Sveriges Oscarsbidrag "And Then We Danced"

Bästa svenska filmerna 2019

Eric Diedrichs
Uppdaterad 16 mars 2022 kl. 15:03 | Publicerad 17 februari 2019 kl. 16:02

En spännande blandning bland årets bästa svenska filmer.

Vilka är de bästa nya svenska filmerna 2019 har att erbjuda? Bokmärk denna sida, för här samlar Filmtopp alla tips på bra svensk film som dyker upp under årets gång.

And Then We Danced.
"And Then We Danced". Foto: Triart

Det har sedan stumfilmens glansdagar blivit en hel del bra svensk film. Bland de riktigt tidiga guldkornen har vi exempelvis Victor Sjöströms Körkarlen och Berg-Ejvind och hans hustru och Mauritz Stillers Erotikon. Efter talfilmens intåg har vi otaliga klassiker av regissörer som Bo Widerberg, Mai Zetterling, Jan Troell och så klart Ingmar Bergman. 

På senare år tycks den svenska filmindustrin blomstra på nytt. Inte minst börjar fler kvinnliga regissörer få större utrymme och mindre filmer få en ny chans på landets biografer. Förra året såg vi exempelvis fantastiska filmer som Jimmie av Jesper Ganslandt och Amatörer av Gabriela Pichler.Redan i början av året fick vi ta del av två filmer regisserade av Tuva Novotny. Publikfavoriten Britt-Marie var här och kritikerrosade Blind Spot (som enligt oss är en av de bästa svenska filmerna 2019). Om du vill läsa mer om svensk film, spana in vår lista över bästa svenska filmerna 2018.

Bästa tipsen på nya svenska filmer 2019

2019 ser ut att bli ett starkt år för svensk film. Dokumentärgenren blomstrar likt aldrig för och allt fler och fler kvinnliga regissörer börjar ta plats. Nedanför listar vi de bästa svenska filmer 2019 efter betyg och bokstavsordning. 

438 Dagar

Gustaf Skarsgård och Matias Varela i 438 Dagar.
Foto: Charlie Sperring/ Miso Film.

Regi: Jesper Ganslandt
Manus: Peter Birro (efter bok av Johan Persson & Martin Schibbye)
Med: Gustaf Skarsgård, Matias Varela, Faysal Ahmed, Josefin Neldén m.fl.
Genre: Drama
Speltid: 2 tim 4 min

Handling: En spelfilm om fotografen Johan Persson och journalisten Martin Schibbye, som drog till Etiopien 2011 för att gräva i Lundin Oils affärer i det konfliktdrabbade området Ogaden. Snabbt hittade de bevis som pekade mot att det svenska oljebolaget, med vetskap av den före detta styrelsemedlemmen Carl Bildt, begått folkrättsliga överträdelser i jakten på olja. Men de hann inte gräva särskilt djupt innan de fängslades av etiopisk militär, förnedrades i korrupta rättegångar och dömdes till 11 års fängelse för terrorism.

Omdöme: Gustaf Skarsgård och Matias Varela gör trovärdiga rolltolkningar och sminkavdelningen bjuder på den vidrigaste skottskada jag sett på vita duken. Likaså känns fängelsemiljön oerhört realistisk med imponerande statistinsatser. Även om det finns vissa sekvenser som andas amerikansk blockbuster, ska man inte förvänta sig en ”typisk” Hollywoodrulle. Det här är mycket mer personligt än så. En ovanlig svensk film, som förhoppningsvis sätter Jesper Ganslandt på den stora internationella kartan.

And Then We Danced

And Then We Danced.
"And then we danced" Bild: Triart

Manus & Regi: Levan Akin
Med: Levan Gelbakhiani, Bachi Valishvili, Ana Javakishvili m.fl.
Genre: Drama, romantik
Speltid: 1 tim 45 min

Handling: Den unge manliga dansaren Merab (Levan Gelbakhiani) från Georgien, är med i en dansgrupp. De tränar stenhårt för att komma med i seniorgruppen, med de världsturnerande dansarna. En dag stegar den manliga dansaren Irakli (Bachi Valishvili) in genom dörren under ett träningspass. Irakli blir snabbt både Merabs vän och konkurrent om platsen i seniorgruppen. Vänskapen utvecklar sig och Merab får allt starkare känslor, något som inte riktigt accepteras i Georgien

Motivation: En film om dans kanske inte låter jättespännande. Det är det inte heller. Men filmen är så mycket mer. I dansen kommer det fram så oerhört många och starka känslor från skådespelarna. Oavsett om det dansas georgisk dans till trummor eller fylledans till ABBA och Robyn. Skådespelarna behöver inte säga mycket (antagligen tacksamt jobb som manusförfattare) utan dansen säger så mycket mer än ord. Riktigt fint.

4 av 5

Blind Spot

Blind Spot
Blind Spot är ett drabbande familjedrama om psykisk ohälsa. Foto: Nordisk Film

Regi & manus: Tuva Novotny
Med: Pia Tjelta, Anders Baasmo Christiansen, Per Frisch, Oddgeir Thune, Marianne Krogh m.fl.
Genre: Drama
Speltid: 1 tim 43 min

Handling:Det här är en film som bör upplevas utan större förkunskaper. Den kretsar kring en familj som drabbas av det värsta tänkbara. Framförallt är det genom två föräldrar, Maria (Pia Tjelta) och Anders (Anders Baasmo Christiansen), händelserna skildras. Vi får följa dem under filmens 103 minuter och bevittna ett mardrömslikt, känslomässigt kaos.

