Abbe Hassan om hyllade Exodus och smugglare: "Profiterar på folks misär"

Abbe Hassan om hyllade Exodus och smugglare: "Helt sjuka grejer"

Eric Diedrichs
14 mars 2023 kl. 14:00

Smugglarna var "som resebyråer" med "olika prispaket"

Nu finns Abbe Hassans hyllade flyktingdrama "Exodus" att se på svenska biografer. Filmtopps Eric Diedrichs pratar med regissören om defekta flytvästar, människosmugglare och den kommande TV-serien "Älskade Samir".

Nu rullar Abbe Hassans debutlångfilm Exodus på Svenska biografer. Eftersom jag själv verkligen tyckte om filmen är det här ett samtal jag verkligen har sett fram emot. Särskilt nyfiken är jag på hur Hassan har fått nys om alla de smådetaljer som präglar flyktingdramat, i vilket vi följer en syrisk flicka som tar hjälp av en människosmugglare för att ta sig till Sverige.

 – Eftersom filmen är inspirerad av verkliga händelser och delvis av saker som har hänt mig känner man ett personligt ansvar. Jag hoppas att den kan öppna upp för diskussion och dialog. När vi kom till Sverige var folk jättefina mot oss, men jag upplevde hos vänner och deras föräldrar att man inte visste hur man skulle prata om det. Jag minns det som jobbigare, som elefanten i rummet. Naivt hoppas jag att de som ser filmen tänker att det är ett ämne som är okej att prata om och att man kan ställa följdfrågor till vad man såg och om någon hade det likadant. En ice-breaker, förenklat sagt, säger Abbe Hassan.

Abbe Hassan regisserar Exodus
Abbe Hassan regisserar Exodus. Foto: TriArt Film

Träffade riktiga människosmugglare i sin research

I filmen separeras flickan Amal, som spelas av Jwan Alqatami, från sina föräldrar. När Abbe Hassans familj flydde från Libanon när han var liten separerades han först från sin pappa och sedan en period från sin mamma på ett flyktingläger.

– Det som mest är hämtat från mitt eget liv är hur Amal hanterar dessa jobbiga partier. Annars har jag sedan 2015 träffat Syrier som kom till Sverige och deras flykt har varit så dokumenterad, de har nästan filmat från A till Ö. Så jag har försökt följa hur de flydde och dessa hjälpmedel har funnit längs vägen.

Jag förstår och detta leder mig in på nästa fråga. Det finns så många detaljer i filmen som känns autentiska, som att någon har berättat dem för dig eller att du har upplevt dem själv. Exempelvis när människosmugglaren Sam testar deras nyinköpta flytvästar för att se om de fungerar eller inte.

– Jag och Kristoffer Cras, som har varit med och skrivit manuset, har gjort en enorm research. Dels så läser och tittar man på allt som finns men framförallt så pratar man också med de här människorna. Det här med att de testar flytvästarna fick jag höra från en familj som hade flytt, de hade också blivit lovade en gummibåt som skulle ta 20 personer, men när de kom dit skulle 75 stycken åka med och båten klarade max 25-30 personer. När de kom fram till Grekland fick de veta att deras flytvästar var falska och via dem fick jag sedan prata med en smugglare. För honom var det bara business, "det är så alla gör" sa han till mig.

– Jag åkte till Grekland och försökte hitta smugglare att prata med, men det är väldigt få som vill ställa upp. Men jag fick prata med en efter att jag sa att jag hade en familj som behövde fly. Då fick jag veta att det finns olika prispaket. De är som resebyråer. Jag lovar dig, det är helt sjuka grejer. Han skickade till och med reviews och sa att "Du kan ringa de här familjerna, kolla vad de skriver om mig. Men om du inte bryr dig om din familj och släkt då kan du betala så här lite och då får du åka med gummibåt utan någon garanti på att det är riktiga flytvästar". På något sätt rättfärdigar de detta med att det är en business.

Ena huvudrollen i din film är också en smugglare. Kom den idén till dig genom dessa möten eller hade du den klar för dig sedan tidigare?

– Vissa flyktingarna berättade de att de inte fick någon hjälp av staten och idealiserade smugglarna, så ett tag, om jag ska vara helt ärlig, tänkte jag att de gjorde något bra. Jag blev fascinerad och tänkte att de kanske faktiskt hjälper människor, att de inte är så svartvita. När jag pratade med en av dem på WhatsApp sa jag "Hör du inte hur du låter, du profiterar på folks misär", men i hans huvud var han en Messias. Det är definitivt något jag ville ha med efter detta.

Ligger bakom klassiska reklamfilmerna

Utöver att ha arbetat med "Exodus" och favoriten "Måste gitt" har Abbe Hassan också arbetat en hel del med reklam. Exempelvis ligger han bakom de humoristiska Comviq-reklamerna med Karim i kiosken.

– För mig tar inte det ena ut det andra men efter pandemin har det tyvärr gått neråt med reklamproduktionerna. Jag kan inte heller sticka under stolen att TV och film tar mycket längre tid, så tyvärr kan jag inte hålla på lika mycket med reklam. Med Comviq-reklamerna så var det Josef Fares som regisserade de stora kampanjerna och jag producerade, då försökte vi ändå ha ett narrativ i dem.

Just nu är Abbe Hassan också klar med en ny TV-serie för SVT, "Älskade Samir".

– Vi har precis låst klippningen och det är sju stycken tjugominutersavsnitt som blandar drama med komik. Fantastisk cast, måste jag säga. De har sagt att den ska upp någon gång i mitten av maj på Play. Den handlar om en man i 30-årsåldern som aldrig tar något ansvar, när han tjej lämnar honom måste han växa upp. Det är med Amed Bozan och Dilan Apak, en cast med mångfald men där serien faktiskt inte handlar om kriminalitet. Den är väldigt fin.

Med det tackar vi Abbe Hassan för pratstunden. Exodus finns nu att se på svenska biografer.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL