Filmtopp i Cannes (Dag 3): ’’Rocketman’’, segt ryskt drama och Ken Loachs senaste
Filmtopps skribent August Klittmar tillbringar tre dagar i Cannes under årets mest prestigefyllda filmfestival. Följ hans resa här på Filmtopp!
De två första dagarna i Cannes har varit långa. De första visningarna har börjat så tidigt som klockan nio på morgonen, och de sista så sent som halv tio på kvällen. Därför bestämde jag mig för att ta en sovmorgon idag.
Tre filmer stod på agendan – först ’’Rocketman’’, filmen om Elton Johns liv, därefter ’’Beanpole’’, ett ryskt drama om tiden efter andra världskriget, och till sist Ken Loach's senaste film, ’’Sorry We Missed You’’.
’’Rocketman’’ visades i Grand Theatre Lumiére – festivalens finaste salong där bland annat galapremiärerna för filmerna som tävlar om Guldpalmen hålls. För att komma in krävs särskilda inbjudningar, som man ansöker om via festivalens hemsida. Jag hade turen att få se ’’The Dead Don’t Die’’ och ’’Rocketman’’ där dagarna efter att de haft sin galapremiär. Salongen är gigantisk och är hjärtat i Palais des Festivals.
Att vara bland de första i världen att ta del av ’’Rocketman’’ i Cannes under filmfestivalen var något utöver det vanliga. Filmen som sådan hade flera styrkor: Taron Egertons prestation och de många eleganta musikalnumren för att nämna ett par. Ni kan läsa en fullständig recension här.
Ken Loach tävlar om Guldplamen
Efter visningen fick det bli en bit mat på en av de många restaurangerna i festivalområdet. Att bara sitta och iaktta folkmassan, med en ugnsbakad pizza och en svalkande dryck till hands, är nästan lika tillfredsställande som att se en riktigt bra film.
Men det gäller att hålla koll på klockan inför de kommande visningarna – man måste börja köa i tid för att ha en garanterad plats. Därför begav jag mig i god tid till kön för ’’Beanpole’’. Filmen tävlar i kategorin Un Certain Regard, och följer ett antal människor i Leningrad, år 1945. Andra världskriget har förstört staden, invånarna är drabbade både fysiskt och psykiskt. På ett sjukhus försöker två sjuksköterskor att finna ny mening med livet i ett nerbrutet samhälle. Detta skildrar filmen, om än med otroligt långsamt tempo, riktigt autentiskt med fenomenala skådespelarinsatser från samtliga.
Mina förväntningar var höga inför kvällens sista visning. ’’Sorry We Missed You’’ – den senaste filmen av Ken Loach - började så sent som klockan tio. 2016 vann Loach Guldpalmen för ’’Jag, Daniel Blake’’ , och i år tävlar han ännu en gång.
Filmen är stark i sin skildring av hur en familj gör allt för att få vardagen att gå ihop i dagens England. Pappan jobbar för ett leveransföretag och kör ut varor och mamman sliter inom hemtjänsten. Sonen är i tonåren, skolkar och sysslar med graffiti. Den yngre dottern är stressad över den rådande situationen och har svårt att sova. Arbetsförhållandena för föräldrarna är bedrövliga och deras dröm om att en gång kunna äga ett hus blir mer och mer avlägsen. Jag gillade filmen mycket – den var äkta och realistisk med en dramaturgi som kändes fullt trovärdig. Ett bra avslut på festivalen, helt enkelt.
Jag hoppas att jag kunnat ge er en bild av vad jag sysslat med här på filmfestivalen i Cannes. Innan hemresan ska jag på en presslunch som anordnas av Film i Väst. Reportage publiceras inom kort här på Filmtopp. På återseende!