Omdöme: I Blind Spot kommer vi tätt inpå en familj i kris. Hela filmen består bokstavligen av en enda lång tagning där kameran varsamt följer två föräldrar som tvingas utstå sitt livs kanske svåraste stund. Tuva Novotny står för regin och har tillsammans med fotografen Jonas Alarik och flera skickliga skådespelare skapat ett starkt drama som inte liknar något annat jag sett.

4 av 5

En komikers uppväxt

Bild från Jonas Gardell och Rojda Sekersöz film En komikers uppväxt.
Loke Hallberg i mitten spelar den unge Juha. Foto: Erik Mollberg Hansen, Anagram Sverige.

Regi: Rojda Sekersöz
Manus: Jonas Gardell
Med: Johan Rheborg, Loke Hellberg, Fredrik Hallgren, Jakob Eklund & Gizem Erdogan m.fl.
Genre: Drama, Komedi
Speltid: 1 tim 32 min

Handling: Baserad på Jonas Gardells framgångsrika roman med samma namn, kretsar En komikers uppväxt kring den nationellt erkände komikern Juha (Johan Rheborg). Han framför en hyllad show, som grundar sig i hans barndom i det tillsynes idylliska samhället Sävbyholm. Parallellt med att showerna löser av varandra börjar Juha kartlägga sin uppväxt. När en gammal skolkamrat besöker honom sätts tankeverkstaden igång ytterligare. Juha inser att han måste möta och konfrontera det förflutna.

Omdöme: Jonas Gardells och Rojda Sekersözs dramakomedi En komikers uppväxt är en film som känns i hela kroppen. Den brutalt ärliga porträtteringen av både fysisk och psykisk misshandel mellan barn och ungdomar är mycket gripande och samtidigt jobbig att ta del av. Filmen borde vara obligatorisk för alla skolungdomar.

4 av 5

Josefin & Florin

Från vänster: Josefin och Florin
Foto: Folkets Bio

Manus & regi: Ellen Fiske och Joanna Karlberg
Medverkande: Josefin Serban, Florin Serban m.fl.
Genre: Dokumentär
Speltid: 1 tim 15 min

Handling: Utanför en mataffär i Göteborg träffar den 38-åriga singelmamman Josefin mannen i sitt liv. Han är en 22-årig rumänsk tiggare vid namn Florin. De klickar direkt och bara åtta månader senare har de flyttat ihop i det lilla skånska samhället Oskarström, där även ett bröllop hålls mellan de två. Kärleken spirar men ekonomin tryter, så skulle deras förhållande kunna sammanfattas.

Omdöme: Josefin & Florin är på ytan en närgången dokumentär om två människors kamp i motvind i ett normbrytande förhållande. När jag gräver djupare hittar jag dock flera lager av filmen. Den belyser exempelvis ett stort problem i samhället med personer som, mer än gärna, vill komma in i det svenska samhället men inte lyckas hur mycket de än försöker.

4 av 5

Parning

Bild från dokumentärfilmen Parning.
Naomi och Edvin, ungdomarna vars dejtande vi får följa i Parning. Foto: Film i Väst

Regi: Lina Mannheimer
Genre: Dokumentär
Speltid: 1 tim 34 min

Handling: Genom olika rekryteringsprocesser, bland annat via dejting-appar, lyckades dokumentärfilmaren Lina Mannheimer slutligen hitta Naomi och Edvin, två svenska ungdomar i 20-årsåldern med hela livet framför sig. Via deras perspektiv får tittaren under ett års tid ta del av livet som ung på parningsmarknaden. Trots att Edvin och Naomi oftast bor i olika länder håller de regelbundet kontakten och diskuterar sitt sex- och kärleksliv med varandra. Men det uppstår också känslor mellan dem och de börjar dejta varandra, vilket blir startskottet för en ärlig skildring av ungdomlig kärlek, åtrå och osäkerhet.

Omdöme: I Parning berättar dokumentärfilmaren Lina Mannheimer skickligt om den tekniska revolutionens påverkan på unga människors dejtande. Under ett års tid får tittaren följa två 90-talisters resa genom brutna hjärtan, one-night-stands och lyckorus. Resultatet är gripande på riktigt.

4 av 5

Push

Push
Foto: TriArt.

Regi: Fredrik Gertten
Genre: Dokumentär
Speltid: 1 tim 32 min

Handling: Fredrik Gerttens viktiga dokumentär ”Push” exponerar de maffia-liknande metoder som globala, spekulerande finansjättar använder sig av för att påverka både din och min boendesituation.

Motivation: Denna otroligt krispigt filmade dokumentär tar oss inte bara ut på det globala, världsomspännande Monopolbräde som Gertten skildrar bostadsmarknaden som, utan låter oss också komma riktigt nära inpå de drabbade, vilket gör effekten ännu mer drabbande. Den största, förvirrande smällen kommer kanske i insikten av att en stor del av utvecklingen möjliggörs genom våra egna pensionsfonder, som inte allt för sällan placeras i bostadsspekulerande finanshajars händer för högsta möjliga avkastning.

4 av 5

Listan över de bästa svenska filmerna 2019 uppdateras på löpande band.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL