Charlotte Brändström om Maktens ringar: ”Det största jag någonsin gjort”
Svensk-franska regissören om den storslagna seriens andra säsong
Tidernas största tv-serie är tillbaka med sin andra säsong, och det med en svensk i registolen för majoriteten av avsnitten. Filmtopp har pratat med "Maktens ringar"-regissören Charlotte Brändström om arbetet med Sagan om ringen-serien.
”Film är kontrast”, säger Charlotte Brändström när vi pratar om det sjunde avsnittet i den nya säsongen av Maktens ringar. Det är är regissörens personliga favorit och hon benämner det som ”det största jag någonsin gjort”.
I avsnittet utspelar sig ett slag som innehåller ”en av de bästa Sagan om ringen-striderna någonsin”, enligt Filmtopps recension, och som har lyfts fram som något av det mest storskaliga som producerats i tv-seriesammanhang.
Trots all bombastisk action i avsnittet är Brändström noggrann med att stryka under att det också ger utrymme till emotionella och intima scener. Favoritavsnittet präglas med andra ord av kontraster, och det är ett genomgående tema i det mesta som Charlotte Brändström säger om sitt hantverk.
När jag pratar med den svensk-franska regissören om Maktens ringar på ett hotell i Stockholm, är det även kontrast jag anar som nyckeln till hennes enorma framgångar. Brändström utstrålar en självsäkerhet balanserad med ödmjukhet och när hon pratar om sitt arbete varvas vikten av den personliga visionen med värdet av samarbetete.
Under intervjun är det svårt att greppa att personen framför mig regisserat historiens maffigaste tv-serie, men efter bara några minuters samtal är det desto enklare att förstå hur hon har tagit sig till just den punkten.
Ett öga för detaljer och ödmjukhet har gjort Charlotte Brändström till en av branschens största
Charlotte Brändström regisserade det sjätte och mest uppskattade avsnittet av Maktens ringar säsong ett, så det var inte helt överraskande att hon tilldelades huvudansvaret i den uppföljande säsongen.
Denna gången står hon som regissör för de tre första samt de två sista avsnitten av Prime Videos kolossala satsning. Det utökade ansvaret har inneburit helt nya förutsättningar gentemot den första säsongen.
– Jag hade bara två veckors förberedelser i första säsongen när jag kom in, för det var pandemi och jag satt i karantän och läste manus och så hade de jättebråttom. De sa bara att ”vi ska börja filma om två veckor”.
Brändström tycker att hon trots allt lyckades sätta en personlig prägel på sina avsnitt, men inför den nya säsongen fick hon betydligt mer andrum.
– Andra säsongen hade jag mer tid att etablera en stil för alla olika miljöer. Något som var intressant var att vi jobbade mycket med fotografen med färger. Till exempel när vi snackar om Mordor så sa vi att Mordor i den här säsongen, nu när allt ska kännas bränt och mörkt, ska kännas nästan som en svartvit film.
LÄS OCKSÅ: Filmtopp på världspremiären av ”Maktens ringar” i London
Tv-serieregissörer får sällan lika mycket uppmärksamhet som filmens motsvarigheter, men hade det varit så hade Charlotte Brändströms namn varit ett av branschens kändaste i dag. Bara meritlistan för 2024 talar sitt tydliga språk med regiuppdrag för de två giganterna Sagan om ringen: Maktens ringar och Shōgun. Innan det har Charlotte Brändström regisserat flera andra internationella succéer, som The Witcher och Outlander, samt svenska favoriter som Den osannolika mördaren och Johan Falk, för att bara nämna några.
Framgångskonceptet för att bli en så eftertraktad regissör har varit att ta sig an uppdragen på ungefär samma sätt oavsett skala – med ett tydligt fokus på detaljer:
– Jag jobbar mycket med karaktärerna, jag försöker komma in i karaktärerna så mycket som möjligt. För även om det är en stor serie, som är cinematisk och episk och har scope, så ligger allting alltid i detaljerna. Funkar inte de så funkar inte serien. Det spelar ingen roll hur stort det är. Så jag försöker alltid tänka på de små detaljerna [...] Det är samma sak oavsett om man gör en liten serie eller om man gör Maktens ringar.
