
Varför ska du se ”Paradis City”? För att Alexander Abdallah är med
Filmtopp intervjuar huvudrollsinnehavaren i Jens Lapidus-serien
Filmtopp fick chansen att prata med Alexander Abdallah i slutskedet av ”Paradis City”-inspelningen förra våren. Actionthrillern har premiär på Prime Video den 7 mars.
Om du ska svara så koncist som möjligt, varför ska man se ”Paradis City”?
Jag avslutar min intervju med Alexander Abdallah med den frågan och jag vet inte om jag ens hinner slutföra meningen innan huvudrollsinnehavaren i Jens Lapidus-serien svarar:
– För att jag är med.
Han säger det med ett brett leende och det är uppenbart att han skämtar, men samtidigt flyger orden ur honom med sådan självsäkerhet att det blir lika uppenbart att han, åtminstone delvis, menar det. Hur stor den där delen egentligen är spelar inte så stor roll, för efter att ha pratat med honom och sett serien är det bara att konstatera att han har rätt.
En av de främsta anledningarna till att du bör se ”Paradis City” är Alexander Abdallah.

Alexander Abdallah i en roll han är som gjord för
Actionthrillern ”Paradis City” är baserad på Jens Lapidus roman med samma namn från 2021 och har premiär på Prime Video den 7 mars. Serien är en dystopi som utspelar sig i ett alternativt Sverige där landets mest utsatta områden har murats in och existerar under särskilda lagsystem. Det mest ökända av dessa områden kallas Paradis City och när inrikesministern är där för att hålla tal kidnappas hon.
Det blir upp till SÄPO-agenten Fredrika (Julia Ragnarsson) att infiltrera Paradis City och för att lyckas tar hon hjälp av den tidigare MMA-fightern Emir (Alexander Abdallah).
Filmtopp träffar den sistnämnda av de två huvudrollsinnehavarna under inspelningen våren 2024 och det är en speciell energi inför intervjun. Så fort någon på set nämner Abdallahs namn skiner de upp. Karin Lindström, Prime Videos nordiska programchef, benämner honom imponerat som ”vår svenska method actor” och producenten Nicklas Wikström Nicastro erkänner att han och produktionsbolaget Strive Stories såg Abdallah som en av de viktigaste pusselbitarna.
När jag till sist får sätta mig ner med Alexander Abdallah blir det uppenbart att den där energin kommer från stjärnan själv. Med en unik kombination av kaxighet och värme skämtar han med alla i sin omgivning, från regissören Alain Darborg till mig, och sprider en glädje omkring sig.
Samtidigt har han inga problem att lägga locket på den där bubblande energin när det är läge att prata allvar...

”En skev känsla” att spela in någonting som ibland speglar verkligheten
”Paradis City” drar många av de samtidsproblem vi ser i dag, inte minst gängkriminalitet och segregation, till sin spets och Filmtopp frågar om man som skådespelare känner någon form av ansvarskänsla när man skildrar något så aktuellt. Alexander Abdallah erkänner att han grubblar över de bitarna rätt mycket.
– [Det är] en skev känsla att stå och göra en actionserie som utspelar sig i orten där folk skjuts, när det faktiskt händer på riktigt i vårt samhälle. Då blir jag så här, ”fan, gör jag rätt?” Alltså, reproducerar eller romantiserar jag?
Han utvecklar:
– Med Snabba [Cash] var jag väldigt noga med att det inte skulle vara romantiserade. Men när jag träffar unga så märker jag också att många romantiserar den kulturen. Det är en utmaning, att jag inte vill vara en del av att reproducera någonting.
Abdallah säger att många ibland fastnar vid en ”gangsterromantik” när de ser hans karaktärer och glömmer bort personen bakom dem:
– Alltså den här Alexander som har gjort teaterresan, som har gått emot förortsnormer, som har valt att bli skådis.
Samtidigt som han erkänner att publiken ibland fastnar vid fel aspekter, betonar Abdallah att det är en risk man måste ta som skådespelare och konstnär.
– Det är klart man ifrågasätter hela tiden och man tar in det i diskussioner. Jag som konstnär måste tro och göra ett val. Om det slår fel, så slår det fel. Mitt ansvar ligger i att ständigt utveckla, pröva och utmana. Men jag har inte makten över hur det kan tolkas. Om det blir fel får jag bara göra om det.

Under intervjun dansar Alexander Abdallah mellan den här typen av seriositet och djupa reflektioner i sina svar och den skämtsamma värmen som får alla omkring honom att skina upp. De kontrasterande energierna är något som också går att urskilja i hans prestation som Emir i Paradis City. I karaktären resulterar det i motpoler av harmoni och explosivitet som när som helst kan avlösa varandra, samtidigt som de tillsammans skapar en unik balans. När det kommer till att jonglera två så olika krafter i en och samma karaktär är det få, om ens någon annan svensk skådespelare, som kan mäta sig med Abdallah.
Så vill du se en unik, svensk skådespelarinsats i en unik Jens Lapidus-adaption, då ska du se Paradis City.
Läs mer om produktionen och Alexanders tankar om rollen här.
Filmtopp tackar Alexander Abdallah för samtalet. Håll utkik efter kommande artiklar från vår intervju med Jens Lapidus.