Streaming: förflyttas den cinematiska upplevelsen från biograferna till sofforna?
Är film verkligen bättre på bio?
Netflix fortsätter att glädja oss soffpotatisar med mer och mer egenproducerat material. Idag vill jag problematisera streamingjättens inflytande över filmmarknaden och lyfta positiva och negativa röster gentemot Netflix-modellen.
Kreatörerna flockas kring streaming-titanen Netflix som regelbundet fyller på sin repertoar med originalfilmer och serier. 2018 har hela 80+ egenproducerade intagit tjänstens stall och framstående filmskapare som Coen-bröderna, Jeremy Saulnier och Alfonso Cáuron har dragit sina kreativa strån till Netflixstacken.
Dock har kritiska röster börjat höjas från prominenta kreatörer som Christopher Nolan och Steven Spielberg som menar att Netflix förminskar eller helt struntar i den cinematiska upplevelsen som enbart en biograf tillhandahåller. Visst, ingen filmisk era har någonsin tilltalat generationer av soffpotatisar som just denna, men finns det ett eller flera korn av sanning bland dessa kritiska stämmor?
[caption id="attachment_59601" align="aligncenter" width="1050"] Christopher Nolan är inte förtjust i Netflix-modellen.[/caption]
Christoffer Nolan (Dunkirk, The Dark Knight-trilogin) är en prominent och framträdande kritisk röst gentemot Netflix och formulerar, enligt mig, den mest övertygande och svidande kritiken gentemot streamingjätten:
I think the investment that Netflix is putting into interesting filmmakers and interesting projects would be more admirable if it weren’t being used as some kind of bizarre leverage against shutting down theaters. It’s so pointless. I don’t really get it.
Nolan menar på att problemet inte på något vis är exklusivt för streaming och berättar vidare att releasen av VHS-spelaren i hemmet bjöd på liknande utmaningar:
I grew up in the ‘80s, the birth of home video. Your worst nightmare in the ‘90s as a filmmaker was that the studio would turn around and go, ‘You know what? We’re going to put it on video instead of theaters. They did that all the time. There’s nothing new in that.
Handen på hjärtat, nog finns det en del alster i Netflix galleri av egenproduktioner som hade gynnats av en premiär på vita duken. Gareth Evans smäktande vackra, men genre-bökiga Apostle är ett typexempel. En atmosfärisk våldsfest vars audiovisuella käftsmäll lyfts några ordentliga nivåer av en biografs mustiga muskler.
Fördelen som är omöjlig att se mellan fingrarna på är den kreativa frihet Netflix faktiskt erbjuder kreatörer. Skapare tillåts faktiskt att skapa på ett sätt, och med en budget, som helt enkelt inte är möjligt i våra traditionella studiosystem, såvida du inte heter just Christopher Nolan eller Steven Spielberg. Coen-bröderna, vars Netflix-debut, The Ballad of Buster Scruggs, finns att skåda på streamingtjänsten idag öser kärlek över denna alternativa metod att finansiera film:
The fact there are companies that are financing and making movies outside the mainstream is very important, It’s what keeps the art form alive. The more the merrier. Different ways are important. It’s healthier for the business.
Värt att påpeka är dock att Buster Scruggs även ges en premiär på bio i USA, något bröderna Coen var väldigt måna om och som dem menar att Netflix gärna bistod med:
A theatrical release was important to us, but they were happy to accommodate us. That might have been their plan from the beginning. It’s getting a theatrical release in the U.S. That’s great. It’s important that people who want to see it on the big screen are able to.
Min åsikt är att så gott som all film är bättre på bio, med undantag för guilty-pleasure b-filmer och upprepade visningar. Visst, inte gnäller jag när en film finns tillgänglig på en närliggande streamingsajt, men upplevelsen är alltid starkare i biografens fåtöljer. Dock är det inte så enkelt. Jag är även mån om kvalitet och att bra filmer når en stor publik och jag börjar bli ofantligt nött av att se tillgängligheten på smalare filmer på bio stramas åt mer och mer. Måhända är Netflix en perfekt mellanhand i dagsläget?
Vad tycker du om debatten om Netflix och film på bio? Står marknaden inför omvälvande förändringar?