Pixar-regissören Kevin Nolting om 22 vs. Earth
Om den nya Själen-filmen.
Kevin Nolting har jobbat som klippare på flera av Pixars succéfilmer. Nu regidebuterar han med kortfilmen "22 vs. Earth" – en prequel till Oscarsbelönade "Själen".
Den prisade filmklipparen Kevin Nolting har jobbat med filmer som "Den onda dockan", "Shanghai Noon", "Hitta Nemo", "Wall-E" och "Toy Story 4". Nu är en aktuell med att regissera "22 vs. Earth", en prequel till Oscarsbelönade "Själen" som han också var med och klippte. Till skillnad från "Själen" fokuserar inte kortfilmen på jazzmusikern Joe Gardner, utan på karaktären "22".
– När vi gjorde Själen spenderade vi mycket tid på att undersöka Joe Gardner och hans historia, hans liv. 22 är så speciell och vi hade många konversationer om varför hon var som hon var. Vi hittade på massor av roliga historier och skämt om det. Så för kortfilmen kändes det som ett bra sätt att fylla i hennes karaktärsbakgrund. Jag finner henne riktigt intressant eftersom hon ser på världen på ett unikt sätt.
"22 vs. Earth" finns nu att se på Disney+. Även om de flesta kanske skulle vilja se en uppföljare till "Själen", berättar Kevin om varför de istället valde att berätta en historia som utspelar sig före filmen.
– I några av versionerna av Själen hade vi med några scener där vi kunde se vad som hände med 22 efter att vi lämnade henne i den slutgiltiga versionen. Men för mig är det mer tilltalande att lämna det fritt, för oavsett vad du beslutar så kommer det inte att vara tillräckligt för vissa. Därför kändes det mer naturligt att få reda på vem hon är istället för vem hon blir.
Möjligheterna inom animeringens värld är oändliga, vilket Pixar är väldigt bra på att ta vara på genom att gång på gång utmana de klassiska narrativa strukturerna i familjefilmer. Men hur mycket längre tror du att det egentligen går att vidareutveckla berättandet i filmer som, åtminstone delvis, riktar sig mot barn?
– Jag ser inget slut på det. Det är verkligen spännande hur Pixar håller på och utmanar publiken. Sedan tyckte jag också att Spider-Man: Into the Spider-Verse var ett intressant sätt att göra en film på, sedan har vi Wolfwalkers, som är ett helt annat sätt. Så jag gissar att det inte finns någon riktig gräns där.
Sett till att du har klippt både animerade filmer och live action-filmer, hur skiljer sig processen däremellan?
– I slutändan är arbetet detsamma eftersom alla klippare jobbar med ton, takt, fokus och karaktärernas utveckling, men själva processen kunde inte vara mer annorlunda. En som klipper live action-filmer är med från att inspelningen startar och klipper en stor del av materialet på egen hand. I animeringsvärlden kommer klipparen in redan i manusarbetet och är en del av det. Vi gör storyboards, klipper och skriver om filmerna flera gånger, två, tre år innan vi börjar med själva produktionen.
För alla som hoppas på en uppföljare till "Själen" ser det inte ljust ut. Åtminstone inte i just nu.
– Just nu säger jag nej, men man vet aldrig. Det tog tio år mellan Superhjältarna och Superhjältarna 2, men just nu har vi många andra saker på agendan.
Här hittar du det senaste nytt på Disney+.