Jon Favreau om Prehistoric Planet: "roligaste jobbet jag haft"
Skaparna om den banbrytande dokumentärserien
Inför premiären av Apple TV+ och BBC:s nya storsatsning "Prehistoric Planet" närvarade Filmtopps Ebba Bengtsson vid en konferens med dess producenter Jon Favreau och Mike Gunton, serieansvarige Tim Walker och paleontologen Dr. Darren Naish. Samtliga svarade på frågor om serien.
I detta långa projekt, vad var det som överraskade dig mest under produktionen?
Jon: Detta team, förutom jag, har jobbat på Planet Earth och andra vetenskapliga, underhållande, långt ifrån filmiska och innovativa dokumentärer som varit inspirationen för teamet jag jobbat med. När vi jobbade på Lejonkungen (2019) och Djungelboken (2016) kollade vi på dessa dokumentärer och försökte härma vad de gjorde. Så det största vi fick lära oss var hur dokumentärer görs, och för dokumentärteamet var det att använda teknologi för att ge liv till naturen och få det att verka som att det hände och utspelade sig framför ögonen på en.
Medan ni gjorde serien, vad lärde sig underhållningssidan från Dr. Darren Naish och tvärtom?
Tim: Det har varit fantastiskt att få samla Jon, Mike och Darren och skapa detta samarbete mellan vetenskap, CGI och filmskapande. Tittarna kommer att få se dinosaurier avbildade på ett helt nytt sätt med beteenden vi aldrig tidigare sett. Vi gör serien nu eftersom forskare ändrat sin syn på dinosaurier från döda objekt till djur som hade beteenden. Denna förändring hos forskarna har gjort att vi kunnat introducera dinosaurierna som levande djur som betedde sig. Detta lärde vi oss av Darren, som hjälpte till att ge serien en känsla av noggrannhet och autenticitet.
Vad var nycklarna till att få serien att se så fantastisk ut och få det att se ut som att vi ser på verkliga, levande djur?
Jon: Jag hade tur att få jobba med effekthuset MPC på Lejonkungen och Djungelboken. Tillsammans utvecklade vi verktyg som gjorde det möjligt för oss att efterlikna hur man filmar verkliga djur. När vi gjorde Lejonkungen lämnade vi aldrig studion utan vi kunde återskapa realistiska bilder tack vare banbrytande teknologi. Jag tog vad vi lärde oss och introducerade detta team till dokumentärlaget. I stället för scener med sjungande djur så försökte vi lura publiken att de fått en exklusiv inblick in i dåtiden för att se hur dessa varelser betedde sig naturligt. Målet var att få serien se ut som att vi hade en kamera och åkte tillbaka i tiden.
Tim: Jag tror det också har att göra med stuket. Naturdokumentärer filmas på ett speciellt sätt. Vanligtvis har vi bara en kamera som bara går att sätta i vissa positioner när vi är på plats och filmar Även om CGI gör att vi kan få till omöjliga vinklar så valde vi att efterlikna dessa begränsningar. Ska vi få dokumentären att se autentisk ut så måste vi efterlikna hur vi filmar levande djur. Därför tog vi inte med vinklar som är omöjliga i verkligheten. När du ser serien kommer det därför kännas som att den är filmad av riktiga människor i verkligheten.
Hur inblandade var paleontologer och dinosauriespecialister?
Darren: Det är ett faktum att detta är den första TV serien eller filmen om förhistoriskt liv som har haft en heltidsjobbande kvalificerad paleontolog på plats. Vanligtvis är experter rådfrågade lite då och då, men jag har varit djupt involverad i alla steg av projektet. Resultatet har blivit att ni får den bästa möjliga aktuella skildringen av vår vetenskapliga förståelse av dessa djur någonsin. Vi får ofta frågan om seriens paleontologiska noggrannhet, vilket självklart är viktigt. Men jag tror att serien är så spektakulär på grund av vår samlade erfarenhet och expertis inom naturhistoria och levande djurs beteenden.
Jon: Jag har jobbat på rymdfilmer och där finns det alltid rådgivare runt som hjälper till med information. Men alla vet att den vetenskapliga noggrannheten kommer efter Hollywoods berättande. Du får ta genvägar när du skapar en berättelse även om den har tekniska aspekter. I Prehistoric Planet gjorde vi tvärtom och sa ”Vad är den tekniska motiveringen och hur kan vi skapa berättelser av det?” Om du skulle hitta djuren i det vilda så skulle du behöva arbeta runt vad de verkligen gjorde och sen i redigerings stadiet ge berättelserna liv. Det är ännu en sak som vi gjorde som efterliknar dokumentärt arbete, vilket är helt annorlunda från att berätta en historia från grunden.
Vad kommer att chocka tittarna mest när de ser serien?
Darren: Att dinosaurier inte var intetsägande, tråkiga djur som bara stod stilla och åt. De hade ett fantastiskt färgseende och var flamboyanta djur. De hade spikar, taggar och olika utväxter för att visa upp sig själva, liksom deras moderna släktingar fåglarna. I en scen ser vi en långhals med luftsäckar som blåses upp för att visa upp sig själva bland honorna. Eftersom det finns tropiska fåglar med liknande luftsäckar som de blåser upp för att imponera på honor så är det inte otroligt att detta fanns hos dinosaurierna också.
Jon: Det är mycket prat om att dinosaurierna kan ha varit ännu mer färgglada än vad vi presenterat. Även om det ser ut som ett konstnärligt fel, en produkt av fantasin, så är det många forskare som tror att dinosaurierna, baserat på deras ögon storlek och deras närmaste släktingar i dagens värld, kan ha varit lika färgglada i sina fjäderdräkter som fåglarna är i dag.
Varför är det viktigt att prata om förhistoriskt liv?
Tim: Jag tror att dinosaurier är en fantasi för många. Vi har vuxit upp med dinosaurier och de har varit i vårt psyke i minst tvåhundra år. Jag tror att en av ambitionerna för serien är att få bort dem från fantasin och göra dem verkliga genom att visa dem som fullständiga, levande djur som har beteenden som vi kan se idag och då bryta ner myten att de var monster. De var inte monster, de var magnifika.
Jon avslutade presskonferensen med att säga:
– Förhoppningsvis är detta bara början för vi har jättekul att göra det, och det finns så många fler historier att berätta.
"Prehistoric Planet" har världspremiär på AppleTV+ genom ett fem dagars premiär event från 23 till 27 maj – ett avsnitt om dagen.