Ögat för detaljer är uppenbart i hur Brändström pratar om serien och scenerna hon spelat in, där fokus i anekdoterna hamnar på allt från karaktärers handrörelser till utformeningen på rekvisita.
Samarbete som del av visionen: ”Jag lyssnar väldigt mycket”
Den tydliga visionen för minsta lilla detalj och betydelsen av en personliga prägel på allt hon skapar kontrasterar Charlotte Brändström med att betona vikten av samarbete när hon regisserar.
I en tidigare intervju med Filmtopp har Brändström lyft fram att hon är noggrann med att alltid förbereda sig ordentligt, oavsett projekt, men för regissören innebär det inte bara att få alla praktiska bitar på plats för att ha utrymme att ”improvisera mera” när kameran rullar och för att det ”alltid är bråttom” under en inspelning, utan också att vara lyhörd.
– Jag lyssnar väldigt mycket på idéer jag får av skådespelarna, för de kan ju sina karaktärer väldigt bra. Så jag tycker det är väldigt roligt att jobba med dem.
Hon nämner också sin uppskattning över utbytet med serieskaparna och producenter:
– De gillar att jobba med regissörer, de vill inte bara ha någon som jag kallar för ”shot collector”, som bara kommer in och tar bilder. De vill att det ska vara ett perspektiv på avsnittet, att det ska vara cinematiskt, man ska säga om man inte tycker om någonting, och samma sak gäller för dem.
En tydlig respekt för tittaren
Kontrasten mellan Charlotte Brändströms egna, bestämda åsikter om hur saker ska vara och hennes ödmjuka vurmande för samarbete, känns som självklara anledningar till att hon just nu är tv-världens hetaste regissör.
Ytterligare en aspekt som har tagit henne hit skulle jag vilja tillskriva respekten hon visar tittaren i sitt sätt att regissera.
Brändström talar respektfullt om vikten av allt från skådespelarinsatser till källmaterial och annat bakom kulisserna som ger liv åt en tv-serie, men respekten stannar inte där utan sträcker sig hela vägen ut genom rutan till dig i tv-soffan.
Hon säger det inte rakt ut, men det framstår som uppenbart att tittarupplevelsen alltid ska finnas med i åtanke när Brändström skapar någonting. Exempelvis var hon väldigt mån om det ska vara tydligt vad som sker även i mörka scener.
– Det störs jag väldigt mycket av när jag ser somliga serier, att jag ser en nattscen och så kan jag inte se någonting. Jag måste släcka ner hela min lägenhet. Det måste släckas helt för att man ska sitta helt kolsvart och titta på en serie, och det är inte riktigt vitsen med tv.
Brändström är inne på samma spår när hon pratar om hur hon regisserar slagsmål och fightscener:
– På samma sätt som jag tycker om att ljussätta filmer så att man faktiskt kan se någonting, så tycker jag det är bra att klippa till vida bilder då och då så att man förstår sammanhanget mellan allt.
LÄS OCKSÅ: Tom Bombadil blir främlingens ”Yoda” i nya säsongen av ”Maktens ringar”
En tredje säsong av Maktens ringar är redan bekräftat och det återstår att se om den svenska regissören får regissera ytterligare avsnitt, men med tanke på producentrollen och förtroendet i seriens andra säsong känns det väldigt troligt.
När Filmtopp frågar henne om hon återvänder som regissör kan hon inte ge något konkret svar, men lämnar definitivt dörren öppen.
– Jag kan säga kanske, antagligen, vi får se. Det finns inte mycket jag får säga om det.
"Sagan om ringen: Maktens ringar" säsong ett och två streamar du på Prime Video.