EXKLUSIVT: Pixars Bob Paterson & Kim Collins
Genierna bakom klassiker som Hitta Nemo, Råttaouille och Upp
I samband med premiären av "Dogges dagar" har Filmtopps Eric Diedrichs pratat med manusförfattaren och röstskådespelaren Bob Paterson och animatören och producenten Kim Collins.
MER LÄSNING:
Jag är knappast ensam om att ha en särskild kärlek till Pixars filmer. Uppvuxen på 90-talet blev äventyren i Toy Story, Ett småkrypsliv och Monsters Inc. en del av mitt DNA. När jag såg Hitta Nemo, ett av filmhistoriens stora mästerverk, skrattade jag så att jag grät. Jag grät också under den gripande inledningen i Upp, men å andra sidan, vem gjorde inte det?
Att få intervjua Bob Paterson (som bland annat skrivit Hitta Nemo, Råttatouille, regisserat Upp och röstskådespelat i flera av dessa klassiker) var surrealistiskt. Att även Kim Collins, som styrt produktionerna och animerat Hitta Nemo, Superhjältarna, Upp och Själen, var med i samtalet gjorde det hela fullständigt ogreppbart.
Den första filmen som både Bob och Kim arbetade på var faktiskt min egna favorit Hitta Nemo, men det var först långt senare som deras vägar skulle korsas på riktigt.
BOB: Jag var i stjärnavdelningen på Nemo och arbetade med ett av mina första bildmanus för att sedan börja skriva själv manuset. Jag gjorde även rösten till Mr. Ray, vad gjorde du Kim, var du manager?
KIM: Ja, jag var manager över avdelningen som jobbade med reven, säger Kim, men vi började arbeta först senare så jag tror inte vi träffades särskilt mycket.
BOB: När var det vi träffades först?
KIM: Jag vet inte riktigt, det känns som vi missade varandra på Upp med.
BOB: Vi typ hälsade på varandra i korridorerna och sa "Någon dag! Dogges dagar, kom ihåg Dogges dagar!"
En ny generations Wallace & Gromit?
Nu är duon aktuella med TV-serien Dogges dagar, i vilken vi återigen får stifta bekantskap med de älskvärda karaktärerna Carl och Dogge från Upp, du vet gubben med det rejäla hakpartiet och jycken med sämre koncentrationsförmåga än en ettåring. Precis som förra gången står Bob både för regi och ger röst åt vår allas favorithund.
BOB: Det är som en familjeträff, vi hade så roligt och vi älskar verkligen dessa karaktärer. Sen att få arbeta med röstskådespelarna igen, som Edward Asner som vi växte upp med att lyssna på. När Disney+ bestämde sig för att öppna sina dörrar tänkte jag att det skulle kunna vara en bra idé att ta slutet från Upp, strax innan vi ser att Dogge har sina egna valpar, och placera fem kortfilmer där. Så att vi får se när Carl går vidare med sitt liv på nya äventyr, som han blev ombedd av sin fru Ellie att göra. Det känns också fint att få göra folk glada med Dogges dumheter igen nu under pandemin.
Vad tycker ni om Carl och Dogge som en ny generations Wallace & Gromit?
KIM [Skrattar]: Wow, det där är verkligen beröm!
BOB [Skrattar]: Oj! Det är helig mark, jag är ett sådant Wallace & Gromit-fan. Gromit är så fantastisk, eftersom han inte pratar är alla hans reaktioner till Wallace hysteriska, stickandet och allt det där. Jag kommer inte att jämföra oss med dem, för det är helig mark, utan folk får själva avgöra om Carl och Dogge är en ny generations Wallace & Gromit. Jag tror att Carl är lite tjurigare än Wallace.
Det slog mig också att det är massor av döda ekorrar närvarande i serien, hur många skelett finns det egentligen i Dogges garderob?
BOB [Skrattar hysteriskt]: Jag skulle säga inga, jag tror att Dogge pratar stort och att han tror att han har något av en varg inom sig. "Jag kan inte göra det. Jag kan inte döda en ekorre". Han vill, men han kan inte. Han är för snäll för att ha några skelett, håller du med Kim?
KIM: Jag håller med, jag håller med.
Så får du jobb på Pixar
Att få ett jobb på Pixar är givetvis många animatörers stora dröm. Om man ska tro Kim och Bob verkar det däremot svårare nu än det var när de började arbeta på produktionsbolaget. Att fokusera på sitt arbete och att ha rätt kontakter, tycks vara nyckeln till framgång.
BOB: Jag trodde aldrig att jag skulle få ett jobb här. Vi brukar säga till barn att de ska fokusera på sitt hantverk, inte på var de vill komma. Om du jobbar på hur attraktiva dina målningar är, arbetar med ditt skrivande och gör intressanta berättelser så kommer det att hända. Men det var mycket enklare att komma in på Pixar när jag började än vad det är nu. Det finns så många begåvade människor inom animation att jag inte tror att jag skulle bli anställd om jag ansökte i dag.
KIM: Jag tror inte heller att jag skulle bli anställd i dag. Jag tror att samma teman gäller även på produktionssidan, vad du än gör, gör ditt bästa och var autentisk. Det finns så många olika positioner på Pixar och du har bäst chans att komma in om du följer dessa grundläggande principer.
BOB: Det handlar också om vilka man känner. Jag råkade känna någon som arbetade på Pixar och kunde vissa dem mitt arbete. Det som verkligen ökar ens chanser är att lära känna folk i industrin. Gå på konferenser, skaffa vänner som har en fot i filmvärlden, men återigen fokusera på ditt arbete och inte på stället du vill till.
Kim om du kunde ge en annan Pixarkaraktär en TV-serie, vem skulle du välja?
KIM: Åh, herre gud, vem skulle jag välja? Det finns så många fantastiska. Jag vet att det har redan gjorts två filmer om henne, men jag är partisk till Helen från Superhjältarna, för när jag jobbade på den första filmen var jag hennes hårmodell. Hon är också relaterbar för alla oss mammor.
Bob, vem väljer du?
BOB: Det låter väldigt ytligt eftersom jag redan har två serier som jag röstskådespelar i, men jag har alltid gillat Roz i Monsters Inc och jag skulle verkligen vilja se hennes hemmaliv. Jag vill se att hon har tallrikar på väggen med katter på eller att hon kanske är lite ensam och inte kan få en dejt, eller har en hemlig crush på Mike Wazowski. Kanske går hon och dansar? Jag skulle verkligen vilja se mer av henne.
Med det tackar vi Bob Paterson och Kim Collins för pratstunden. Dogges dagar finns nu att streama på Disney+.