Filmtopp i Cannes (dag 2): Franskt drama, märklig brasiliansk sci-fi och stjärnglans

Filmtopp i Cannes (dag 2): Franskt drama, märklig brasiliansk sci-fi och stjärnglans

Uppdaterad 07 juli 2021 kl. 13:30 | Publicerad 17 maj 2019 kl. 16:00

Filmtopps skribent August Klittmar tillbringar tre dagar i Cannes under årets mest prestigefyllda filmfestival. Följ hans resa här på Filmtopp!

Den klassiska tavlan för Franska revolutionen.
Den klassiska tavlan för Franska revolutionen.

Filmfestivalen i Cannes är ett av de mest pressbevakade eventen i världen. Det märker man – det fullkomligt kryllar av folk överallt. Köerna inför visningarna blir tiotals meter långa långt innan insläppet börjat. Det gäller att vara i tid och ha tålamod.

I morse valde jag att se det franska dramat ’’Les Misérables’’ – en sorts modern omarbetning av Victor Hugos novell med samma namn. Filmens handling är inspirerad av kravallerna som tog plats i Paris 2005, och följer tre poliser i ett av stadens slumområden. Regisserad av Ladj Ly, är detta bland det bästa jag sett på festivalen så långt. Det råa våldet som skildras för tankarna till Kathryn Bigelows fantastiska ’’Detroit’’ (2017). Sammandrabbningarna mellan de utsatta, våldsamma gatupojkarna och den moraliskt tvivelaktiga polistrion, skildras effektivt med en kamera som sällan viker undan. Filmen tävlar i den officiella huvudkategorin och har en chans att ta hem den åtråvärda Guldpalmen.

Elton John såg nöjd ut.

Eftersom att man helst vill vara på plats cirka 90 minuter innan visningar börjar, blir det väldigt tufft att orka klämma in mer än tre filmer på en dag. Det är mycket tid där man bara står och väntar. Därför har jag försökt välja mina filmer med stor omsorg. Jag har prioriterat filmer som tävlar om Guldpalmen, så därför fick dagens andra visning bli det omtalade dramat ’’Bacurau’’.

Filmen är regisserad av Juliano Dornelles och Kleber Mendonça Filho (’’Neighboring Sounds’’, ’’Aquarius’’) och följer ett antal invånare i en by i Brasiliens inland. Filmens första halva är rätt seg när vi sakta dras in i handlingen. Därefter blir det allt mer spännande när huvudkonflikten benar ut sig. Slutligen utmynnar filmen i en stark skildring av hur folket står upp mot den korrumperade makten. Det blir våldsamt och rejält blodigt, och jag får ändå säga att den senare halvan av filmen är riktigt stilsäker. Det är inte i varje film som politiskt laddat drama varvas med regelrätt science-fiction, men ’’Bacurau’’ är ändå ett hyfsat exempel på att det faktiskt går!

Bacurau
Från filmen ''Bacurau''. Foto: SBS Productions

När jag vandrade ut från ’’Salle du Soixantiéme’’ möttes jag av värmande kvällssol och behaglig musik. I kväll skulle ’’Rocketman’’ – filmen om Elton Johns liv med Taron Egerton i huvudrollen – ha världspremiär här i Cannes. Jag gick ner för trapporna och ställde mig redo vid sidan av röda mattan för att få en glimt av stjärnorna. Filmens ensemble var på sprudlande gott humör när de vandrade upp mot Palais des Festivals. Det återstår att se om jag är lika glad efter morgondagens visning av filmen. På återseende!

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL