många som sitter och klipper och bara vill ha mer av superhjältevärlden, det är en kamp mellan drama och action. De här filmerna görs i en kanon och existerar i en värld av andra filmer som jag måste följa.
Kände sig som ett troll mot Jared Leto
I filmen ser vi först Jared Leto och Matt Smith som taniga och utmärglade, därefter förvandlas de till hunkiga superversioner av sig själva. Daniel berättar om förvandlingsprocessen.
– Det var en kombination mellan CGI och riktiga viktförändringar. Först fick de bli så smala och skrynkliga de bara kunde, sen hade vi proteser på dem, som skapades av Alex Harper som jobbat med Ridley Scott, så att de skulle se ännu mer utmärglade ut. Därtill fick bolaget Lola, som arbetade med Bejamin Button, göra vissa animationer på dem. Men när Jared Leto är uppumpad så är det helt han själv. Det såg helt makabert ut. Han är 50 år gammal, jag kände mig som ett troll mot honom.
Sett till eftertexterna är det rätt uppenbart att det planeras för en till film.
– Ja, om fansen vill ha mer av den här karaktären så kommer de att få mer. Det är så det är med Marvel, det fansen vill ha, det kommer fansen att få.
Hur blir det att lämna över stafettpinnen?
– Jättekul att se vad någon annan kommer att göra och förhålla sig till mitt arbete. Jag har aldrig varit något fan av att göra sequels. Därför gjorde jag inte de andra Snabba Cash-filmerna och tackade nej till en uppföljare till Safe House. Jag är lite för rastlös. Det var jätteroligt att se vad Jesper Ganslandt gjorde med TV-serieversionen av Snabba Cash.
Sanningen bakom Venom-ryktet
Senast Daniel Espinosa skrev och regisserade en film var just med Snabba Cash 2006. Nu ska det bli ändring på det.
– Jag har inte fått lov att skriva på de stora studiofilmerna jag har jobbat med, men nu med Madame Luna, som jag ska filma nu i juni, går jag tillbaka till rötterna och skriver själv. Det känns jättekul, jag ser fram emot att regissera en film så som jag tycker att den ska vara, självstående och inte en del av en kanon.
På tal om olika kanons, det har länge snackats om att Life skulle vara någon prequel till Venom, finns det någon sanning i det?
– Nä, det är inte sant någonstans. De som skrev Deadpool skrev först Life för sig själva, men insåg att de inte kunde göra den. Då kontaktade de mig och först därefter gick vi till Sony. Så det var ingen Sony-produktion från början. Men eftersom jag ville att film skulle se filmen på bio höll jag tyst och sa ingenting om detta.
Många andra går över till TV nu men du fortsätter att göra film, hur kommer det sig?
– Jag tycker om att regissera film, som regissör är du underlagd manusförfattaren när man gör serier. Sen tycker jag om TV-serier, det finns ett typ av narrativ som bara går att göra i den världen. Jag håller på att övervaka ett TV-projekt nu om hur heroinet kom till Sverige på 70-talet. Den kommer jag kanske att regissera.
Med det tackar vi Daniel Espinosa för samtalet. "Morbius" finns nu att se på bio världen över.