Filmtopp besöker inspelning av Felix Herngrens dramakomedi ”Dag för dag”
I Göteborg samlas stora filmnamn för ny film.
Under en osedvanligt grå hösteftermiddag fick Filmtopp den glädjande möjligheten att närvara vid inspelningen av stjärnregissören Felix Herngrens kommande dramakomedi ”Dag för dag”. I filmen syns stora delar av Sveriges skådespelarelit. Sven Wollter, Tomas von Brömssen, William Spetz, Martina Haag och Marianne Mörck har de bärande rollerna. Under besöket fick Filmtopp en givande inblick i ett välorganiserat filmarbete signerat Felix Herngren.
När vi lotsas till inspelningsstudion på Lindholmen i Göteborg blir vi meddelade att det har varit en stressig dag för filmteamet. På grund av tekniskt strul ligger de en timma back i dagens schema. Trots detta möts vi av en bred skara filmarbetare som alla jobbar fokuserat utan antydan till stress.
Dag för dag följer en varierad grupp människor som tillsammans beger sig ut på en husbilsresa till en dödshjälpsklinik i Schweiz. Där ska de ge en äldre man möjligheten att uppfylla sin sista önskan.
Produktionsbolaget FLX, som Felix Herngren äger tillsammans med Pontus Edgren och med SF Studios som medägare, producerar filmen. FLX ligger bakom flera film- och serie-succéer som Solsidan, Torpederna, Bonusfamiljen och Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. SF Studios, Film i Väst, TV4 och C More är också samproducenter till Dag för dag.
Inspelning av husbilsscenerna.
På dagens agenda står filmandet av ett antal scener som utspelar sig i husbilen. För att göra processen så smidig som möjligt har filmteamet baxat in en fullt fungerande husbil in i studion. Med hjälp av projektionsskärmar och en ny revolutionerande teknik kan filmteknikerna få det att se ut som om bilen faktiskt befinner sig på landsvägarna på väg mot Schweiz.
Vi sitter i kulisserna och bevittnar vad som händer inne i husbilen via en monitor. Skådespelarna är på plats med Felix Herngren som regisserar. Även om vi inte alltid ser Felix, som mest befinner sig i bussen, kan vi med lätthet höra honom; han pratar klart och tydligt när han ger instruktioner till huvudrollsinnehavarna och ödmjukt frågar om sina medarbetares feedback. Efter ett par tagningar glider Sven Wollter förbi oss och drar till med ett ”Hallå göbbar!” på sin karaktäristiska och breda göteborgska.
För oss filmälskare är det alltid lika magiskt att gå in i en studio och få filmens illusionskraft bortryckt under fötterna. Husbilen står parkerad mitt i studion. Runt den ser vi tre stora projektorer som högupplöst visar filmer från de olika landsvägar kamerateamet har filmat med en 360 graders kamera (Google-style) runt om i Europa för att skapa en sömlös illusion. På husvagnstaket står en filmarbetare och kikar på mobilen medan hon gungar fram och tillbaka för att ge husbilen ett rörelsemönster. En annan står framför vagnen och duschar vindrutan för att få det att se ut som att de regnar.
Felix Herngrens produktivitet är imponerande.
Felix Herngren har etablerat sig som en riktigt framgångsrik filmskapare i vårt avlånga land. Det har gått nästan tio år sedan den smått banbrytande tv-serien Solsidan (2010-) hade premiär på TV4. Sen dess har regissör Herngren hunnit göra två filmer om karaktären Allan Karlsson (som skapats av författaren Jonas Jonasson) och en Solsidan-film. Han har också varit med och skapat fler tv-serier, såsom Bonusfamiljen och Enkelstöten. Vem var det som trodde det när vi först fick bekanta oss med hans upproriska alter egon Dan Beckman och Papi Raul?
Alla som har sett hur de varierade karaktärerna i Solsidan-världen interagerar, vet att Felix Herngren har känsla för hur man regisserar fram humoristisk dynamik hos skådespelare. Även om han i sin kommande film Dag för dag tar upp det kanske allvarligaste ämnet hittills, så kan vi nog förvänta oss en hel del värme och humoristiska inslag.
När inspelningsdagen har nått sitt slut växlar vi några ord med Felix. Vi berömmer honom för hans stiliga ”regissörjacka” och han skrattar till, samtidigt som han ser lite stolt ut.
– Jag har också också en manchesterkavaj som jag jobbar i ibland, men den känns liksom lite för fin, så jag känner mig lite märkvärdig liksom. Jag är inte riktigt bekväm med den.
Vi pratar vidare om dagens inspelning och vrider och vänder på hur det är att försöka göra en komedi av ett så pass tungt ämne som dödshjälp, kan man verkligen skämta om allt? Men det får ni, kära läsare, veta mer om nästa vecka i en renodlad intervjuartikel. Håll koll på Filmtopp.se, så ses vi snart igen!
UPPDATERING: Nu är intervjun släppt, du hittar den här!