Minnie Driver om Modern Love
Minne Driver berättar om hur hon inte höll med serieskaparens vision.
Filmtopp har fått chansen att snacka med Good Will Hunting-skådespelerskan om hennes starka och hyllade inledning av Modern Love säsong 2.
MER LÄSNING:
I "On a Serpentine Road, With the Top Down" axlar Minnie Driver huvudrollen som änkan Stephanie Curran, som tillsammans med sin nya make har svårt att få ekonomin att gå runt. Han föreslår att paret gör sig av med hennes vackra, men ständigt strejkande gamla Triumph Stag. En cabriolet som hon skaffade tillsammans med sin bortgångne make och visar sig ha oväntat svårt att skilja sig ifrån.
Handlingen låter möjligtvis lite väl simpel, men den leder oss lyckligtvis fram till ett otroligt vackert slut. Driver bär upp det första avsnittet ur den andra säsongen av Modern Love, mer eller mindre på egen hand med sin starka prestation.
Filmtopp är därför givetvis mycket glada över att få byta några ord med skådespelerskan i samband med premiären. Men till skillnad från sin karaktär så gillar inte Driver att internalisera sina känslor, vilket lyckligtvis leder till ett väldigt öppenhjärtigt och trevligt samtal.
"Jag älskar att vi inte kom överens kring avsnittet."
John Carney är seriens skapare och både skrev och regisserade ditt avsnitt, hur var det att arbeta med honom?
– John är en väldigt passionerad filmkonstnär… och han har verkligen ett väldigt specifik sätt att se på saker. Det jag älskade med att arbeta med honom var hur vi verkligen inte höll med varandra om ganska många saker kring avsnittet jag var med i. Jag gillar verkligen när en regissör kan utmana en på det sättet, för att de har en tydlig vision och vet vad de vill ha.
På vilket sätt var det era åsikter gick isär under inspelningarna?
– Eftersom han även hade skrivit avsnittet så visste han ju på ett annat sätt vad han hade ”menat” när han skrev det. För det fanns delar av manus där jag kände att det borde ha varit mer känslosamt, medan han tyckte det motsatta – och i nästa scen kunde rollerna vara ombytta igen. Så jag fick verkligen arbeta för att kalibrera om mig själv till hans vision, vilket onekligen resulterade i ett fantastiskt fint avsnitt.
– Jag kan däremot fortfarande se hur "min" version hade kunnat fungera, i ett alternativt universum. Men jag känner samtidigt att jag kunde utvecklas i mitt skådespel på ett spännande sätt, tack vare våra diskussioner och hans regi. Det var trots allt Johns berättelse som vi var där för att berätta — och det är en del av mitt arbete att nå fram dit, genom att respektera och lita på att min regissör har koll.
"Jag har tröjor som fortfarande luktar som mamma."
En stor del av avsnittets handling bygger på att Drivers karaktär har en särskilt stark koppling till sin bil, en gammal Triumph Stag som hon ägde tillsammans med sin nu bortgångne make. Skådespelerskan berättar hur hon tror att det är väldigt vanligt att folk sätter sentimentala värden på ting, som förknippas med människor man älskat och förlorat. Driver kommer nämligen på sig själv med att göra exakt samma sak, särskilt sedan hennes mamma gick bort.
– Jag tror nog att om någon som du älskar har dött, så får olika saker som de skrivit eller givit till dig ofta ett nästan ofattbart mycket större värde. Jag brukade till exempel alltid låna min mammas kläder... hennes tröjor, halsdukar och jackor, som jag sedan gav tillbaka. Nu när min mamma inte längre finns med oss, så är alla saker som jag har kvar från henne helt ovärderliga för mig. De bär på sätt och vis på delar av hennes energi inom sig... jag har tröjor som fortfarande luktar som mamma. De har blivit som viktiga symboler för den kärlek, som en gång levde mellan oss men som jag nu själv bär vidare på.
Vad tror du att tittarna kommer att bära med sig efter att ha sett "On a Serpentine Road, With the Top Down"?
– Att döden inte behöver innebära slutet på ens kärlek för någon. Det finns sätt att navigera genom sorgen och saknaden, till en plats där det går att fortsätta älska någon som inte finns kvar i livet. Att hjärtat är stort och till och med kan ha plats för ny kärlek, vid sidan av det gamla som aldrig kommer att lämna en. Hjärnan kanske inte kan förstå det, särskilt inte i början, men hjärtat klarar av mer än man tror!
"Om en nunna kan ge upp Gud för sex, kärlek och en het kapten..."
Innan vårt samtal hinner lida mot sitt slut hinner Driver även flinka in att bilen i avsnittet var helt fantastisk att köra. ”En otroligt vacker bil som dessutom ber om att få bli körd lite för snabbt”, summerar hennes upplevelser bakom ratten och den något kärva kopplingen.
Med tanke på hur Driver sedan länge är känd för sin romantiska roll i Good Will Hunting och nu kommer att köra in i många fler hjärtan genom Modern Love, så får hon avsluta vårt samtal med att rekommendera sin egen personliga favorit-romantik-produktion:
– Jag har massor... men det måste nog ändå vara Sound of Music om jag bara får välja ut en! För om en nunna kan ge upp Gud för sex, kärlek och en het kapten... så gör det mig väldigt lycklig. Faktumet att Julie Andrews dessutom kan sjunga helt fantastiskt, gör ju inte saken värre heller.
Hela den andra säsongen av "Modern Love" finns nu tillgänglig hos Amazon Prime Video, därefter är det kanske även hög tid att leta fram och ge "Sound of Music" en välförtjänt omtitt också!